Sv: Sadelbestyr...till ISLÄNNING!!
Ja, han är verkligen ovanligt kort! Har aldrig varit med om något liknande... Och jag tyckte min häst hade kort rygg...

Det var ju ett helvete att hitta sadel till honom..
Annars om bomlöst är kortare (jag tvivlar däremot på att de är SÅ korta) så kan de ju faktiskt köpa det istället. Jag har med hört att man inte ska använda det som inridningssadel, men om man tömkör pållen i några månader och bygger upp muskler borde det gå bra.
Annars finns det ju bomlösa sadlar som inte är helt bomlösa (kommer inte ihåg vad de heter... ett engelskt märke, kostar ca 20 000) som är förstärkta vid manken och har bossor. och de har ju bra bogfrihet och då kan man ju lägga sadeln lite längre fram, men det skulle väl handla om max 5 cm... Men enligt de uppgifter jag fått behöver man inte byta sadel då de inte kan växa ur den. Och då är ju 20 000 välinvesterade pengar.
Sedan skulle jag avråda dig att ta kontakt med Lillhästen i Stav. De har inte riktigt koll på sadlar. De har skrivit till mig i ett mail (när jag letade sadel förra året) att Albion var till för svankrygg och en 16" var lika lång som en Zaldi Royal 17". Egentligen är det tvärtom, min häst kan ha 18" i Albion K2 (den är 47cm lång, och som är spikrak i bommen) medan Zaldi Royal i 17½ är 48cm lång, trots sina rundbossor.
När jag kontaktade LHIS visste de inte vad Zaldi eller Knights hade för passform. "Vi får ingen information om detta när vi beställer från tillverkaren". Jag tycker det säger en del om hur seriösa de är. Och hur mycket kunskap de har. Eller bristen på det kanske jag ska säga.