Sadelanpassning, ge kommentarer!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare marinelady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 917
M

marinelady

Hej jag söker just nu en "ny" sadel till min nordistravare och har fått hem den här wintec sadeln på öppet köp, den har utbytbara koppjärn men jag har funderat fram och tillbaka om hur den sitter just nu och om den kommer passa bra om jag byter upp mig till det röda järnet.
Så här ligger sadeln utan något under eller något som håller fast.
image-upload-167-741957.jpg

Andra sidan:
Sidan.jpg

Så här ser det ut bakifrån
image-upload-180-789928.jpg

Höger framifrån:
Framifr%25C3%25A5n%2Bv%25C3%25A4nster.jpg

Vänster framifrån:
Framifr%25C3%25A5n%2Bh%25C3%25B6ger.jpg

Jag tror och tycker att den är för smal just nu, men min fundering är om jag kommer ha den mankfrihet jag behöver om jag väljer ett vidare järn till sadeln.. Just nu har den perfekt mankfrihet med ryttare i sadeln, med vidare järn tror jag att den kommer ta i manken.
Sidan%2Bschabrak.jpg
Så här ligger den med gjord och allt annat.

Sv: Sadelanpassning, ge kommentarer!

Okej flera som läst men ingen som kan svara..

Mina sadelkunskaper är väldigt knapphändiga, men ser den inte ut att vara lite för lång för hästen?

Skulle också säga att den är för lång.
Tyvärr är wintec och bates sadlarna ganska långa.

Wintecs New serie är några centimeter kortare än de äldre

Mina sadelkunskaper är väldigt knapphändiga, men ser den inte ut att vara lite för lång för hästen?

Jag håller med om att den ser ut att vara snäppet för lång. Ligger sadeln bra i övrigt, behöver det emellertid inte vara någon fara alls (enligt "min" sadelmakare).

TS: Jag skulle vilja se sadeln utan något under, men med dragen sadelgjord. Spontant tycker jag att den kanske ligger lite lite i bakvikt på första bilden, men det ser ok ut på resten av bilderna.
Hamnar sadeln på manken om bomvidden ökar, är den för vid för hästen.

För att det är omöjligt att säga om en sadel ligger bra via bilder... Man kan få en hänvisning men inte ett fullständigt svar.

Åk in med hästen till en sadelprovare/ta ut en sadelprovare till stallet om du är osäker. Jag reagerar också på att hästen är kort i ryggen och att sadeln då blir för lång. Men vi kan ju inte klämma och känna via bilderna - så hur den ligger längs hästens rygg går inte att säga.

Sadeln ligger väl ann längs med hela ryggen, jag är inte orolig för att den för lång, hennes 18:e revben är i princip där sadeln slutar. Avståndet mellan hennes höft och hennes 18:e revben är förvånansvärt kort.. På den första bilden står hon som en kråka och direkt efter jag tog den drog jag bak sadeln ca 2-3 cm så då hamnade den i ett bättre läge.
Den här wintec sadeln är permanentstoppad, begagnad och jag har den på öppet köp och måste meddela imorgon hur jag vill ha det. Min oro har varit att den slutar allt för tätt ann mot musklerna bakom bogen, men samtidigt som jag sagt innan lägger man ut den och gör den vidare tror jag att det slutar med att jag har noll mankfrihet.

Hästen är en foderhäst som jag har fram till sommaren i första hand, sadeln hon kom med passar inte längre, den är för vid då hon bantat och den ger ingen mankfrihet what so ever. Så nu när hon musklar sig är det svårt att avgöra vad jag kommer behöva och vill ha.
Den här sadeln sitter jag riktigt bra i det är den första sadeln på henne som inte sätter mig i bakvikt, undantaget den för stora sadeln.
Hade gärna tagit ut en sadelprovare om det inte var så att det är mer än 20 mil (minst) till närmaste sadelprovare som är något att ha..:mad::(
Så här ser hästen ut utan sadel
image-upload-42-717337.jpg

Jag kan ordna en bild med dragen gjord utan schabrak imorgon :)

Sadeln ligger väldigt långt fram och är alldeles för stor för hästen. Hade du placerat ortspetsen 3 fingrar bakom bogbladet hade sadeln legat långt upp över länden. Ser ut att vara för böjd och jag misstänker att den glider fram (om du sadlar rätt)
Vad är det för sitsstorlek på sadeln?

Det är en 17" sadel, jag kan inte sitta i mindre, troligtvis kommer jag skicka tillbaka den här sadeln då jag upplever att den har gett henne tryck runt muskulaturen nedanför manken angränsande mot revbenen.

Wintec är jättestora sadlar, finns en mängd andra modeller som är betydligt kortare även i större storlekar. En wintec i 16-16,5" är lika stor som min 18" dressyrsadel...

Jag har en fundering om jag ska kolla upp en islandssadel till henne, hon kom med en islandssadel som hade suttit fint om den inte var för vid.
Just nu har jag en annan sadel hemma parallelt, en berney som hon älskar och rör sig riktigt fint med men den är precis på gränsen till för stor, den har en kortare anlägnings yta än wintec sadeln men fortfarande på gränsen till för stor samt tenderar att placera mig lite i bakvikt. .

Saken är ju den att jag ska köpa en sadel som jag trivs i lika väl och kan ha kvar och ev. ha till andra hästar framöver när jag lämnar tillbaka den här sötnosen.

Hur mycket för vid är islandssadeln? Sitter den bra i övrigt? Är det möjligt - under en övergångsperiod - använda en fårskinnspadd för att låta hästen muskla i sadeln?

Den är så pass vid att den inte ger någon som helst mankfrihet, jag tror inte att en padd räcker för att fylla ut det.. Men kan vara värt att testa.

Då är det ingen idé att lägga en pad under, kommer inte bli bra tryckfördelning ändå.

Däremot kan du givetvis prova andra islandssadlar i en bättre bomvidd, de brukar ligga bra på den typen av rygg som din foderhäst ser ut att ha.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 634
Senast: Equilina
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad skulle ni göra här?
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur