Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har just den sadeln. Den är kanonskön, och det verkar som om min lilla busa gillar den med! :) Har för tillfället bara Börjes padd, men väntar på att få Skitopaddarna med posten.

90355_1211570574.jpg

Den här sadeln är jag jätte sugen på! Den är ju så snygg, och bra pris:angel:

Men den ser ut att vara så "hög"?:confused: Gillar inte känslan av att sitta "uppe på" hästen. Dels pågrund av att jag är på gränsen till för lång för min ponny och blir ännu längre om sadeln är hög(känns så iaf). Men det kanske är bilden som luras?
Hur lång anläggningsyta är det på den?

Fick även höra att den hade knästöden satt så långt in så knäna hamna lätt utanför?

Det beror på vilken bomlös. En styv bomlös med rejäla paneler och bra tryckfördelning funkar minst lika bra som en bomsadel; manken går helt fri, trycket fördelas om inte över riktigt hela sadeln så över en stor del och dessutom följer sadeln hästens rygg när man rider, så att inga tillfälliga punkttryck uppstår, vilket det gör med en bomsadel oavsett hur väl den passar, eftersom hästens rygg ändrar form men sadeln inte följer med.

Däremot skulle jag aldrig lägga en soffkuddebomlös på en omusklad häst med hög manke. Och även bomlösa måste passa.

som flera redan påpekat har du missat en del ang. hur en bomsadel som passar fungerar. och återigen, bara för att det är en bomlös så passar den inte alla hästar, särskilt inte de med mycket hög manke.

Försök hitta en begagnad StarTrek av någon modell och testa. Tror de kostar runt 10 000 i nypris, men borde gå att hitta begagnat. (Gav 7000 för min espaniola begagnad). De har ett bra andrahandsvärde också om du köper men nte trivs utan vill sälja igen. Efter vad jag märkt iaf.
Startreken är som en ''vanlig'' sadel. Dvs den är inte så bred, den behöver ingen specialpadd, och espaniolan som jag testat har iaf förbättrat min sits otroligt mycket jämfört med de vanliga sadlar jag ridit i. Du får gärna komma hit och testa min om du har vägarna förbi och vill prova hur de känns.

hittade du en espaniola för bara 7000kr? :eek:
jag kikade lite på dem beg. tidigare, men hittade inga för under 9000kr.. :(

om du ska sälja den nån gång, skicka gärna ett PM :angel:

Ännu en fråga....
Supreme Shortback D, är det nått att ha? Hittade en sån i närheten till bra pris. men fattar inte om den är HELT bomlös?:crazy:

som flera redan påpekat har du missat en del ang. hur en bomsadel som passar fungerar. och återigen, bara för att det är en bomlös så passar den inte alla hästar, särskilt inte de med mycket hög manke.

Me människa läs för i ****! Det står ju i mitt inlägg, klart och tydligt: "Och även bomlösa måste passa."

KL

Tittade in på masterbacks hemsida och såg att dom hade en allround bomlös för 5900:-
MB Fix Allround.

Är det en bra sadel som kan passa på min breda ponny? Vad jag fatta för så nehöver man ingen padd under?

KL*

Jag skrev ju här för några månader sedan men då blev det pga. olika skäl inget sadelköp. Men nu är det på G igen :D Och jag har bestämt mig för att testa Barefoot Cheyenne. Men den stora frågan är ju: Vilken pad? :confused: Ska beställa från stall Vr*. Har kikat lite på HAF-paden och undrar om den är något att ha? Kan man köpa lösa SKITO-inlägg och lägga i den?

Tacksam för snabba svar :bow:

Jag söker efter en bomlös, men är heeelt lost i denna djungel. Jag hittade att halvdåligt kort på hästen jag letar sadel till, vad tror ni skulle kunna ligga bra på denna häst? Nu är han dessutom lite tjock och omusklad efter sin skada...

Jag söker efter en bomlös, men är heeelt lost i denna djungel. Jag hittade att halvdåligt kort på hästen jag letar sadel till, vad tror ni skulle kunna ligga bra på denna häst? Nu är han dessutom lite tjock och omusklad efter sin skada...

KL

Jag har en begagnad barefoot cheyenne på prov hemma och måste bestämma mig på måndag. Nu har jag ju bara satt den på hästen och suttit i den utan pad eftersom jag inte vet om jag ska ha den än, den var väldigt bekväm men jag tyckte att den placerade mig i stolsits.
Är det något jag får leva med i en sån sadel pga bredden eller har det med padding att göra?

Egentligen vill jag ha en sadel som man även kan rida dressyr i (inte tävla) så jag har kollat runt på andra sadlar. Barefoot London är ju i samma prisklass ungefär, är den bättre på att ge stöd och placera ryttaren rätt eller borde jag lägga till dubbelt så mycket och prova en Star Trekk Dressage?
Hur fungerar dessa sadlar på breda kallblod med hög manke och svankrygg?

Många frågor blev det...

Min kompis hade en cheyenne innan, och testade då även min London (som jag tyvärr ska sälja eftersom den inte stämmde överens riktigt med min häst med bärningspunkten och så.) Jag fick dock aldrig tummen ur och provat hennes cheyenne, men jämförelsen hon gjorde var att han tyckte att London kändes mer uppbyggd och mer som en riktig sadeln, med stöd och allt. Det märkes att den var dyrare som hon sa, då den känndes som att dom lagt ned mer arbete på den. Men hennes cheyenne dög, men hon sålde den för att köpa en mer stabil sadel.

Hade satsat på en star trekk dressage. Har själv en espaniola och har ridit i espaniola deluxe och älskar dem! Enda sadeln där jag inte sitter i stolsits.

Har ingen bra erfarenhet av de mer sladdriga bomlösa sadlarna som kräver special padd för att hålla upp ryttaren från hästryggen.
Men du borde även provrida den med pad eftersom man måste ha pad till den typen av sadlar.

Jag ska nog prova en star trekk, tycker faktiskt om känslan i en bomsadel och den verkar vara lite mer åt det hållet.
Hoppas bara att den passar honom.

Får du bara rätt ''bom''vidd i startrekken så brukar de passa. Har hört om nån med en väldigt rakryggad häst som tyckte att de inte passade så bra, men det är det enda. Crow har en rak rygg och min sitter perfa på honom :) De känns som bomsadlar fast inte lika stela.. enligt min åsikt då :P

Det låter ju lovande. Hur vid går det att få den?

Tycker också att London-sadeln är väldigt trevlig! Den känns väldigt välgjord. Dock blir den BRED att sitta i när man har en bred häst...

Vet faktiskt inte :P Finns 5 storlekar, meila till Ars Equitandi exempelvis så kan du få tips på hur du ska mäta (om du inte vet hur många grader din häst har).

Jag är också ute efter en bomlös sadel men vet inte vad jag ska välja, det finns ju så många alternativ.

Min häst har en hög manke vilket jag jag har förstått inte fungerar med alla bomlösa sadlar. Anledningent till att jag vill prova bomlöst ändå är att han har stora bogblad och trots att vi har varit och provat ut sadlare efter konstens alla regler blir det inte bra. När han tar första stegen när man satt upp, samt i nedförsbackar, reagerar han mycket kraftigt och försöker komma undan. Vi har röntgat ryggen så den är det inget fel på, men alla bomsadlar vi har provat går emot bogbladen. Nu har vi börjat lägga sadeln jättelångt bak och då fungerar det mycket bättre, men vi känner att vi behöver alternativ. Hästen är ett varmblod (fd. travare).

Vi rider mest i ut men även en del dressyr och lite hoppning. Helst vill vi ha en sadel som är så allround som möjligt.

Någon som kan komma med råd?

Jag har en barefoot cheyenne som jag nyligen köpt och den är jag nöjd med! jag har också svårt att hitta bomsadel till min nordis (kallblodstravare/bruksnordis korsn) då han har en markerad manke, ngt böjd och kort rygg.. Det finns olika pommlar till dessa men eftersom min häst haft problem med inflammationer i musklerna vid manken pga tryck från sadel/sele (köpte honom i juni) så har jag helt enkelt tagit ut pommeln och ersatt den med en handduk som jag rullat ihop för att fylla "hålrummet".. Gärna reflektioner på det ifall nån har nått! Vad jag vet ska man dock inte hoppa så mycket med bomlöst, visst nått skutt här och där men kanske inte ett helt pass...
Lycka till i sadeljungeln!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 062
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svårtransporterad häst
  • Dressyrsnack nummer 18