sadelkrångel

Sv: sadelkrångel

Anmäl saken till KFM, det är väl bra att ärendet dras igång.

Kan man inte anmäla svartjobbare till Skatteverket/Försäkringskassan/Socialtjänsten? En vuxen med två barn kan ju omöjligt leva på 3400 kronor - hen måste ju få pengar någon annanstans ifrån?

Vet inte om det går att anmäla svartjobb eller liknande, men antar att ET-jobben och annat är det som personen livnär sig på. Räknade ut att sist hen var här och jobbade som ET (då jag fick 2000) måste hen tjänat mellan 5- och 10000kr på en helg (hen tar 600kr/häst som behandlas), tyvärr gick bilen sönder (kostade 3000 att laga) så därför fick jag bara 2000 och där har vi ännu en lögn, antar det blev mer än 2000 över till mig den helgen.


Lovisaleonora_ skrev:
Självklart ska du koppla in KFM. Om inte annat för att KFM alltid har förtur till allt som kan tänkas vara utmätbart. Du har alltså inte en chans i världen om det är så att det kommer fram utmätningsbara tillgångar, och du inte står i kö.

Dessutom kanske det finns fler som blivit lurad, där i raden av fordringsägare? Om du finns i raden är du sökbar för andra som blivit lurade, vilket i sin tur kan göra att ett eventuellt polisärende tas på betydligt större allvar - om ni är flera som blivit svindlade. Handlar det dessutom om betydande belopp, ja, då kan det faktiskt bli ett kännbart straff.

Nu verkar det ju som du dessutom har kännedom om att det finns inkomst (ET-behandlingar) och det är ju ett fenomenalt bra tips att lämna till KFM.

Lite OT men ändå aktuellt; det här är vad vi får när hästnäringen är så oseriös som den är. När vi glatt betalar för behandlingar till folk som uppenbarligen inte har verksamhet, säkert inte försäkring (vad händer om något går fel med din häst?) och uppenbarligen inte är seriös. Låt oss tillsammans verka för att få bort sådana element från en bransch där det är hästarna som i slutänden betalar priset.

Jag trodde att det var så att de ärenden som ligger hos KFM går i turordning efter när de kommer in eller möjligtvis i storleksordning, kan tänka mig att de ärenden som ligger där är värda mer än de 20000 som ska betalas till mig.

Ang OT; jag håller med dig, när jag fått mina pengar klipps alla band med denna person, vad jag vet så har det funnits registrerat företag, hur läget är nu vet jag inte dock, antar att det inte finns ngt. Googlade personen ifråga och såg att människan nu även börjat jobba som "livscoach", något som känns helt sjukt med tanke på hur hen själv beter sig mot medmänniskor som tyvärr litar/litat på denne. Enligt mig vore det bästa om det lades ett näringsförbud på personen, så att inte fler människor blir lurade av just denna.
 
Sv: sadelkrångel

Fast näringsförbud spelar ju ingen roll, så länge folk fortsätter att betala svart - som idag (efter vad det låter som)
 
Sv: sadelkrångel

Det är inte allt för svårt att räkna ut vem personen är och hen är ju inne på buke då och då så hen lär säkert blir skit sur på mig...men jag är inte förvånad för fem öre. Det är inte första gången (på många, många år) och lär inte heller vara sista gången. Synd att personen är så karismatisk att det är få som vill dra det till en polisanmälan.
Personen i fråga brukar normalt dra in enorma summor vissa helger och inga pengar alls däremellan...med andra ord gäller det att ligga på för pengar finns det och kommer in...det är bara vad hen väljer att lägga det på.
Så stå på dig är mitt enda svar...och kanske tänka igenom om man vill ha mer med personen att göra eller inte.

En period med skit och problem...visst det kan hända och personen det händer brukar få betala för det under en lång period.
Många, många års skit och problem och dessutom att hen kommer undan med det gång på gång...nej tack...inte i min umgängeskrets.

Ledsen att du råkat ut för det du råkat ut för.
Vet egentligen inte vad jag ville tillföra till diskussionen mer än att heja på dig.

Ps. Personen i fråga har inte precis nu börjat som "livscoach" utan har haft olika varianter av detta till och från under en lång period...byter hemsida...byter företagsnamn...m.m. m.m.
 
Sv: sadelkrångel

Dags att göra en deal, kanske? Om du får dina pengar så lovar du att inte tipsa SKM om svartjobbet... :angel::devil:
 
Sv: sadelkrångel

Visst vet jag mycket väl att människan tjänar massor av pengar på sin verksamhet, hen sa ju tom till mig " jag behöver bara hålla en kurs och sen har du dina pengar". Men HÅLL EN JÄVLA KURS DÅ, tycker jag. Hen har tydligen även flera sadlar som ska säljas. En såldes innan jul enligt hen själv, de pengarna har jag inte sett röken av. En annan är den sadel JAG lånar, den lämnar inte min hand innan jag fått 5000 för den, även om hen nu tänkte ta den från mig för ett par veckor sedan.
Ju mer jag rotar i det här desto mer skit dyker upp i personens kölvatten, ju mer jag får reda på ju mer vill jag sätta dit hen.

Dags att göra en deal, kanske? Om du får dina pengar så lovar du att inte tipsa SKM om svartjobbet... :angel::devil:

Det låter som en bra idé, har även blivit tipsad om att jag alltid kan sälja fakturan till en viss Mc klubb därnere i Skåne, de ska visst vara bra indrivare...
Men näe, jag tänker iaf hålla mig på rätt sida av lagen i detta ärendet.:banana:

omigen: Jag pratade med den jag beställt en ny sadel av nu (som verkar väldigt trevlig och seriös), hon hade förra året haft en annan kund med samma problem, den hade betalat sadeln, men inte fått ngn, den ÅF jag pratade med hänvisade till "hen i Skåne", ja den är det sa jag och antar att det är flera som blivit blåsta på sadel av samma person eller av den du nämner.

Allt det här verkar vara en jävla jättesoppa och inte fasen vet jag om jag orkar/kan reda ut den.
Någon lojalitet mot säljaren känner jag inte alls och vill inget hellre än att få bort hen ur mitt liv, men först vill jag ha mina pengar!
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Du, för alla ET:ars skull som slitit många år med utbildningar etc. och alla andra seriösa hästföretagare som betalar moms och skatt på sin verksamhet, ring till Skatteverket (du kan vara anonym) och ge dem namn och personnummer på personen ifråga och upplys dem om att personen jobbar svart och driver sin verksamhet som ET svart. Man får inga kvitton och personen ägnar sig därutöver åt rena bedrägerier. Upplys om i vilket område personen verkar och vilka kunder personen haft och vilka denne arbetar med för tillfället om du vet det.

Det är sedan upp till Skatteverket att gå vidare med informationen.

Min kontaktperson som jag hade på Skatteverket när jag drev företag berättade för mig att enda sättet de kan "sätta dit" folk på är genom tips från allmänheten. Ofta företagare som blir utkonkurrerade av "företag" som drivs svart.

Skatte- och ekobrott anses vara mycket allvarliga brott. Ibland värre än våldsbrott (vilket kan tyckas lite märkligt) men sannolikheten att denna person åker fast ökar ju fler som anmäler.

Vidare kan jag inte annat än att tjata som jag brukar i sådana här trådar: Begär ALLTID kvitto av ALLA du handlar av i hästbranschen! Oavsett om det är "världens bästa tränare", "elitmänniskan som är såååå duktig med sina hästar" eller "stallägaren som vet hur allt ska vara och är noooga med att hyran kommer in prick i tid" samt alla andra människor hästfolk har en tendens att närmast "avguda" för att de är så himla seriösa. Å synar man i sömmarna så är mindre än 5% seriösa...
Lite aldrig på någon, vad de än säger eller påstår, det går så mycket snack i den här branschen att talesättet "ett korn av sanning" är totalt urholkat. Ta referenser på allt och alla, kräv utdrag från veterinärjournaler vid varje hästköp (vägrar säljaren, se dig om efter en annan häst), ta referenser och kreditupplysningar på hyresgäster om du är stallägare och stallägare om du är hyresgäst (stallägare som inte har råd att köpa hö till sina hyresgäster för att alla pengar tas av fogden är heller inget drömscenario...), kolla upp de företagare du anlitar i hästbranschen (hovslagare, hästbutiker, sadelutprovare, massörer, ET:s etc etc, ett samtal till Skatteverket räcker där du ber om uppgifter om F-skatt och momsregistering). Utger sig din tränare för att vara A, B, eller C-tränare? Kolla upp det på Svenska Ridsportförbundet, finns de inte med i registret, ifrågasätt!!! Kräv kvitto efter varje ridlektion!
Börja ställa krav på hästfolk som säljer dyra tjänster! Tro inte gott om folk! Folk är inte goda inom hästbranschen, de flesta kämpar livet ur sig för att få den relativt dyra hobbyn att gå ihop ekonomiskt och då många känslor är inblandade är det obehagligt många som gör nästan vad som helst för att undvika att sälja sin käraste ägodel (ibland kärare än både familjen, huset, bilen ...). Låt inte någon finansiera sin hästhobby på din bekostnad utan att göra rätt för sig gentemot samhället (dvs dig också i slutänden), bara så kan vi tvätta den smutsiga hästbranschbyken och öppna för en mer seriös marknad och framförallt framstå som seriösa i samhällets ögon så att de äntligen tar hästnäringen på allvar.
"Bara en sport för rika" är så långt från sanningen man kan komma. Dock är det vissa som profiterar på denna osanning...bedragare och lycksökare.

Sorry för långt inlägg, men kan som vanligt inte låta bli... :grin:
 
Sv: sadelkrångel

Framför allt är det ju så att företag har (ofta) försäkringar i sin verksamhet. Händer det något galet kan man (företaget) få hjälp av den. Dessutom gäller lagar, för näringsidkare mot konsument, vilket är en försäkring i sig....
Det jag tycker är så synd är att så få människor är mer måna om sin tillfälliga ekonomi än sin långvariga ekonomi. En och annan ridlektion mot en 100lapp på volten är väl en sak, men även där om olyckan är framme är det alltid bäst med kvitto. Efterbörden blir iallafall mera positiv för möjligheten att få hävda sin rätt, om inte bolaget går i kk förstårs.

Till TS; texten är inte till för att strö salt i såren. Det är ju redan utagerat i tidigare inlägg från dig att det blev tokigt att inget kvitto togs på sadeln, jag spinner bara vidare på tidigare text.
 
Sv: sadelkrångel

Tråkig historia detta :(

Jag vet vem det är och jag hoppas att det löser sig för dig och att du får dina pengar.
 
Sv: sadelkrångel

Det jag tror att jag måste göra nu är att lägga upp en avbetalningsplan så att säljaren inte drar ut på det hela och bara ger mig en liten peng när hen känner för det utan att hen måste ge mig t.ex. minst en tusenlapp i månaden gärna mer och det måste vara helt avbetalt inom en viss tidsperiod. Någon sadel kommer jag ju aldrig att få från denna säljaren iaf, så det känns som om att antigen går hen med på avbetalningsplanen eller så anmäler jag det hela till någon lämplig instans.

Och så ser du såklart till att få skriftligt på att hon har en skuld till dig och hur avbetalningsplanen ser ut så att du har papper att styrka med om du behöver gå vidare när/om hon skiter i att följa avbetalningsplanen.
Se till att det gäller hela summan som är kvar (inkl de 5000 som lånesadeln kommer inbringa) så att det inte rinner ut i sanden om några månader...
 
Sv: sadelkrångel

kl

Eftersom det knappast är svårt att lista ut vem det handlar om så har jag tagit kontakt med henne och hon svarar såhär:

Ja du .. nu har jag läst det mesta och vad ska jag säga..
Det är mkt riktigt att jag ej säljer sadlar, jag skulle hjälpa Sussie med en för henne specialdesignad sadel men den hade ej blivit klar tills jag var tvungen att flytta hem till sverige.

Jag har inte lurat Sussie, tvärtom har jag informerat henne konstant och hälsat på henne och pållen flera ggr och hjälpt henne gratis med honom.. dessutom fick hon låna min egen sadel för att hon skulle ha något att rida i, plötsligt så ville hon egentligen inte ha den då gav jag förslaget att sälja den direkt och jag arrangerade köpare som ville provrida i den men sussie vägrade att lämna den ifrån sig.

Jag har sagt till henne att värdet är 5000:- och att hon får dom såklart så fort hon kan tänka sig att släppa den så att den kan säljas. Hon ville ju ändå inte rida i den. Men där vart det stopp.

Jag har visst det 3400:- i FP och jag håller på att starta upp mitt företag vid sidan om igen, är det konstigt att göra reklam i förväg för att förbereda detta? Tycker inte jag, tvärtom.

Vad jag tjänar eller inte eller vad jag har i FP är ju totalt irrelevant egentligen, jag ser över min betalningsförmåga och berättade att hennes förslag låg över den budget jag rör mig med i den situation (Som jag tom. beskrivit i en bok) som jag är i ft. Att sadeln dröjde sålänge från början ligger helt hos tillverkaren, inte hos mig, jag besökte tillverkaren flera ggr för att snabba på. Att den inte var klar när mina medel frös inne då jag var tvungen att flytta till sverige för att rädda livet på min son kan såklart sussie ej hjälpa, men jag ser ej hur en svartlistning heller kan främja kommunikationen. Det var liksom inte längesedan vi satt o fikade ihop, sussie och jag och jag såg ju på datumen på tråden att denna tråd pågått länge. Känns trist.

Sen vill jag under inga omständigheter blandas ihop med "Remont" som så fult hoppar på mig. Underligt eftersom Remont torde vara den störste bedragerskan vad det gäller sadlar i Sveriges historia och helst när det gäller bla. Deuber.

Jag erkänner mig såklart skyldig att betala tillbaka de återstående pengarna, skulle aldrig i hela livet lura sussie, tvärtom har jag lagt ner min själ i att finna både häst och sadel där tyvärr sadeln gick åt skogen, dels pga. min akuta hemflytt. Om sadeln finns vet jag ej, jag såg inget resultat av den innan jag flyttade hem.

Livet repar sig, det tog 7 månader för mig att komma in i svenska systemet igen, som jag detaljerat berättat för sussie vill jag göra rätt för mig så fort jag kan.
Skitsnack om att jag jobbar svart stämmer ej, som terapeut kan man ej det eftersom allt måste finnas på papper, vad man har gjort med hästarna. Även sussies pålle finns med i mina papper, vad jag gjort med honom, för varje gång.

Hoppas sussie och alla andra som hackat situationen och mig i bitar kan se att det alltid finns mer än en sida. Och till sussie vill jag bara ge ett stort ? Jag trodde vi hade en ärlig kommunikation, men att se denna nu rätt så gamla tråden och allt som står, samtidigt som jag vet hur mkt du och pållen betytt för mig gör mig ganska ledsen.

Jag har inget konto som jag kommer in på, på Buke, om du vill får du gärna lägga ut mitt pm. Jag kommer ej att återkomma i ämnet men jag undrar stort om bukefalos verkligen tillåter sådanhär kränkning mot person eller det är ok bara för att det är jag.


Jag kommer att triangla denna tråden.// Sonja
 
Sv: sadelkrångel

Kontentan är att hon tagit emot pengar för en sadel och inte levererat den. Skit i vad hon tjänar nu, vad avsikten med affären var osv. Var är pengarna som ts betalt för sadeln hon inte fått? Det är det enda viktiga.

X har fått ca 20000 kronor av ts för en sadel. Hon har inte gett ts någon sadel. Var är pengarna?

Sadeln blev inte klar hos sadelmakaren? Ok. Är pengarna betalda till honom då? Eller var är de? Om sadelmakaren fått de 20000 så finns det väl ett kvitto mellan honom och X, ge det till ts så får hon förhandla med sadelmakaren. Alt är han inte betald och då har X pengarna som hon bör betala tillbaka till ts omgående så ts själv kan betala sin beställda sadel.

För var är pengarna annars?
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Det står ingenting rakt ut, men mellan raderna kan man kanske förstå att X tog Sussies pengar och stoppade i egen fick och nu kan hon inte betala tillbaka. Är det så då? Sussie skriver att det är så, men det är ju bra att X får svara på om det verkligen stämmer, eller hur?
 
Sv: sadelkrångel

För det första är ingen kränkt i den här tråden, jag har aldrig nämnt några namn. Dessutom stämmer inte riktigt den där historien . Om nu hon hade velat sköta det här snyggt hade hon ju kunnat svara på mail istället för att bara svara på de som passar henne.

Angående sadeln jag lånade var det inte alls så som hon påstår att det var. Jag har aldrig påstått att jag inte ville låna den, däremot sa jag att den för mig som handikappad var nästintill värdelös att rida i, dock bättre än ingen alls och eftersom hon är skyldig mig en sadel ansåg jag att jag borde få låna den tills den sadel jag beställt själv kommer vilket borde vara när som helst. Jag har inte heller blivit informerad konstant, det är hela tiden jag som fått ta kontakt och undra vart sadeln är.

Vad gäller datumet för trådens början är det samma dag vi fikade och jag sa att jag måste ha en sadel att rida i, även om den inte ger mig det stöd jag behöver.Jag vägrade inte lämna den ifrån mig utan sa till köparen att visst hon kunde provrida i den men jag ville ha den till min nya kom.

Dessutom sa X till mig i oktober att jag skulle få mina pengar, hon behövde ju bara hålla en kurs. Om hon nu hade velat sköta detta snabbt och snyggt, kunde hon då inte ha kursen och ge mig mina pengar och så hade allt varit bra. Så är inte fallet och ett hela blir en mycket fulare historia än det hade behövt bli.

Kan tillägga att jag också trodde att vi hade en rak och ärlig kommunikation, men lägger man ihop två och två är det allt för mycket som inte stämmer från X sida. X Har fått ett mail av mig som ställer ett klart och tydligt ultimatum gällande betalning, det skulle hon ju kunna svara på till att börja med om hon vill reda ut detta, det förra mailet svarade hon ju inte på alls. Det är liksom inte ok att bara ignorera mina mail gällande betalningar.

Rapportera du tråden, fast jag ser inte på vilka grunder du ska göra det?

Om X vill mig något kan hon ta det med mig istället för att svara i en tråd via någon okänd. Jag startade tråden för att jag behövde juridiska och ekonomiska råd gällande situationen (därav placeringen i ekonomi och juridik) hade jag velat smutskasta någon hade jag lagt den en helt annanstans.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Hur har det gått för dig, jag såg i sadeltråden att du har en sadel på gång!?

Jodå jag beställde en sadel själv som betalas via avbetalning, genom en återförsäljare i Sverige, sadeln borde komma vilken vecka som helst. Vill bara reda ut sen här historien också så jag får mina pengar och kunna korta avbetalningen avsevärt. Gillar inte att handla via avbetalning, men nu blev jag ju tvungen, kan inte hosta upp hur mycket pengar som helst.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 372
Senast: animalasia
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 516
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp