sadelkrångel

Sv: sadelkrångel

Vet inte hur du ska lösa problemet med sadeln, men om jag vore du så skulle jag se till att jag fick ett kvitto skrivet i efterhand på hästen!

För din skull, så att du har papper på att du är rättmätig ägare till hästen... :bump:

Jag har redan tänkt på det, ett kvitto är ju inte så svårt att skriva och så mkt kan jag iaf begära av människan..
 
Sv: sadelkrångel

Jag säger som Lovisaleonora. Ta kontakt med sadeltillverkaren och det så fort som möjligt. Om de har tillverkat din sadel så kommer det att vara det bästa, säkraste och enklaste sättet för dig att få en sadel. Som det är nu sitter de med en special sadel som de inte kan sälja och allt som de kan få in ekonomiskt är bättre än att den ta plats på ett lager.

Sedan ska du givetvis polisanmäla själva bedrägeriet. Även det så fort som möjligt helst innan fler blir lurade.

Ska se om jag hittar ngt sätt att kontakta dem på så gör jag det nu i så fall. Och polisanmälning har jag varit inne på innan, fast ändå dragit mig lite för det....
 
Sv: sadelkrångel

Jag måste bara fråga:
hur kommer det sig att du handlar något utan att ta kvitto? Det är inte menat att skuldbelägga dig, du har tidigare hänvisat till en hjärnskada och jag förstår att livet med en sådan kan vara svårt.
Men kvitto får man ju vid alla köp! Särskilt noggran med kvitto är man väl vid köp över 1000:- ? Jag har lite svårt att tänka mig att du glömt bort kvittot, eller att säljaren glömt bort kvittot. Det känns som om något är lurt....

Kan det vara så att ni hade någon form av överenskommelse att det inte skulle vara kvitto??

Jag har svårt att tänka mig att äger man häst och har ägt häst så har man så bra koll på sin vardag att man kommer ihåg att ta kvitto på ett köp på 20.000. Jag befarar att ni har haft en överenskommelse med kvittolös betalning/svarta pengar. När man använder sig av den formen av betalning så försvinner nästan all form av "försäkring" för att kunna hävda sin rätt i framtiden.

Som jag läser din text så läser jag att du betalt hästen svart. Ni har båda två bytt pengar, stor summa pengar, mot en häst, utan kvitto=svart. Ni har båda varit överens om detta vid köpetillfället.
Att glömma bort kvittot på grund av att man förlorat sin häst och varit i något slags dilirium, avfärdar jag som en dålig bortförklaring. Jag tycker det är bättre att man skriver som det verkligen är så är det lättare att försöka hjälpa och komma med förslag på hur man ska lösa situationen.
De allra flesta människor köper saker svart, utan kvitto, det är inget konstigt med det. Det som gör mig arg är att människor blir så förvånade och arga när problem senare uppstår, och de är i princip är rättslösa i sammanhanget. I stället för att bli arg på den andra parten, så borde man bli arg på sig själv att man varit så vårdslös med sina hård förvärvade pengar.

För övrigt följer jag tråden och läser med intresse hur det kommer att gå.
 
Sv: sadelkrångel

Som jag läser din text så läser jag att du betalt hästen svart. Ni har båda två bytt pengar, stor summa pengar, mot en häst, utan kvitto=svart. Ni har båda varit överens om detta vid köpetillfället.
Att glömma bort kvittot på grund av att man förlorat sin häst och varit i något slags dilirium, avfärdar jag som en dålig bortförklaring. Jag tycker det är bättre att man skriver som det verkligen är så är det lättare att försöka hjälpa och komma med förslag på hur man ska lösa situationen.
De allra flesta människor köper saker svart, utan kvitto, det är inget konstigt med det. Det som gör mig arg är att människor blir så förvånade och arga när problem senare uppstår, och de är i princip är rättslösa i sammanhanget. I stället för att bli arg på den andra parten, så borde man bli arg på sig själv att man varit så vårdslös med sina hård förvärvade pengar.

För övrigt följer jag tråden och läser med intresse hur det kommer att gå.
*lite kl och funderingar*

Om jag hade något slags funktionshinder som gör att jag inte är lika snabbtänkt som tidigare skulle jag definitivt vara ännu mer nogrann om jag gjorde "stora affärer".

Till TS:
Om jag vore du skulle jag ta kontakt med ngn jurist för att få råd hur du ska göra.

Och jag skulle definitivt inte har något att göra med den här människan igen.
 
Sv: sadelkrångel

Jag måste bara fråga:
hur kommer det sig att du handlar något utan att ta kvitto? Det är inte menat att skuldbelägga dig, du har tidigare hänvisat till en hjärnskada och jag förstår att livet med en sådan kan vara svårt.
Men kvitto får man ju vid alla köp! Särskilt noggran med kvitto är man väl vid köp över 1000:- ? Jag har lite svårt att tänka mig att du glömt bort kvittot, eller att säljaren glömt bort kvittot. Det känns som om något är lurt....

Kan det vara så att ni hade någon form av överenskommelse att det inte skulle vara kvitto??

Jag har svårt att tänka mig att äger man häst och har ägt häst så har man så bra koll på sin vardag att man kommer ihåg att ta kvitto på ett köp på 20.000. Jag befarar att ni har haft en överenskommelse med kvittolös betalning/svarta pengar. När man använder sig av den formen av betalning så försvinner nästan all form av "försäkring" för att kunna hävda sin rätt i framtiden.

Som jag läser din text så läser jag att du betalt hästen svart. Ni har båda två bytt pengar, stor summa pengar, mot en häst, utan kvitto=svart. Ni har båda varit överens om detta vid köpetillfället.
Att glömma bort kvittot på grund av att man förlorat sin häst och varit i något slags dilirium, avfärdar jag som en dålig bortförklaring. Jag tycker det är bättre att man skriver som det verkligen är så är det lättare att försöka hjälpa och komma med förslag på hur man ska lösa situationen.
De allra flesta människor köper saker svart, utan kvitto, det är inget konstigt med det. Det som gör mig arg är att människor blir så förvånade och arga när problem senare uppstår, och de är i princip är rättslösa i sammanhanget. I stället för att bli arg på den andra parten, så borde man bli arg på sig själv att man varit så vårdslös med sina hård förvärvade pengar.

För övrigt följer jag tråden och läser med intresse hur det kommer att gå.

Jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin fått kvitto när jag köpt häst, eller för den delen skrivit något när jag sålt häst, däremot har det alltid skrivits köpekontrakt, därför tänkte jag inte på kvitto vid detta köpet heller plus att jag litade på människan.

Vad gäller min hjärnskada så saknar jag höger pannlob, detta låter värre än vad det är, jag har inte nedsatt intelligens på något sätt tvärtom faktiskt, har enligt tester högre IQ än en genomsnittssvensk, det hjälper föga då jag har ett antal kognitiva handikapp som gör att jag uppfattar människor ganska annorlunda och är väldigt impulsiv bl.a. Jag brukar inte använda min skada som en bortförklaring, men i detta läget är det befogat anser jag.

Jag inser ju själv hur illa hela historien låter och hur korkad jag framstår, men jag litade ju på människan blint och agerade väldigt naivt (det är lätt att vara efterklok).
Som jag nämnde tyckte jag att hästaffären gick bra (dock utan kvitto då) och jag tänkte att sadelhistorien skulle lösa sig lika lätt, nu hade jag fel där. Hästen är säljaren inte intresserad av och hen har ingen anledning att ta honom ifrån mig och skulle inte tjäna på det heller då den personliga situationen för hen är alldeles för komplicerad.

Som jag skrev här tidigare i tråden, träffade jag säljaren som hastigast i måndags, jag fick då 2000 kr som en liten avbetalning plus att jag kom överens med X som vill köpa Espaniolan jag lånar att hon får köpa den först när jag fått en ny sadel så att jag kan rida min häst och att hon då ger mig pengarna för sadeln (5000) direkt så att säljaren inte kan "slarva bort" dem.

Det jag tror att jag måste göra nu är att lägga upp en avbetalningsplan så att säljaren inte drar ut på det hela och bara ger mig en liten peng när hen känner för det utan att hen måste ge mig t.ex. minst en tusenlapp i månaden gärna mer och det måste vara helt avbetalt inom en viss tidsperiod. Någon sadel kommer jag ju aldrig att få från denna säljaren iaf, så det känns som om att antigen går hen med på avbetalningsplanen eller så anmäler jag det hela till någon lämplig instans.
 
Sv: sadelkrångel

Javisst men undras om det finns fler mellanhänder för det låter bekant.

Jag har ingen aning om hur många eller vilka återförsäljare av Deuber det finns i Sverige. Den jag hade att göra med är ingen återförsäljare av Deuber utan skulle bara hjälpa mig med köpet pga att hen bodde nära fabriken och påstod sig vara god vän med Hr och fru Deuber (har förstått nu att fallet var det motsatta och Deubers vill inte ha med personen att göra öht).
Har även förstått att detta inte är första gången säljaren gjort "fula affärer" och har stora skulder hos fogden.

Det känns ju högst osannolikt att alla återförsäljare till Deuber & Partner skulle vara oärliga och missköta sina affärer. Eller?
 
Sv: sadelkrångel

*lite kl och funderingar*

Om jag hade något slags funktionshinder som gör att jag inte är lika snabbtänkt som tidigare skulle jag definitivt vara ännu mer nogrann om jag gjorde "stora affärer".

Som jag precis nämnt är det inget fel på min intelligens men det är lättare sagt än gjort att "vara mer noggrann" när man har kognitiva handikapp, det känns ganska irrelevant nu eftersom gjort är gjort och jag bara vill reda ut alltihop.
Men visst jag förstår hur du menar men hoppas också att du inser att du säger mot dig själv, har man nedsatt tankeförmåga (vilket jag inte har, men däremot kognitiv nedsättning) så tänker du ju knappast, "nu måste jag vara noggrann för det är en stor affär" utan du bara gör och vid tillfället bedömde jag det som en "säker" affär, vilket jag nu inser att det inte var.
Jag har insett att folk utan kognitiv nedsättning har väldigt svårt att föreställa sig hur det är. Min sambo har många gånger undrat och påpekat att jag gjort eller sagt något dumt eller opassande i en viss situation, för hans skull försöker jag tänka mer på vad jag säger eller gör i vissa situationer.
De första gångerna det hände blev han ganska arg på mig, men han insåg att detta är inget jag gör med mening eller ens tänker på att jag gör, så han kan egentligen inte bli arg på mig (många gånger mindes jag inte ens vad jag sagt eller gjort). Jag tänker i helt annorlunda banor och upplever människors sätt att bete sig, på ett annat sätt än honom och andra "normala".
Nu vet han mer om det och säger bara till om jag spårar ur helt (händer inte lika ofta nu som innan), och jag försöker tänka på det då både han och jag är överens om att jag inte kan bete mig hursomhelst och skylla på skadan, jag får lära mig på nytt helt enkelt, vilket jag gör, men det tar tid.

Jag har lärt mig av mitt misstag i denna affären och kommer att avsluta all kontakt med personen ifråga så fort hela skulden är avbetalad.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Eftersom jag träffar människor med bland annat din problematik dagligen så har jag förståelse för hur du tänker. Ta hjälp av din sambo (och kanske en jurist) för att få ordning på allt. Skriv papper på allt ni gör, hästsäljaren kan även skriva kvittot i efterhand.
 
Sv: sadelkrångel

Jo min sambo hjälper mig för fullt nu, han är minst lika upprörd som mig, men ingen av oss är direkt vana vid sådana här situationer.
Däremot känner jag en som jobbar som god man och har hjälpt mig med bråkande myndigheter som FK och kommunen, hon är dessutom jurist, kan prata med henne och se vad hon säger.
 
Sv: sadelkrångel

Borde inte då köpekontraktet fungera som ett kvitto?? Det är ju ett dokument på att du får hästen, mot en summa pengar. Står i kontraktet att sadeln skall ingå i köpet?? I sådant fall borde ju saken vara mycket lättare.
Ni har ju båda signerat kontraktet, så om det omnämns en sadel i det så borde du vara något bättre försäkrad om att få pengarna/sadeln. Jag ser köpekontraktet som ett kvitto. Fast med facit i hand så borde du krävt ett kvitto för sadeln vid sidan av, förutsatt den inte är med i köpekontraktet.

Jag har arbetat som egenföretagare länge och är även infödd i en egenföretagarfamilj. Du anar inte hur många människor som inte kan betala sin skulder, sätter andra människor i ohållbara situationer. Ofta med missbruk av alkohol i kombination med psykisk obalans i livet. Så många lögner och ja ja jag ska betala i morgon.... Jag har haft flera kundförluster och det är så jävla surt. De lovar och svär att de ska bättra sig. Det är alltid någon annans fel, eller så får man en snyftarhistoria. Bortförklarningarna borde man skriva ner, den ena är sämre än den andra. Jag är så less på fenoment.

Jag tycker du ska fortsätta att försöka få in dina pengar, genom en uppgjord avbetalningsplan. Försök att ringa och försök att jaga henne så mycket du kan. Jag vet inte hur det fungerar med personliga konkurser, men när det gäller företag, så är man rökt som fodringsägare, staten och bankerna tar allt. Det futtiga som blir över, delas på övriga fodringsägare och det genererar nästan aldrig något. Varje tusenlapp du får är en bonus.

Låt oss då höra hur det går. Lycka till.


Är det någon mer än jag som tycker bukefalos fungerar konstigt, jag får inte upp nyaste inläggen utan gamla från igår...???
 
Sv: sadelkrångel

Sadeln är inte nämnd i kontraktet utan är en helt egen affär som vi kom överens om efteråt, tyvärr missade jag ju helt att skriva några papper på denna, eftersom hästaffären gått så bra, så trodde jag att jag kunde lita på säljaren. Dumt av mig, visst, men om man tror att man känner någon och att det går att lita på den människan så är det kanske inte helt konstigt.

Som jag skrivit har jag än så länge fått 2000 kr och sadeln jag lånar ska säljas för 5000 (köpare finns och hon ska ge mig pengarna direkt så att säljaren inte får chans att "slarva bort" dem). det är sammanlagt 7000 kr. Idag är värdet på 1euro=9,21 kr vilket betyder att hon totalt är skyldig mig 2200 euro = 20270 kr, vilket betyder att det är i princip 13000 kvar för henne att betala.
Där tänkte jag att jag kunde kräva en avbetalning på minst 1500 kr i månaden, fram till september (i september skall hela summan vara betald, annars kopplar jag in tredje part).
Detta är en jävligt schysst deal för säljaren, nästan för schysst. Men jag är just nu inte ute efter att bråka utan vill bara ha mina pengar tillbaks plus att jag tycker att 1500 i månaden borde vara överkomligt att avvara varje månad. Någon som har någon annan idé?

Det enda jag märkt som är konstigt med buke de senaste dagarna är att det helt plötsligt inte går att få kontakt med sidan alls.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Skickade ett mail till säljaren om mina krav på avbetalning, får till svar att visst kan jag ta det vidare men eftersom hen redan har ärenden hos KFM kommer jag inte få mina pengar i år, dessutom var det antagligen inte möjligt att jag skulle kunna få 1500:-/månad på de 3400 hen fick i barnbidrag.

Nu är jag dock ganska så säker på att hen tjänar mycket mer varje månad, en helg med bara ETjobb ger närmare 10000, så det där (3400) är nog bara siffror som Fogden vet om, bättre att nolltaxera så slipper man betala, eller?
Människan verkar inte ha några skrupler eller något samvete alls.
 
Sv: sadelkrångel

En ren spekulation från min sida säger att den här personen förmodligen inte tar in sina inkomster som ET i bokföringen (baserat på de karaktärsdrag som den här historien tyder på). Därför har Skattemyndigheten antagligen noll information om den faktiska inkomsten, utan kan enbart gå på de siffror som existerar på papper. Därför kan Kronofogden heller inte konfiskera några pengar, eftersom de "inte existerar".

Det de däremot kan göra är att driva in pengarna på annat sätt, dvs mäta ut eventuell egendom hos den som har skulder som ska regleras.

Om jag vore dig så skulle jag följa informationen HÄR för att få skulden fastställd.
Om inte annat för att det kan vara väldigt skönt att slippa försöka driva in en skuld på egen hand.

Sen skulle jag, precis som många sagt, kontakta sadeltillverkaren för att kolla om sadeln redan existerar. Om så, så skulle jag (tyvärr) bita i det sura äpplet och försöka skrapa ihop pengarna till den på egen hand. Jag förstår att det varken är optimalt eller något man vill göra, men samtidigt köper man ju en häst för att kunna rida och om man som dig har behov av en specialsadel för att kunna göra det fullt ut, så skulle jag nog försöka få fram pengarna i alla fall.

Därefter skulle jag bryta all kontakt med den här personen. Den må vara en bra ET, men det finns massor av bra ETs i det här landet! En människa som medvetet ljuger och bedrar folk är ingen som man vill ha i sin närhet eller förlita sig på. Jag skulle få så sjukt dåliga vibbar av denna att jag aldrig skulle betro den med min hästs välmående.
Det kan ju även vara så att din kognitiva nedsättning gör det svårt att uppfatta hur personen är "på riktigt". Abstrakt sagt så är förmodligen den här människan tämligen opålitlig i fler sammanhang än bara sadelköp, såna här karaktärsdrag brukar sällan enbart förekomma i enskilda situationer så att säga.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig! Lycka till!!
 
Sv: sadelkrångel

Jag ska läsa igenom sidan på länken, tror tyvärr att det kommer ta längre tid om KFM kopplas in, med tanke på att det redan ligger ärenden där som kommer att ha förtur. dessutom tror jag inte att hen är särskilt "rädd" för KFM, speciellt som hen bara har 3400kr som registrerad inkomst och det med två små barn.
 
Sv: sadelkrångel

Nu är jag inte insatt i sånt här, men det är väl inte ens möjligt att (som ensamstående med två barn) bara ha en inkomst på 3400? Och klara sig alltså.
Är det så borde ju skatteverket börja undra över hur hon försörjer sig, eller i alla fall KFM. Det är ju inte rimligt att klara sig på den summan och inte få hjälp i form av försörjningsstöd (och då pratar man ju bidragsbedrägeri).
Eller har hon en partner som står för försörjningen på pappret?


Hur som hoppas jag att det löser sig för dig och att du får tag i din sadel. :)
 
Sv: sadelkrångel

Anmäl saken till KFM, det är väl bra att ärendet dras igång.

Kan man inte anmäla svartjobbare till Skatteverket/Försäkringskassan/Socialtjänsten? En vuxen med två barn kan ju omöjligt leva på 3400 kronor - hen måste ju få pengar någon annanstans ifrån?
 
Sv: sadelkrångel

Självklart ska du koppla in KFM. Om inte annat för att KFM alltid har förtur till allt som kan tänkas vara utmätbart. Du har alltså inte en chans i världen om det är så att det kommer fram utmätningsbara tillgångar, och du inte står i kö.

Dessutom kanske det finns fler som blivit lurad, där i raden av fordringsägare? Om du finns i raden är du sökbar för andra som blivit lurade, vilket i sin tur kan göra att ett eventuellt polisärende tas på betydligt större allvar - om ni är flera som blivit svindlade. Handlar det dessutom om betydande belopp, ja, då kan det faktiskt bli ett kännbart straff.

Nu verkar det ju som du dessutom har kännedom om att det finns inkomst (ET-behandlingar) och det är ju ett fenomenalt bra tips att lämna till KFM.

Lite OT men ändå aktuellt; det här är vad vi får när hästnäringen är så oseriös som den är. När vi glatt betalar för behandlingar till folk som uppenbarligen inte har verksamhet, säkert inte försäkring (vad händer om något går fel med din häst?) och uppenbarligen inte är seriös. Låt oss tillsammans verka för att få bort sådana element från en bransch där det är hästarna som i slutänden betalar priset.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 372
Senast: animalasia
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 516
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp