Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Kl*
Intressant och läsa om andra folk som inskaffar sig bomlös sadel.

Jag hade en på g, men givetvis blev den såld.

Har en kraftig haflinger, och har några olika på g igen, vilka tror ni ör bäst för en kraftig häst?

Barefoot Cheyenne‏
Torison
Knights
Free Max Evo (kan den va från börjes?
free Form

har förstått man inte ska köpa en från börjes eller från Hööks

Någon som har erfarenhet av någon av dessa? vad är skilnaden mellan Barefoot Cheyenne och en Barefoot Cherokee?

Ingen fara :D

Nu har jag ridit lite till i sadeln och jag får nog säga att den inte passar mig så bra som den borde. När jag har foten där stigläderkrampan placerar mig har jag den 1 dm längre bak än där jag har den när jag rider annars, både i dressyrbomsadel och barbacka. När jag flyttar fram foten för att få den under mig så skaver stilädret mot smalbenet. Och tyvärr är ju inte stigläderkrampan flyttbar..

Så vad ska jag då titta efter för sadel? :(

Som sagt, prova en startrekk eller annan bomlös med vettiga paneler. Du kan ju försöka provrida i en iaf. så ser du om den är bekväm att rida i och funkar för dig. Kanske du ändå vill ha den även om du inte tycker att den är snygg..

Den bilden kännr jag inte igen från när jag rider i min sadel; den sätter mig rakt och lägger även skänkeln rakt. Definitivt ite i framvikt. :) Ger mig mycket bättre sits än någon annan sadel jag testat. Men vi är ju byggda olika :)

Jag har faktiskt bara provat espaniolorna (star trekks), men de är ju gjorda för en bra lodrät sits utan att man hamnar fel åt nåt håll.

kl

Mer frågor om StarTrekk :p Har förstått att dessa sadlar är mer uppbyggda än andra bomlösa, och på en hemsida står det att de är förstärkta med polesterskenor. Kan detta skapa problem med passformen? Har en ponny med svängd/överbyggd rygg, i bomsaldar kan han ha Zaldi/Prestige (om det inte vore för bomvidden, för smalt...) Kan denna sadel på något sätt vara för rak/stel för honom, eller är den såpass mjuk och följsam att det inte blir problem?

Deras skenor är som en slankig plastlinjal ungefär, inget so kommer att påverka passformen.

Det är koppjärnet som ställer passformskrav, men dessa sadlar ST/Trekker Master etc ligger oftast inte bra på svankryggiga hästar, de hamnar i baklut.

ST's modeller med flyttbara paneler går att passa in på svankiga hästar.
Ibland krävs då specialpaneler-kilformade.

/T

Jag har en bomlös Barefoot Cayenne och trivs jättebra i den!
Dessutom sitter den kanon på min lilla runda pålle..:rofl:

Jag har ÄGT en uppsjö av ST´s modeller, och länge försökt tillpassa de med lösa paneler (till svankig häst), det har inte fungerat.

Min hästs rygg ser ut såhär ungefär. Här står han lite i uppförsbacke, men inte så mycket att det blir en brutal skillnad. Tror du att det kan funka?

*kl*

Jag vill passa på att slå ett slag för Sensation Ride.

Själv har jag haft min sen i februari och är riktigt nöjd, en G3 dressyrmodell med Skito Dryback-pad. Min ryggkänsliga dam verkar glad och avslappnad.

Mest passar den nog på lite rundare hästar men jag har den på ett halvblod. Hästar med mer än liten/normal manke skulle jag dock inte rekommendera den till.

Hela sadeln känn som om den ligger i framvikt, padda sadeln litra framtill så att den hamnar i jämnvikt så kommer du att hamna rätt också. För du sitter med skänkeln i samma vinkel som kroppen, allt behöver bara rätas upp i framkant.

kl

kastar mig in efter att ha läst många av sidorna i denna lååånga tråd. Finns det någon bomlös sadel som ni skulle rekomendera till någon som är nybörjare på hästryggen? Jag har fått med en äldre stubben hoppsadel till foderhästen men föredrar att sitta djupare, som i en dressyrsadel. Tror ni att en bomlös hade varit något för mig och i så fall något speciellt märke? Kan man åka till sadelutprovare med hästen när det gäller bomlöst?

*kl*

Jag vill passa på att slå ett slag för Sensation Ride.

Själv har jag haft min sen i februari och är riktigt nöjd, en G3 dressyrmodell med Skito Dryback-pad. Min ryggkänsliga dam verkar glad och avslappnad.

Mest passar den nog på lite rundare hästar men jag har den på ett halvblod. Hästar med mer än liten/normal manke skulle jag dock inte rekommendera den till.

Oh vad kul att nån här ahr en sån, då det är den jag ska köpa så fort jag har råd.

Dock har jag pratat med försäljarna om den, och hon sa att dom är helt ok på hästar med lite mer manke, min dam har det och är arab så är ju inte typisk isis, även om hon iof. är ganska bred (36" i prestige)

Hur skön har du tyckt att den är för dig själv) och sitter den kvar bra när man ska sitta upp (jag vet, dum fråga, men jag har itne haft bomlös och är rädd att dom ska åka runt på nåt sett)

Jag har samma sadel med både G3 och G4 sits, den är mycket bekväm för ryttaren, och hästarna går bra med den, har två araber med ganska olika ryggar. Med G4 sitsen kan jag har ett annat fäste för stiglädren som innebär att de kan flyttas lite längre bak, vilket jag föredrar.
Vet inte varför den inte skulle passa på hästar med låg/normal manke, ingen av mina har hög manke.
Jag tycker Soft Saddle är en kvalitetssadel, den kostar lite mer , men verkar värd det!

men jag har inte hittat någon av Startrekks modeller som jag känner "wow" för. Londonsadeln var den som jag kände mest wow för.

En liten fråga om London sadeln, kikar lite åt den sadeln men har lite funderingar, såg att din häst har relativt kort rygg, men är det kort anliggningsyta på den?

Sedan en fråga till? vilken storlek valde du? Den kortare av modellerna vilken storlek om man jämför i tum tror du det är?

Ber om ursäkt om svaren står tidigare i tråden, har väl inte lusläst den så noga ;)

*kl*
Hästar med mer än liten/normal manke skulle jag dock inte rekommendera den till.
Ursäkta, jag ser att jag läste fel, det är hög manke du tror inte skulle fungera och där håller jag med, mina har som sagt "normal" manke och det fungerar utmärkt, men det är inte som en bomsadel med 4 tvärfingrar emellan sadel och manke,men jag har aldrig märkt att det blir något tryck, och i alla fall en av hästarna är känslig och säjer ifrån så fort något är obekvämt.

Deras skenor är som en slankig plastlinjal ungefär, inget so kommer att påverka passformen.

Det är koppjärnet som ställer passformskrav, men dessa sadlar ST/Trekker Master etc ligger oftast inte bra på svankryggiga hästar, de hamnar i baklut.

Intressant, har själv en häst som har väldigt markerad manke och är även svankig.

DSC00447.jpg

Tror du att någon av Star Trekks modeller skulle kunna passa honom? Hade ute ET härom veckan och hon konstaterade att ingen av mina sadlar passar min häst och är därför på jakt efter en ny. Är så otroligt sugen på en Star Trekk men är samtidigt inte kul att köpa något som sen visar sig passa dåligt.
Visserligen ska jag ha ut en sadelprovare som kollar så att sadlen passar men ändå intressant att se vad du tror och om jag isf borde kolla efter fler alternativ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
128
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 079
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
497
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..