Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

jag har ju en espaniola så det känns både dyrt och meckigt att köpa en "bomlös-pad", men frågan är vad jag ska ha *funderar*

Behöver du mycket paddning så rekommenderar jag som sagt moffets backsaverpad, annars skulle jag satsa på ett schabrak med fårskinn i sadelläget och en stubben neoprenegjord. Den gjorden kan man utan dåligt samvete spänna ganska hårt för den rör sig inne i neoprenet, dvs ligger blixt stil mor hästen men är ändå rörlig inuti. De gånger jag har åkt runt på min helrunda häst har jag haft långhårigt fårskinn resp. renfäll. Annars kan du ju köpa tjockare paneler...men jag har hört rykten om att de kan vrida sig om man har osis. Deubner rekommenderar egentligen bara sina 2cm...fast det finns ju 2 cm med fårskinn också! Det kan vara något kanske. Jag köpte ett svindyrt och vackert grandeurschabrak till min men hästen gillade inte det, det verkade killa och stickas;-) Att ha skumgummi under en espaniola blir inte skönt tycker jag det blir...vickigt och konstigt. Backsaverpadden är memoryfoam som sjunker in mellan hästen och sadeln. Båda mina hästar gillar den mycket. Annars som sagt greppschabraket modell tunt med påsydda fårsinnspaneler på ovansidan var också poppis. (Min sensation sitter som gjuten vad jag än lägger under)....

kl. jag har en Star treck Gaiter med flyttbara paneler. Har varit jättenöjd med den - när panelerna sjönk i hop ngt har jag använt en fårskinnspadd med kanal har fungerat jättebra.

Nu är jag dock missnöjd då sadelkåpan lossnat på ena sidan. Sadeln är över 2 år naturligtvis och dessutom verkar inte åf. svara mer...Är det fler som har haft oturen med dessa sadlar. JAg tycker att ett sådant fel inte bör uppkomma efter knappt 3 år?

Tack för svaret!
Själv åkte jag runt första gången jag testade sadeln, för lång gjord. En annan gång åkte den runt när min sambo passade hästen och jag skulle hämta pallen. Bushästen smet ur paddocken under tråden och sadeln fastnade i den. Glad i hågen med pallen under armen var jag mäkta förvånad att träffa på en häst med sadel sittandes på sidan av magen och en sambo med tyglarna i två delar. Vilda var mer nöjd än rädd dock. Det blav ingen ridning den dagen och jag har blivit lite orolig att åka runt. Bara lite kuriosa :D

Har sadelgjord i neoprene på båda mina sadlar.
Ska kolla lite på dina övriga förslag.

En fråga till: När du glidit runt har du haft skinnet direkt mot hästens rygg då eller haft ett schabrak mellan skinnet och hästen? Jag hade tänkt att testa skinn utan schabrak under.

Mvh Vivo

Jepp bästa glidet fick vi med långhårigt mysigt skinn med pälsen mot hästen, men då böjde jag mej ned för att spänna gjorden... dagen därpå stannade hästen och ruskade på sig för att jag skule inse att sadelgjorden var för lös;-)
De sista konfigurationerna jag använt har varit det tunna schabraket med gummerat nät i sadelläget med fårskinn fastsytt ovanpå i sadelläget resp moffet padden som formar sig efter sadel och häst och har en viss tröghet i hur den ändrar sig efter ändrat tryck. Grejen med stubben gjorden är inte neoprenet utan att själva gjorden sitter lös inne i så att de kan röra sig... Men jag tycker det låter som om du behöver späna gjordarna lite hårdare;-)

Tack igen! Jo, jag behöver spänna gjordarna, dessutom extra när jag suttit upp eftersom panelerna då trycks ned på mitten, vilket de är för stela att göra innan man får tryck på dem, än så länge. Då vet jag i alla fall att åka-runt-risken är ganska stor med hud mot hud-metoden;)

Hej jag sökte på sensation bomlösa sadlar fick inget napp! Någon som har testat eller har någon av modellerna? Tacksam för alla för å nackdelar.Den jag fick rek. om till min häst var hybrid.

Hej jag sökte på sensation bomlösa sadlar fick inget napp! Någon som har testat eller har någon av modellerna? Tacksam för alla för å nackdelar.Den jag fick rek. om till min häst var hybrid.

Kul! Jag fick hem min hybrid igår:love:

Hästen sa -jaaa och jag sa, va:confused::love: den var helt otrolig, det kändes som att rida barbacka fast med lagom mycket stöd.
Alla rörelser kändes men eftersom stödet fanns där så blev det inte vingligt alls som i många bomlösa.

Jag ger den många pluspoäng:love:

Vi red nerför en brant backe och på min häst betyder det att alla sadlar har kanat fram många cm:crazy: den här åkte fram ca en cm och då var sadelgjorden lös upptäckte jag:o ska testa idag med fast med spänd sadelgjord:D

Jag har diverse handikapp, bland annat trillar jag framåt om sadeln inte ger stöd men jag kan ändå inte rida i en dressyrsadel för då sitter jag för fast.
Den här var verkligen den bästa av två världar och jag hoppas att jag känner likadant ikväll efter andra ridturen.

Jag har en g4 som är en dröm. Den har ekrampor så jag kan ha vanliga webbers. Otroligt skön att sitta i och alla hästarna tycker den är helt okej.

Det där låter som en drömsadel, har problem med värk själv så det vore ju ett plus om den var skonsam för mig också:) Skriv igen efter nästa provtur få se om du har något mer att berätta Tack

Kollade på den före innan jag mailade å frågade vad hon tyckte skulle passa. Vad har du för häst?:) Tack

Tror att jag har lagt in bilder på mina högre upp i tråden med sadel på!
Jag har stora tjocka hästar;-) Sadeln är otroligt mjuk och skön för ryttaren, känns stadig och fast trots mjukheten. Jag valde G4 för jag vill ha långa kåpor och vanliga webbers (och jag tyckte den var snyggast) Jag har också en Star trekk espaniola som jag tycker mycket om (hästarna med) men jag märker att jag vill rida LÄNGRE med G4;-)

Jag har en G4 till mitt kraftiga halvblod. Fungerar mycket bra. Jag hade inte testat bomlöst innan jag köpte G4:an, så jag var lite skeptisk. Men jag åkte iväg med hästen till återförsäljaren och provred. Det räckte med fem minuter i ridhuset för att både hästen och jag skulle vara sålda ....

Sadeln ligger mycket bra och stadigt på hästen och den placerar mig väldigt rätt. Jag använder en Skitopad till sadeln och vanliga stigläder.

SensationRideG4005.jpg

Fördelen med G4 är ju att man kan ha vanliga stigläder tror inte man kunde det till hybris,eller har jag fattat fel? Ser att ni har svarta sadlar jag är lite känslig för färger på sadlar å tänkte därför vara konservativ å köpa en svart. Har bara testat billig bomlös, det var ingen höjdare. Därför är det så kul att se att ni gillar den så mycket. Ligger den still även vid uppsittning, givetvis från pall? Tack

Du kan köpa e bars till alla sadlarna tror jag (för vanliga läder) Ja den ligger still vid uppsittning från pall.

Det där låter som en drömsadel, har problem med värk själv så det vore ju ett plus om den var skonsam för mig också:) Skriv igen efter nästa provtur få se om du har något mer att berätta Tack

Ja, "Du kommer ångra mej djupt om du skickar tillbaka den", var dotterns ord när hon hade provridit och med de orden har jag nog bestämt mej...min dotter har provat alla bomlösa jag har haft och sagt diverse saker om dem men inget positivt alls:o den här prisade hon:love:

Fördelen är att man sitter så rätt på en gång, det går nog inte att sitta illa i den sadeln tror jag.
Den är något bredare i midjan än vad min Globus Gloi var (som har verkligen supersmal midja) men smalare än de flesta andra bomsadlar jag har ridit i, jämför man med en Wintec så sitter man i splitt på wintecen;)

Idag provade vi många backar till, turen blev betydligt längre än vad den kändes, hade jag haft Globusen så hade jag haft ont efter halva tiden ungefär. Inget nämnvärt glidande och då hade jag schabrak under specialvojlocken idag med, fast något spändare gjord men ändå inte hårt spänd.

Tummen upp helt klart!

Fördelen med G4 är ju att man kan ha vanliga stigläder tror inte man kunde det till hybris,eller har jag fattat fel? Ser att ni har svarta sadlar jag är lite känslig för färger på sadlar å tänkte därför vara konservativ å köpa en svart. Har bara testat billig bomlös, det var ingen höjdare. Därför är det så kul att se att ni gillar den så mycket. Ligger den still även vid uppsittning, givetvis från pall? Tack

Du kan ha vanliga på hybriden med, på min är det öppna ebars men jag gillade verkligen deras lösning på stigläder, man sitter inte fast men har stöd liknande det man får om man har stiglädren under kåpan på en vanlig sadel.
Min är en dröm i brun-brun toner:love: så underbart vacker!

Ligger den still även vid uppsittning, givetvis från pall? Tack

Ja, min ligger lika stilla som när man sitter upp i en bomsadel (från pall).

Den är bredare att sitta i än en bomsadel. Jag har även en bomsadel (en Passier GG med smal midja) till hästen, och visst är det skillnad. Men det är bara precis de första minuterna när jag har suttit upp i G4:an som jag tänker på det, för den är ju så rysligt bekväm för övrigt!

Tack alla som skrivit om Sensation sadlarna blir bara mer å mer sugen:) Får kolla upp lite mer på hemsidan vad man tex. ska ha för padd, några olika åsikter om de kanske? Såg att du tiny winy hade en vanlig vojlock under vilket kan vara bra om man vill rida utegångsdjuren även när dom är lite lortiga, annars så kanske man kan ha två att byta med, beror ju på hur mycket tvätt dom tål. Är det någon som behöver "krångla" med att padda upp ändra mot var det var tänkt från början. Jag har en Rysk Basjkir ca 1,50 i mankhöjd, dom är ju ganska olika men min är av mellantyp ganska rund över ryggen, lite överbyggd som många av dom är. Har en Wintec wide det vidaste järnet å den ligger bra på hästen men ligger inte still när man sitter upp, givetvis med pall, måste ha någon som håller emot vilket man inte alltid har tillgång till. Har provat att spänna sadelgjorden olika men det har inte någon betydelse, vill inte dra för hårt det är ju en unghäst men provat att dra åt å släppa igen när jag suttit upp men det var bara lite bättre. Kommer att hålla koll om någon har några nya åsikter så skriv gärna. Mvh Britt-Mari

Jag har SENSATION vojlock men använde ett vanligt schabrak under eftersom jag inte vill smutsa ner den riktiga vojlocken under tiden jag provar den.
Sedan kommer jag inte ha något annat schabrak under, det blir för varmt men jag tycker att det är otroligt att den har legat så bra med det extra schabraket under!
På alla andra sadlar jag har haft hade det glidit extremt om jag hade haft så mycket under men inte denna.

Jag sitter aldrig upp från marken eller "bara" pall utan har så högt att jag bara sätter foten i stigbygeln rakt fram och häver mej över men den rör sig inte då i allafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna