Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ajdå, men är hon rädd så får du lägga den på sadelbocken istället:D

Ja det är tråkigt när sadlarna ställer till det och det dåliga samvetet finns där hela tiden:crazy: för man vet ju inte, även om sadeln ser ut att sitta bra så kanske den inte gör det.

Min häst är ju bara 7 år så hon har ändrat sig otroligt mycket de här åren och det är verkligen inte lätt att hänga med.

De har ju ett bra avbetalningssystem, kanske kan du utnyttja det?

på din häst passar en star trekk espaniola utmärkt utan tvekan. Jag har en likadan rygg här hemma;-) Hon går allra bäst i espaniolan, glad och lycklig. Sensation G4 går också men behöver läggas fram ordentligt för att inte man ska ramla framåt;-)
Att köpa en billig (sämre?) bomlös är ett lur eftersom man tröttnar rätt snabbt på dem och får sälja dem mkt billigt. Bättre då att köpa en av god kvalitet begagnad eller ny. Ärligt talat så är det inte många av dem som köpt masterback som jollrar om dem efter en månad.... det säger en del tror jag.
Star trekksadlarna passar inte all men de är gjorda med omsorg och tål många års användning utan att bli som en sadelpaddstrasa;-) Jag älskar min sensation men den passar INTE optimalt på min överbyggda kortrygg bara av sig själv. Däremot är den världsbäst på min mer normalryggade pojk. (har både espaniola och en g4)

@BigganL
Tackar för uppmuntran. Man blir lite nedslagen över det här med sadlar ibland och det kan kännas hopplöst att hitta någon när hästen (eller jag) slutar gilla varenda sadel efter mindre än ett år.

@Tiny
Vi har gjort avbetalning via Wasa Kredit tidigare (när vi köpte min Torsion) och jag tror det funkade, var dock min kära moder som stod för det iom att jag var 17 och inte hade något jobb. Jag har tänkt kolla upp det igen med det känns himla osäkert om jag går igenom kreditkontrollen när man kollar på deras villkor. Men jag ska försöka få sålt en av mina "opassande" sadlar och sen kommer födelsedag och jul snart så då blir det lite extra pengar där. Ju mer jag kan betala kontant desto lättare :).

Min häst må vara 19 men han ändrar form efter årstiderna (med päls osv) och har ju som sagt en lite besvärlig kroppsbyggnad från början (jag har ridit i islandssadel, bladsadel, torsion bomlös samt "fyrtielva" olika typer av bomsadlar och det har aldrig hållit en längre tid med någon av dem fast jag varit väldigt noga med att prova dem och tänka och grunna :().

@Racerkorv
Jag har kikat på Espaniola men för mig som oftare rider "vanlig" dressyr nuförtiden känns det som att en sadel av spansk modell skulle kunna låsa mig en aning (sen ska vi ju inte tala om de därlåren som aldrig riktigt vill passa i en spansk sadel :p). Men det är ett bra förslag så jag får kolla runt om det finns nån i trakten som har en som jag kan få provsitta. Tack för tipset!

Hopas du hittar nåt som funkar, jag slår också ett slag för antingen Sensation eller Voguen, jag ska ha en av dom, lutar år Voguen men ändrar mig varannan dag :s för båda verkar så bra!

ÅF'en är ju underbar med verkligen :) Liksom andra här så har jag många mial med frågor etc. och hon svara alltid trevlig och sakligt utan några problem :)

Suck...ska man ta Voguen eller Sensation? Har en arabdam, rider mycekt dressyr, men hoppas att börja med distans och rider även isisar (därav att Sensation är lockande).

Men..rider ju mest dressyr ändå och Voguen får jag ju tävla i, plus att jag har ltie höftproblem så Vougen är ju smalare midja på, men den kanske inte direkt passar att rida distans i (vet inte riktigt, har ju inte börjat än haha)

Hon har ganska stor manke också o då känns ju voguen som bättre val kanske. Suck.
JAg skulle behöva ta hem båda på samma gång och liksom prova samma dag och sen skicak tillbaka en av dom! Val och val...

Jag ahr fundrat på detta nästan ett halvår nu, och nu är hästen snart reda att sättas igång och jag har fortfarande inte helt bestämt mig!
Och det msåte jag ju, annars kan jag ju iten sätta igång henne!
Shit :/

Jag kikade lite på Voguen också men... ja... priset är ju som det är så skulle troligtvis bli så att min ömma moder bestämde sig för att lyncha mig om jag bad henne om hjälp att finansiera en Vogue, även om jag betalar huvuddelen själv. Sen har jag ju inga tävlingsambitioner längre (även fast det gröna kortet ligger kvar i min börs) så huruvida den är godkänd för tävling eller ej spelar inte så stor roll för mig. Men visst är Voguen snygg... (Utseendefixerad? Vem, jag? *blinkar sött*)

Men vi får ju se. Jag hade en plan tidigare idag och ska försöka få tag i min mor för att diskutera igenom den med henne eftersom det kommer behövas en aning av hennes stöd. Förhoppningsvis inget ekonomiskt stöd dock...

Hoppas du hittar en som funkar för dig och din pålla! Det är ju som sagt en djungel bland sadlarna... en djungel med vildsinta tigrar, hungriga krokodiler och ingen Indiana Jones i sikte :p

*dubbelpost pga att det inte går att ändra i min förra post nu*

Jag har äntligen pratat med min mor och hon är villig att ställa upp som borgensman/medsökande på ett lån. Så ska till banken på måndag och kolla igenom lånelösningar... Får se vad de säger. Och sen blir det att skicka mail till Softsaddles och höra med dem om rekommendationer. Men lutar åt en Sensation av ngt slag. Jag kikade ju också lite på Voguen... den verkar ju attans fin... och för mig som dressyrryttare med usel sits är allt stöd jag kan få från min sadel välkommet. Så hoppas hoppas att det går att lösa! *håller tummarna*

Hoppas det blir bra :)
Sensation tror jag också är bra för sits, dock får du träna upp den utan massa stör där ;)
MEN eftersom man kan ändra stigläder läget själv där (underbart!) så kan man verkligen optimera att hamna i rätt sits iallafall :)

Jag vill ha en av varje haha men det kommer ju inte hända tyvärr.

Hehe, jag vet hur du känner. Fasen vad skönt det skulle vara att bara kunna beställa de sadlar man vill ha och som funkar utan att behöva vända på slantarna och till slut skrapa fram hundögonen över telefon till mamma.

Eftersom det ändå inte verkar möjligt att få ett lån med bra räntor och villkor under 20 000 :- så känns det som att då kan jag lika gärna satsa på en Vogue (om den funkar för min häst).

*kl* Funderar på att skaffa en bomlös åt min herre men vad tror ni för sadel som skulle kunna passa en arab med ganska hög manke, normalt lång rygg och har normal mot vid i bomsadlar(34 i prestige versailles)? Han är ngt överbyggd bak.
Ska ha den som distanssadel så jag skiter i hur den ser ut:p

Du har PM!

KL

Fasen, ju mer jag funderar desto mer övertygad blir jag att jag "måste" köpa en Vouge!
Jag blir lite irriterad på mig själv faktiskt.
Jag får väl sadla om och bli dressyrryttare istället haha!

YAY, fick just samtal från min mor. Verkar som att det där med finansieringen kan lösa sig! Kanske blir en Vogue ändå. Nu är bara min fundering... den är ju rätt dyr hos återförsäljaren här i Sverige men när jag kikade online så hittade jag den för £ 1 145 = ungefär 12 690 SEK. Det är ju en himla skillnad om man jämför med ÅF här i Sverige som tar 17600 nånting för den. Så, har någon som har köpt Vogue eller liknande köpt det direkt från Storbritannien? Vad kan frakten för en sadel gå på? Är det värt att ta risken och beställa från utlandet snarare än gå via ÅF här i Sverige?

Jag försökte kolla det men såg heller ingenting om det. Så då skulle det väl kanske vara momsen och frakten isåfall. Och det är ju där det kniviga ligger. Fast skulle man ändå göra så att man beställer från Storbritannien och slutsumman (inkl. frakt och moms) är ungefär samma som vad det kostar här i Sverige så blir det ju ändå billigare eftersom hos ÅF här kostar själva sadeln 17 600 nånting så tillkommer frakten på det. Men som sagt, är ju alltid vanskligt att beställa från utlandet (även om det är inom EU). Och frakten är ju bara i sig själv ett attans sjå. Men kan vara värt att kolla upp.

För ett antal år sen gjorde jag likadant, jag köte en SBS från england istället för att förlora massor av tusenlappar. Jag vet dock inte hur det är om du inte vill behålla den men det måste ju gå att reda ut.
Jag hade ju redan provat en och visste att det var den jag skulle ha. :idea:
Ingen tull eller liknande och jag tror jag betalade typ 4-500 i frakt...:confused:

Hmm, det lät lovande. Om jag kan få ner kostnaderna en aning så blir nog mamsen glad. Hon höll på att falla baklänges när jag sa vad sadeln kostade här i Sverige.

Jag har ju köpt mycket grejer från USA och aldrig haft problem (men de har varit mindre grejer som böcker osv.) men man är ju som alltid ändå en aning vaksam på sånt där.

Man skulle ju kunna skicka iväg ett mail till Enlightened Equitation och fråga direkt. De borde ju ha shipping (frakt) och andra uppgifter. Visst kan det hända att de refererar mig tillbaka till ÅF här i Sverige men då vet man ju iaf.

Senast ändrad:

Om jag i nte missminner mig så var det inga extra utgifter, utan bara priset för sadeln och frakten. Kan iof leta upp kvittot imorgon om du är intresserad. Det har ju några år på nacken men det var ju EU då också...

Det vore sjysst! Som sagt, mor min skulle nog inte ha ngt emot att det blev billigare än jag sagt. Du kanske kan skicka ett PM till mig när du haft möjlighet/tid att kolla det?

Jag har också gjort så (och en bekant till mig, vi köpte var sin Heather Moffet-sadel begagnat från tillverkaren ungefär samtidigt) båda betalade ca 500.- i frakt, inga övriga kostnader.
Men det var många år sen nu. Kanske 5 år sen?

Blev lite förvånad att de låg såpass lågt i pris i storbritannien. Engelska valutan måste ligga mycket lägre än när jag shoppade därifrån sist! :p

den är på väg att dyka ytterligare, har jag hört. Så man ska väl passa på nu. Vore dock bra om man hade fått chansen att provsitta/provrida en sån sadel så man inte går och köper den och sen inser att den inte funkar alls. Men det verkar inte finnas ens hos svenska ÅF att man kan ta hem en provsadel (plus att även om man skulle gjort det skulle man varit tvungen att lägga ut alla pengarna för sadeln)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna