Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Haha, prinsessan på ärten var en prima förklaring ;)

Fota gärna, skulle vara kul att se hur det ser ut :)

Och jag tackar! Hon har börjat fylla framför juvren nu så det är nog inte jättelångt kvar :love:

Espaniolan från star trekk skulle hon säkert också gilla. Jag har bytt från den till en Sensation G4 och tagit bort knästöden, egentligen är det ju DET som är grejen för akademisk ridning att dina ben är flyttbara framåt och bakåt om abar stigläderfästena sitter tillräckligt långt bak för ett rakt fhängande ben. Jag tycker nog att man kommer allra närmast hästens sidor i espaniolan och många tycker att det går utmärkt att skolrida i den men det finns en del Riddare (en som bor nära mej tex) som "aldrig skulle sätta sig i en sådan". jag vet inte vad man ska säga om det. De tycker att man kommer för djupt ned och inte får till riktig ståsits i den. Dessutom tycker de ofta att man SKALL ha en branderupsadel....
Det finns en Iberica modell från Heather Moffet! Den är gjord för skolridning!

Jag är väldigt intresserad av just Espaniolan, ganska lagom pris enligt mig och har hört mycket positivt om den av andra ryttare men inte av just de som rider akademiskt... Är ju nybörjare så kanske klarar mig med den till en början och om man känner att den inte funkar till den högre skolan så kanske man får byta. Den är ju ruskigt snygg med! :love:

Branderupsadlarna har jag faktiskt mest hört negativt om, förutom av dem på riktigt hög nivå... Något om att de var jobbiga för en oskolad häst att bära?

Kollade på Fhoenix Iberica'n också, och klart att den kan vara ett alternativ :) Men dne var mååånga tusenlappar dyrare vilket blir ungefär lika många extra månader utan sadel för en stackars gymnasieelev på 17 år... Haha, eller ja, stackars och stackars.. :) Enligt de jag pratat med kan man dock mycket väl börja barbacka? Kanske bättre att vänta de extra månaderna för att få en riktigt bra sadel?

Jaja det tar rätt många år att komma upp i högre skolor i vilket fall som helst så då har du kanske råd med en dyrare sadel;-) Espaniolan ÄR en mkt bra sadel, inget tjafs och den funkar på all ryggar och anpassar man dem rätt så gillar hästarna dem också i synnerhet bredryggade typer med kort sadelläge!

Haha, det har du rätt i :)

Tänkte faktiskt ta ut en "sadelanpassare" om jag skulle köpa en sådan, just för att få det rätt. Och om det passar bredryggade typer med kort sadelläga så får det nog bli en sådan ;)

Tackar så mycket för hjälpen :bow:

Tack :)
Det är 3:ans jag har hemma (har en 4:ans också iof). Ska till Gesta i morgon kväll på kurs så tänkte att hon ska få kika på bomvidd och hur panelerna bör ligga.

KL

Går det att ändra sätet på ST comfort? Har för mig att jag läst det någonstans, men hittar ingen information. Upplevs comforten som stor i sätet? Har själv 36-38 i byxstrl och funderar på om man kommer uppleva den som stor.

kl
En bomlös sadel, beige till färgen, ser ut som en Börjes/Hööks/Pfiffs/BF Cheyenne och dylikt. Begagnad runt 1000:- Vad kan det vara för märke?

Finns de i beiget? På de bilder jag hittar på internet så ser den brun ut. den jag menar är verkligen beige. Jag ska kolla om jag kan fixa nån bild :)

Om man behöver padda upp fram på sadeln (3:ans pommel är lite för vid just nu), vad skulle ni ha för pad då? Bara vid manken typ, eller en hel pad?

Dom är rätt ljusa men mer åt brunt som du säger...

Har en beige bomlös med svarta detaljer här hemma men vet inte vad det är för märke på den :confused:

Ah :idea: Det kan det mycket väl vara. Jag ska kika lite mer, men det kan absolut vara en SG treeless sadel. Tack!

KL

Går det att ändra sätet på ST comfort? Har för mig att jag läst det någonstans, men hittar ingen information. Upplevs comforten som stor i sätet? Har själv 36-38 i byxstrl och funderar på om man kommer uppleva den som stor.

Ja om det är en standard comfort Det finns två lägen på den. Shortyn är så liten som den är sas.
Jag upplevde min standard comfort som stor när jag hade minskat sätet.
Har oxå en 36-38 rumpa.
/T

ingen som behövt padda upp sin bomlösa?

Jodå.. Just nu har jag dels en Bartl fårskinnspadd med fickor, fast jag tror dom är rätt svåra att få tag på nuförtiden, hade själv sparat ihop för att köpa en till och så fick jag aldrig tag på någon! :p Då hade jag själv paddat upp med fyllning jag hade kvar från en grandeur-pad och dessutom klippt till från en "vanlig" gammal skumgummipad för att höja lite fram, som kilar liksom.

Nu har jag köpt en Pfiff-vojlock med fickor (fanns på stället där dom säljer bl a softsaddle) och så körde jag med grandeur-inläggen igen (fanns att köpa färdiga inlägg därifrån om man ville alt. bitar att klippa till själv från). Att jag köpte ett par såna var för att ha och byta emellan när en blir skitig iom att jag inte kan tvätta dom så ofta.
Men jag behöver alltså inte bara padda upp fram utan hela vägen eftersom det blir ruggat i pälsen vid bakre kanten av sadeln annars.

kl
Är det någon som använt renskinn under sin bomlösa? Jag har som sagt (tidigare i tråden) köpt en Mb España och till sist bestämt mig för de panelerna som var lite högre baktill. Har inte ridit så många gånger i den ännu, men schabraket har rört sig bakåt när jag gjort det och jag tycker pälsen blir lite ruggad bakom manken. Detta kan bero på att sadeln inte "satt sig riktigt ännu. Panelerna är lite hårda och de formar sig med tiden, men då min unghäst är ganska omusklad över ryggen så funderar jag på får- eller renskinn att lägga under. Blir det väldigt glidigt? Vill ju inte glida runt med sadeln. Någon som testat båda typerna?

Japp här är en som åkt runt hästen på både renskinn och fårskinn;-) Det blir rätt glidit.
Men hästen tycker om det, ända till matte åker runt då... Jag körde med tunnt shcabrak med antiglidnät på undersidan (shires tror jag) och fårskinn ovanpå den när jag ville ha mjukare för hästen och den bästa av ALLA sadelgjordar för glidiga sadlar: Stubbens neoprengjord, SUVERÄN , mjuk bred mkt bekväm för hästen och den sitter där man satt den. Bästa padden alla kategorier är annars heather moffets backsaver....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna