Sadelgjord till bomlös

Bukefalos 30 år!

Limelight

Trådstartare
Ni som har bomlösa sadlar, vad har ni för sadelgjordar ? :)

Jag köpte en Pfiff för länge sedan, men orginalgjorden är alldeles för lång så köpte mig en kortare dressyrgjord att ha till, stropparna är megalånga till bomlösa sadeln så det passar.
Köpte en ny häst för länge sedan och fick då med en till bomlös sadel ( ingen aning om märke, men ngn billigare variant skulle jag tro). Men fick inte emd någon sadelgjord så ska skaffa en gjord och funderar vad ni har för gjordar till era ? :)

Sv: Sadelgjord till bomlös

Jag har lärt mej att till en bomlös så ska man alltid ha en gjord med bra resår i bägge ändar, detta för att inte dra sadeln sned. Det är lika viktigt att man drar lika många hål på varje sida och att gjorden är tillräckligt lång för att inte nypa hästen eller ge skav. Gjorden ska vara så lång att den slutar ovanför hästens armhålor när gjorden är lagom spänd.
Den här gjorden från hööks är jättebra http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330163&deptid=103&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC den har jag till min Sensation ride.

Tack för tipset :) !. Och ännu en viktig sak i hur allt ska sitta, visste inte att det var viktigt att den skulle sluta just ovanför armhålan.
Visste däremot att det är viktigt att det ska vara lika många hål på varje sida :).

Jag har en bomlös Barefoot London och har en sadelgjord på 30 cm med resår i bägge ändra och sadlen ligger stilla när jag sitter upp.

jag har min vanliga dressyrgjord som jag haft till bomsadlar också. En Glen Gordon.

Jag har också samma gjord som jag har till dressyrsadlarna....
Fast dom är nästan alla antingen helt i resår eller resår i bägge ändarna....

Har en snarlik, eller rättare sagt en likadan fast med dubbla resårer...
Använder också en annan gjord i sympatex med löpande spännen
Den 3e favoritgjorden är helt i resår och har spännen fästa i läder i var ända.
Dessa 3 har jag till ponnyn, medans Lippan bara har sin egna specialsydda som är i smal 3dubbla lager resår med spännen fästa i läder i var ända. Hon har en likadan lång gjord till sadlar med korta stroppar...

Verkar som många har dressyrgjordar, då är jag inne på rätt spår i alla fall.
Resår i båda sidorna vill jag ha, får för mig att hästen tycker det är skönast :).

Svängd som vissa pratar också om verkar vara riktigt bra, måste vara lite behagligare åtminstonde ! :idea:

Verkar som många har dressyrgjordar, då är jag inne på rätt spår i alla fall.
Resår i båda sidorna vill jag ha, får för mig att hästen tycker det är skönast :).

Svängd som vissa pratar också om verkar vara riktigt bra, måste vara lite behagligare åtminstonde ! :idea:

Svängda gjordar passar inte alla hästar. Har du en häst med sadelläger och sadelgjordsläge i rätt läge passar en rak. (fast anatomisk kan den ju vara för bästa passform) svängda gjordar kan passa om hästen har sitt sadelläge längre bak i förhållande till sadelgjordsläget.

Om den ska vara bred, smal, svängd m.m. beror helt på hur hästens revben är välvda och bålens längd...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka