Bukefalos 28 år!

Sadelångest (är min arvedel..)

FlipTheFrog

Trådstartare
Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej......

Fakta om min häst:
¤ Har varit svår att hitta sadel till då hon har en bred och rak rygg där sadlarna alltid glappar baktill, om de inte är för trånga fram och istället hamnar i bakvikt. Sedan glider sadlar så gott som alltid fram på henne också, mer eller mindre.
¤ Har pga konvalecens och bantning (fång för 11 månader sedan tappat en del muskler och mycket fett, men är nu rätt nära sin matchvikt - ska väl bredda sig lite till tycker jag..
¤ Är känslig i ryggsträckarmuskulaturen men humörmässigt inte alls kinkig med vad man lägger på henne; hon tufflar på med det mesta på ryggen (tyvärr, hade ju varit lättare om hon visat tydligt vad hon tyckt om alla sadlar jag släpat hem)
¤ Rör sig mycket och stort
¤ Behöver verkligen en sadel nu eftersom inget av det jag har ligger bra

Fakta om mig:
¤ Är kort och upplever väldigt ofta att mina knän inte når fram till knästöden, om jag sitter i vad jag upplever som en korrekt sits
¤ Har lite känsliga sittben och många sadlar går helt bort då jag upplever det som att bommens/sätets "kant" skär rakt in i mitt skelett..¨
¤ Vill ha en dressyrsadel med större knästöd då jag tycker det fungerar bäst för mig på denna häst
¤ Har under årenslopp av jakten på Sadeln utvecklat en kraftig sadelångest. Denna ångest yttrar sig som så att jag extremt ivrigt letar fel på de sadlar jag släpar hem för provning och nästan blir tacksam när jag hittar några (för då slipper jag ju ta ställning till om jag ska köpa eller ej...)
¤ Har säkert provat 100 sadlar vid det här laget (i snitt 15 om året i 7 år)

Fakta om sadeln:
¤ En Prestige Venus, repig i det bruna lädret och korta (avklippta) stroppar, i övrigt i bra skick. Stl 17"-35 cm (omvärmd 2 eller 3 ggr). 10 000 kr med viss prutmån, utgår jag ifrån iaf..!
¤ Jag sitter mycket bra i den, når fram till knästöden som känns perfekta och den är skön!
¤ Har provridit den flera ggr under veckan jag haft den och är riktigt sugen då den är så skön och då det varit så kul att jobba min häst i den..
¤ Ligger bra i framkant på hästen, lagom vid manken, bossorna trycker jämnt, bommen verkar vara lagom vid.. MEN bommen är ju nog (som vanligt) lite för svängd för min häst, så bossorna släpper för tidigt baktill. Anläggningsytan blir alltså inte så stor som den skulle kunna bli. Sadeln rockar inte, inte när sadelgjorden är spänd iaf och jag tycker inte det blir minsta "flapperiflapp" när jag sitter i den, utan den verkar ligga där den ligger...

Tycker ni jag ska köpa den här att ha medan jag letar efter den perfekta sadeln..? (Eller finns Sadeln med stort S öht?!) Den jag har nu är en gammal dressyrsadel som jag "bara skulle ha medan jag letade efter en bättre" har jag haft i fem år nu *skäms*.. Venusen är ju mycket bättre än den i alla fall..!

Snälla hjälp mig att fatta något beslut. Sadelångesten känns rätt akut nu, och jag vet inte om den blir bättre eller sämre av att jag lägger 10 000 på en sadel som kanske är bra men inte perfekt. Kommer mitt sadelletande bli lite mer avslappnat om min "så länge"-sadel ändå är bättre än allt annat jag har att erbjuda? Eller kommer det bara kännas jobbigt att låsa upp 10 000 kr (är en fattiglapp) på något som kanske blir svårt att sälja ifall jag hittar något bättre. Eller kommer jag aldrig någonsin att hitta något bättre?!

Gaaah!

~FlipTheFrog *dagens I-landsproblem förvisso..*
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Du kan inte hitta nån Prestige Leonardo eller Doge då?
Dom är rakare än Venus.

Annars tycker jag du ska ta den. ;)
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Hur många sadlar kan du sälja (så att du kan sponsra köpet lite)? :angel:

Vad det gäller att Prestigen glappar lite bak, tror jag inte att det är så illa, du är ju så liten att din vikt fördelar sig bra trots aningen mindre anläggningsyta.

/trassel
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Du kan inte hitta nån Prestige Leonardo eller Doge då?
Dom är rakare än Venus.

Annars tycker jag du ska ta den. ;)

Aldrig stött på ngn begagnad Leonardo eller Doge (den sistnämnda har jag inte ens hört talas om, ny i familjen Prestige kanske?). Överlag så har jag faktiskt inte sett jättemånga begagnade Appaloosor här runt omkring, och om det har varit ngn så har det varit en Top Dressage eller ngn Hippos kanske.

Tror ni att Venusen är lättsåld? (om man skulle köpa den och sedan hitta ngt ännu bättre..?). Har nog hängt i affären ett tag faktiskt.
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Ska övertala Hille (just nu härjad av hård förkylning) att springa jämte mig när jag rider och försöka känna om det glappar eller ligger stabilt.. :angel:

Säljer nog ingen av mina sadlar faktiskt.. dels har erfarenheten sagt mig att man kan komma att få användning för alla sadlar man äger och har :smirk: och så får jag inte så mkt för dem. Sen så vill jag ju ha kvar hoppsadeln (i den händelse att jag skulle få för mig att ta några språng + att den är bra att intervallträna i) och gamla dressyrsadeln tror jag Hille kan tänka sig att ha på Emma. Använder den annars till Siskin just nu faktiskt. Sedan är det de bägge allrounderna, Paul Jonesen som jag vill ha kvar av nostalgiska skäl + att den är så trevlig i grunden (kan ju komma till nytta om man ska rida in ngn mer ponny..) och 'pappisen' är kanon om man ska ut i havet och plaska och om man vill ha lite omväxling :D

Kommer du och hälsar på oss snart igen? :bump:
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Venusen är en väldigt bra sadel som tyvärr prestige har slutat att tillverka, så har du kommit över en som känns bra så är det bara att gratulera!
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

:angel: Känner igen det här.....pussttt vet hur jobbigt det är, den häst jag skulle ha sadeln till har oxå bred och rak rygg... tog mig 4:a år innan jag hittade en som passade....En bates caprilli (dressyr) faktiskt det sista jag kunde tänka mig passa....men så var fallet....innan fick jag rida runt i en islandsadel (alround) hur kul va det, att träna dressyr i:crazy: :D men hade inget val:smirk:;)
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Det blir nog inte snart tyvärr, så stranderier får jag hoppa över :( . Får iaf pengar från csn i morgon, så pengakrisen börjar lätta upp iaf. Men jag återkommer när jag vet mer om möjligheter till utflykter.

Jag visste väl att du inte skulle sälja någon sadel :idea: , och jag köper dina argument.

/trassel
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Venusen är en väldigt bra sadel som tyvärr prestige har slutat att tillverka, så har du kommit över en som känns bra så är det bara att gratulera!


Låter ju bra det iaf :crazy: Gah! *vältrar mig i min ångest* Behöver ju bestämma mig snart..
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Det låter som om du skulle prova en Kentaur Medea tycker jag. Den har ett framvalv som passar breda platta hästar med ganska raka ryggar. Den är mycket mjuk i sätet och har väldigt stora knästöd.
 
Sv: Sadelångest (är min arvedel..)

Ta den jag älskade min Venus! :love: Bytte upp mig till Leonardo nu och älskar den med.

Men så lättsålt vet jag inte om den är, har haft min ute några veckor och inte fått en enda svar... :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
907
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 773
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 345
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp