Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

En korkad fråga: hur ser man att en bomlös sadel inte passar på hästen? Jag trodde bomlösa sadlar passade alla ryggar? Jag har en Knight, och den är ju liksom mjuk och flexibel åt alla håll (?). Har aldrig funderat på om den passar eller ej, använder den på flera hästar :angel:. Den ligger då stilla och både jag & hästarna trivs.

Ska nu köpa en Barefoot med westernhorn, vilka hästar passar den på??

Frampommeln och bakpommeln (fast den bakre är nog ingen större risk). Den främre kan vara för smal eller för låg för manken.
Sen kan sadeln bli dåligt balanserad för ryttaren om hästen är överbyggd fram eller bak, om den är mycket överbyggd bak har jag hört något exempel där hästen fått skav. Sen kan man behöva padda upp där hästen är ojämnt musklad (vanligt vid manken) eller allmänt omusklad.
Sadeln kan vara för lång, fast på de mjuka modellerna brukar det inte göra något. Sadeln kan bli för bred för ryttaren att sitta i om den inte är tillräckligt uppbyggd i sitsen i förhållande till hur bred hästryggen är.

*knapplån*

Ni kunniga och mer vetande än mig!

Nu är jag igång med min sadel igen.
Har nu stoppat facket där frampommeln ska sitta full med svampar, alltså tvättsvampar.
När jag lägger på sadeln har jag gott om utrymme mellan padd och manke men efter en stunds ridning sjunker det ju ihop (inte så konstigt eftersom svamparna är mjuka även om de är ihoptryckta). Jag får dock in ett finger emellan utan att tycka att det trycker, han får inget skav heller.

Behöver jag vara orolig?

Har sett att det finns andra pomlar att köpa nu och som jag skulle tro passar i min sadel, men inte till min häst.

Jag har själv byggt upp min padd med hemma gjorda paneler av liggunderlag.. Funkar kanon. Hästen har alltid en bred torr kanal längsmed ryggen när sadeln åker av effter ridturen :)

Fråga: kan en kanal vara för bred? Har en westernpad med inlägg och kanal, men kanalen är väldigt bred jämfört med min "riktiga" bomlös-pad..

Bara en ide; prova att stoppa riktigt hårt med vanlig halm? Det kostar ju inget att prova :) Använde det på min ''kameldrivarkudde'' och det blev hårt och fint.. lagom hårt.
(Sen är jag egentligen emot alla soffkuddebomlösa men det säger jag inte mer om här :P)

Tror du att det blir hårdare än alla dessa svampar jag har tryckt i nu?
De är riktigt hårt packade.

I mitt nästa liv ska jag skaffa en häst som int ehar konstig rygg, påminn mig om det!

Prova och se.. svampar känns inte så hårt.. men tänk dig en sån där halmkrans man dekorerar till Jul :P

ska bara försöka få tag i halm. Våra hästar står på torv och äter hösilage.

Sambon lär väl gråta, det är han som får modifiera det mesta.

vet int eom du läst i tråden tidigare, men hela min sadel är i princip ombyggd.
Nu SKA jag skaffa en annan pad, den jag har är helt hopplös (ligger inte still)
Annars trivs jag väldigt bra med den (trots allt) och hästen har inte heller sagt något om den. (Åtminstone inte mer än vad han säger om sina inprovade bomsadlar)

*kl*
Har tänkt byta ut min Knight mot en mera westernliknande bomlös. Funderar på två stycken som kostar lika mycket; nya Barefoot Missoula (jättesnygg!) och Star Trekk Western. Vilken hade ni valt och varför?

KL!

Snälla buke jag behöver hjälp!

Jag har ett fullblod som står skadat just nu,
men förhoppningsvis ska hon snart få börja sättas igång!

Jag rider mestadels dressyr och har haft en gammal märkeslös dressyrsadel till henne, som egentligen inte ligger super.

Därför har jag också ridit mycket i hennes Stübben Siegfried (som jag vantrivs i!!!) för den ligger jättebra och är utprovad av sadelutprovare och ET.

Jag har sagt till mamma att hon behöver en ny dressyrsadel om hon ska må bra och hålla, men hon tycker minsann att den ligger bra (hon är inte så insatt...) och en ny dressyrsadel har vi inte råd med.

Jag har nu börjat kolla på bomlösa sadlar för att de är lite billigare och bättre för hästen om man har liten budget.

Hon är väldigt känslig för det mesta och trivs bäst barbacka då hon verkligen känner säteshjälperna ordentligt. Hon har hög manke, breda bogblad och lite svank (för tillfället omusklad). En liten smula överbyggd också,

Vad ska jag köpa för sadel som passar mig och min häst, samt vår budget?
(gärna en engelskliknande mot dressyr)

TACKSAM! :bow:

Hmm, Barefoot London kanske?
Är osäker på hur den funkar för häst med riktigt hög manke och det blir ju lite av ett "budgetalternativ" för jag tror inte man skulle vilja dyka upp i en sån på tävling även om man får(?) sen så är det ju av en "mjuk" modell som inte ger vanlig sadelkänsla utan lite mer soffkänsla - man får inte så bra stötdämpning från hästens steg som man är van vid från bomsadlar och man får skaffa en med uppbyggt säte om hästen är bred.
Plus:
*priset (går man lägre i pris blir det en av de "vanliga" som inte har så mycket stöd - men är det en tillfällig akut lösning duger det kanske med de allra billigaste)
*stöd - har inte testat själv men de ser bättre ut på den fronten än de "vanliga" billiga modellerna aka torsionkopiorna.
*utseende - ser lite mer ut som en vanlig sadel än de "vanliga" men inte lika mycket som en del dyrare dressyrvarianter.

Tänk på att isf investera i en bra pad!

paden är lika viktig oavsett om man har en sadel i 3000kr-klassen eller en i 15000kr-klassen :D

vid köp av billigare sadel; kolla så att den inte är snedsydd ;)

Tack så jättemycket! :bow:

5-6.000 kan jag nog få ut till sadel iallafall, och jag är osäker på hur mycket jag kommer använda den då jag aldrig ridit i bomlös. Men först och främst en tillfällig lösning, sen hade jag gärna tänkt fortsätta rida i den om den passar oss båda.

Hur vet jag vilka paddar som är bra och vilka som är skit? :o

Ska kolla upp den närmre! :bow:

Fler förslag? :bump:

Till hästar med hög manke har jag upptäckt att det inte alls går med de bomlösa som behöver padd. Vi har själv en sådan kuse, och det är inte ens alla med dressyrlook som fungerar på honom.

Padden ger helt enkelt för lite utrymme för en älgmanke-

Okej..

Vad finns det för andra alternativ då?

Såhär ser hon ut på sommarbete;

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 064
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18