Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*KL*

Nu börjar det bli dags för mig att köpa en bomlös dressyrsadel, har snart fått ihop lite kosing och tänkte köpa mig en beg i väldigt gott skick (typ spara ett par tusingar).

Är väldigt inne på STs nya, men ser att det finns ett par ute som påstås vara helt nya, varför skickar de inte tillbaka dem om de inte passar...?

Min häst ligger på 110-115 grader, vilket järn tror ni passar bäst? Tänkte beställa ett nytt.

Mitt råd är att kolla dem noga innan du köper. Köp inte på distans alltså. Det finns en hel del sneda misslyckade exemplar därute...

Vad svårt det är att veta vilken pommel man ska ha, och om man ska ändra läget på bossorna osv..
Ica ändrar ryggen massor nu. Var mer musklad för ett par veckor sen men tror proteinet i betet har dalat lite så nu är hon lite mindre musklad runt manken igen.

Sadeln glider fram lite, och då blir den ju inte skön för henne.
Undra om den är för vid eller för smal :confused:
Eller om jag "bara" behöver ändra bossorna. Kanske skulle ha tjockare bossor..

Har tyvärr inga vettiga bilder, än.

:confused:

Tillägg: Har en Espaniola

Jo, jag vet ju det... Får försöka hitta ngn inom rimligt avstånd. Hade gärna köpt en Master, men eftersom det saknas ÅF så vågar jag helt enkelt inte, dessutom har jag inte riktigt de pengarna.

Men om sadeln är ex sned och säljaren inte har upplyst om det och den anländer via post, sitter jag med skägget i brevlådan då...?

:bump: joda frågar du sa;-)
u.shadow2.jpg

u.shadow.jpg

u.nell.jpg
Den här fröken är bara tre så vi har inte spänt sadelgjorden så hårt;-) Och JA jag behöver banta dem;-)

Nu är jag mer förtjust i dem än jag varit innan pga utseendet :o Den ser jättefin ut på dina fina hästar :bump:

*kl*
Någon som har något tips på sadel?
Letar efter en sadel som ska passa en något svängd och vid rygg med relativt stor manke, till en lång ryttare med rumpa modell större.
Är lite vilsen vad gäller de bomlösa, så vore bra om någon hade något tips :)

Jag har en espaniola som nu är pensionerad. Att flytta bossorna betyder väldigt mycket för hur sadeln ligger. "bomvidden" blir rätt mkt förändrad om du flyttar bossorna närmare varandra i fram. vad har du för framvalv? Trean brukar vara det normala och de allra flesta hästar passar det till av ngn löjlig anledning. Jag kunda använda det med särflyttade paneler till mina bakåplåtsryggar men skaffade sedan ett fyrans valv. Prova du med panelerna och exprimentera lite med sadelns placering, espaniolan har så hög bogfrihet att den kan ligga längre fram än engelska sadlar. Visa gäran en bild på hur sadeln ligger om du vill diskutera mer!

Har hästen mycket manke är soffkuddarna (alltså de utan fasta delar) ute ur leken, då måste du ha en med fast framvalv typ Star trekk comfort, espaniola, delphin etc alt Trekker sadlarna. Stora sitsar finns på alla modeller och de har oftast inga vidare eller flyttbara skänkelstöd så längden blir nog inget problem.

Är väldigt inne på STs nya, men ser att det finns ett par ute som påstås vara helt nya, varför skickar de inte tillbaka dem om de inte passar...?
Ligger mkt ute och tittar på annonser och verkar i de flesta fall vara den nya modellen med fasta bossor som är till salu. Förstår inte varför de inte fortsatt med lösa bossor för är en bra lösning där man kan anpassa mer efter sin häst. Undrar om det är det som gör att de nyare är till salu?

det tror jag. De är för fasta i konstruktionen så att de inte passar olika hästar helt enkelt. Jag har inte hört ngt om att de skulle vara illa sydda eller sneda. Deubner gör överlag saker med ganska hög kvalitet tycker jag. Men den nya dressagen verkar vara lite flopp.

Ligger mkt ute och tittar på annonser och verkar i de flesta fall vara den nya modellen med fasta bossor som är till salu. Förstår inte varför de inte fortsatt med lösa bossor för är en bra lösning där man kan anpassa mer efter sin häst. Undrar om det är det som gör att de nyare är till salu?

Fast jag har haft en med flyttbara och var inte alls nöjd med den... Själva hantverket var det inget att klaga på om, men jag tyckte inte alls om att allt satt fast med kardborre, plötsligt lossnade en kåpa osv.
Hästarna gillade den, men jag gillade inte det flata sätet och därför är jag mer inne på den nya. Dessutom har jag en häst med "ganska normal" rygg och därför oroar jag mig inte så mycket för passformen. Mycket ligger bra på henne, men vidden saknas.

En G4 va?
Vad bra det såg ut på dina hästar, har ju bara sett dom på småttingar och är kul att se hur dom ser ut på lite andra slags hästar också.
Jag tyckte skäcken var så fiiiin!

Ok, går det att hitta sådana på begagnat marknaden till ett vettigt pris?

Den gamla modellen av Star trekk med flyttbara paneler är nästan omöjlig att hitta tycker jag.
De andra modellerna espanalo osv är nog lättare att få tag på beg marknaden.
Jag har letat efter en beg st av enegelsk modell med paneler, efter jag blivit bestulen på min, men inte hittat nåt än.

*kl*

Jag funderar på att skaffa bomlöst till mitt arabsto då hon inte verkar helt tillfreds med bomsadlar. Det är egentligen inte att hitta en passande sadel på henne som är problemet utan att hon inte riktigt "gillar dom" på något vis, kanske tycker att dom är lite stela då barbacka funkar bättre...

Jag ska börja rida akademiskt och funderar på antingen StarTrekk Espaniola Deluxe eller MasterBack España, någon som vet något om passformen på ryggar som liknar min hästs?
74477_1247778588.jpg

(Fin högdräktighetsmage :angel:, men ryggen syns ju?)

Finns det någon annat vettig "skolsadel"modell som är bomlös?

Och kanske framförallt, hur är dom att arbeta i? Går det att skola hästen inom akademiskt med dessa sadlar?:confused:

Sedan har jag läst här att MB's sadlar kan vara lite sneda eller ojämt sydda, någon mer som har varit med om det?

Rent pengamässigt så är inte priset någon större deal, vi hackar oss fram på vad vi har tills pengarna finns eftersom utrustningen passar men jag tror hon hade föredragit en bomlös och endast det bästa till min prinsessa :love:... Sedan är det någon vecka till hon ska föla, sedan ska hon skolas från marken och så, så lite tid finns =)
(Jag har läst igenom tråden men efter alla 44 sidor så har allt mest blivit gegga i huvudet på mig :angel:)

*kl*

Jag funderar på att skaffa bomlöst till mitt arabsto då hon inte verkar helt tillfreds med bomsadlar. Det är egentligen inte att hitta en passande sadel på henne som är problemet utan att hon inte riktigt "gillar dom" på något vis, kanske tycker att dom är lite stela då barbacka funkar bättre...
Mitt arabsto är också en prinsessa, som i " prinsessan på ärten";), hon visar tydligt att bomfritt är vad som passar henne, vi har haft en softsaddle G3 och G4 som hon gillade, men där jag inte satt optimalt, men har nu en Foenix Vogue som är perfekt för oss båda, hon rör sig utan spänningar och jag sitter som gjuten, det är en ren dressyrsadel, jag är inte så hemma på AR,( vi rider nog mest CR:)) men antar att en sadel som placerar en rätt och som ger hästen möjlighet att röra sig optimalt borde passar för all sorts dressyrarbete.
Ska försöka fota så jag kan visa.
Lycka till med fölisen, förresten:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?