Sadelhjälp..

Stellas

Trådstartare
Hej på er!
Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får jag inte tag på.. jag behöver ju hjälp att hitta en vettig sadel!
Bor på vischan utanför hudiksvall.. inte det lättaste att hitta sadlar att bara prova heller tyvärr.

Det är en stor tjej på 1.72. Lätt, sportig modell med ganska rak rygg. Kort sadelläge med lång och bred manke. Och hon är ganska grov trots att hon är rätt omusklad.
Tilläggas bör att jag har långa ben..

Har testat en lippo flavio hoppsadel i xw, ligger perfekt men har för smal kanal.. den passade även mig helt okej, men huvudsaken den passar hästen under inridningen! Jag anpassar mig :angel:

Har även provat en santa cruz merina i xxw, för vid kan jag säga men annars okej.
Har testat en wintec allround i vid, kändes bara konstig på, passar dvs inte.
Har också testat en gammal lewa allround i vid men den kändes inte heller något vidare dessutom smalnade kanalen av..
Har testat prestiges äldre green star (?) och det funkade inte heller.

Så.. Har ni nå tips? Börjar bli smått less.. vill ju komma igång med inridningen!
 
5uhEj2htGa5aVyZr7
 
Bara ett input om du inte skull evara medveten om detta: Angående bomvidden finns det olika "former" på sadlar och märken. Dvs, de där anläggningsytan vid manken sitter brett eller tight. Hamnade på detta vis med en felaktig sadel på hästen. Bomvidden gick att ändra steglöst - så där var det inget problem. men fick aldrig sadeln att sitta bra ändå... Min har en bred occh lång manke men inte så hög, hon behövde en sadel som var mer "U-formad" vid ortopedspetsarna/bomvidden, jämfört med de som är mer "V-formade"!

Förresten - din bild syns tyvärr inte!

fatty har rak rygg men ej spikrak- är väldigt platt på ryggen, bred över manken men inte så stor vinkel vid bogbladen. Hon vill ha gott om utrymme i kanalen med. För oss har en globus the turner funkat bra - man sitter dessutom brett som tusan själv, eller iallafall om man inte har några direkta kvinnohöfter alls... :)
 
Tack för svar! Jo jag vet det, hon har bred manke och ryggrad så behöver mycket utrymme hela vägen så att säga, utan för mycket vidd för den sakens skull. Hon är ju bred över manken och ryggraden men smalnar av lite under, (takformad eller bara avsaknad av muskelmassa?!) Har funderat på prestiges meredith eller roma (hopp såklart) men de kan vara för långa i anläggningsytan men de ska ju få plats mycket manke och de har breda kanaler.. annars kanske santa cruz?

Hehe, angående bilden så fattar jag inte hur jag ska få den att synas?! :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 119
Senast: Glimris
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 221
Senast: moon
·
Utrustning Sadelsåpan fortsätter, har idag raidat Hööks stackars sadelavdelning. var mest inne på att kika om jag kan hitta något syntetelände som...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 866
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp