Sadelfråga- hur den ligger an mot hästen

Gry

Trådstartare
Jag köpte en riktig knubbis förra året. Karin Åberg var ute i stallet kort därefter och konstaterade att en av mina sadlar visserligen inte var skadlig för hästen men att den var i längsta laget. Den var i alla fall lagom bred.

Nu har hästen gått ner en del i vikt, kanske hälften av det hon ska. Igår när jag sadlade slog det mig, när jag drog åt sadelgjorden, att sadeln "lättade" där bak och blev framtung. När jag skriver "lättade" så menar jag eg. inte lätta på riktigt. Men hursomhelst inser jag att det är dags att börja kolla på ny sadel.

Men vad är det som gör att sadeln "lättar" baktill? Är den för vid?

Hästen är en islandshäst med normal, dvs hyfsat kort rygg. Inte särskilt svängd. Manken existerar inte.

Sv: Sadelfråga- hur den ligger an mot hästen

Gissningsvis så är den för vid med tanke på att hästen gått ned i vikt men den kan också lätta för att den är för svängd.

Sv: Sadelfråga- hur den ligger an mot hästen

På min breda häst sätter sig sadeln i framvikt så snart den är aningens vid. Dessutom är han en anings aning överbyggd/sluttande så han skjuter fram sadeln också.

Det enda vi hittat hittills som funkar på honom är bomlöst, just därför att han också skjuter fram sadeln. Nu vet jag ju inte om du har det problemet också men som sagt var - om hästen gått ned i vikt och sadeln lättar baktill så lägger den sig ju i framvikt och är sannolikt för vid för hästen numera.

Liknande trådar

Utrustning enkel fråga, går det att vidga dominus ngt? hade ut en utprovare som var den första att bekräfta min egen känsla om hästens rygg, att...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 425
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈