Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag köpte en Skito-pad till min sadel eftersom återförsäljaren rekommenderade det just till min häst (med tanke på hur hästen är byggd). Det är ju ingen billig pad, precis, men det har fungerat mycket bra. Både sadel och pad ligger helt still på hästen.

KL

Vet ngn vilken strl på framvalv jag har till min Star Trekk Comfort? Det mäter ca. 27 cm på bredaste stället, men då är det mätt kvar inne i sadeln.
Har ej fått kontakt med kaupre.

förresten, någon som vet om star trekks stigläder finns i olika storlekar? (längder). Jag är så kort så tror det blir klumpigt med för långa stigläder..

Hej.
Ska köpa ny bomlös till min häst eftersom den jag har nu inte känns bra och kanar trots ordentlig pad.
Är det ngn som har hööks bomlösa och är den lätt att rida i?
Är lite intresserad av Master back allround deep seat, ngn som har en sån?

hööks bomlösa är ingen höjdare. Funkar att luffa runt i skohen med men är för bred i sitsen för att fungera till dressyr. Framvalvet är desutom smalt och bakvalvet är hårt och inte enkelt att byta mot ett mjukt. Dessutom sitter sadelgjordsstropparna väldigt långt fram vilket gör att på hästar med sadelgjordsstad långt fram el ngt dåligt sadelläge, överbyggd osv så krävs svängd gjord.

Som total nybörjare på bomlös så hade jag några frågor som jag hoppas få svar på i denna tråd!

Passar alla bomlösa till alla sorters hästar, dvs dom som är till islandshästar kan dom ligga på ex halvblod också?

Vilken är den mest prisvärda sadeln som ser ut dom en traditionell sadel?

Hittade en Soft Supreme Dressyr, är det något som man skulle kunna ha på ett hbl som är tunn och inte en enda muskel?

Annars bara lite tips i största allmänhet (om någon vill hjälpa mig genom att titta på bilder på rygg, säg till så fixar jag det).

Fhoenix Vogue
Försökte läsa igenom allt jag hittade här om bomlösa.
Har själv använt en Trekker Master i över 2 år. Sadeln hade dock sackat ihop en del framtill och när sadeln kom tillbaka från tillverckaren så var paddarna för kortta... suck... Nu väntar jag på en helt ny Master. Blev dock osäker om detta mera är den bästa sadeln för oss. Surfade runt en del och kom på denna Fhoenix Vogue. Har någon här ärfarenhet av denna sadel?

inte än men så fort jag har nog pengar blir det en sån!

Har hört mycket bra om dom och tror dom är en av dom bästa jag sett faktiskt, både i kvalité och design, speciellt om man senare vill tävla dressyr.

Fhoenix Vogue
Surfade runt en del och kom på denna Fhoenix Vogue. Har någon här ärfarenhet av denna sadel?

Jag har provat den och jag tyckte inte om den.
Ärligt talat så kunde jag inte rida i den alls.
Sadeln är ju gjord i ett speciellt material som formar sig efter ryttaren, och det låter ju jättebra! Men, för min del kändes det obehagligt att sitta fast så.
När jag satte mej i sadeln så satt jag verkligen fast, att ändra läge eller rätta till sitsen krävde ansträngning och det vill jag inte ha.

Men om man gillar djupa dressyrsadlar, för den blir verkligen djup när man värmt upp sadeln med sin egen värme, och gillar att "sitta fast" så är det en sadel att rekomendera.

Den var otroligt välgjord och vacker, den har smal midja och är otroligt mjuk men ändå stabil:love: och jag var verkligen så ledsen att jag och sadeln inte passade ihop:(
Säljaren var förvånad när jag ville lämna tillbaka den (hon är otroligt bra att ha att göra med:love:) eftersom jag var den första som inte trivdes i den.

Jag köpte en sensation hybrid istället och bättre, skönare och vackrare sadel har jag aldrig haft:bow: Min häst älskar sadeln och går på som aldrig förr, helt suverän helt enkelt:love:

Jag önskar att jag hade köpt den direkt när jag köpte hästen så hade jag sluppit köpa och sälja 14 sadlar inom en två års period:angel:

Som total nybörjare på bomlös så hade jag några frågor som jag hoppas få svar på i denna tråd!

Passar alla bomlösa till alla sorters hästar, dvs dom som är till islandshästar kan dom ligga på ex halvblod också?

Vilken är den mest prisvärda sadeln som ser ut dom en traditionell sadel?

Hittade en Soft Supreme Dressyr, är det något som man skulle kunna ha på ett hbl som är tunn och inte en enda muskel?

Annars bara lite tips i största allmänhet (om någon vill hjälpa mig genom att titta på bilder på rygg, säg till så fixar jag det).

Nej, alla bomlösa passar inte alla hästar.
Rent generellt brukar ju halvblod ha mer manke än islandshästar, man får prova sig fram och se till att mankfriheten är bra och lyssna på hästen.

Vilken som är mest prisvärd är svårt att säga, lika svårt som inom bomsadlar eftersom alla trivs med olika saker.

Något som kan vara bra att tänka på om hästen är väldigt omusklad är att du kan behöva en bra pad (typ skitopad) även om den sadel du köper har egna paneler.
Min egen upplevelse är att sadlar med fasta paneler ligger bättre på hästar med något svängd rygg än på helt raka hästar.

Snåla inte på paden, en skitopad är värd pengarna, de är så mycket bättre än de billiga.

Fhoenix Vogue
Försökte läsa igenom allt jag hittade här om bomlösa.
Har själv använt en Trekker Master i över 2 år. Sadeln hade dock sackat ihop en del framtill och när sadeln kom tillbaka från tillverckaren så var paddarna för kortta... suck... Nu väntar jag på en helt ny Master. Blev dock osäker om detta mera är den bästa sadeln för oss. Surfade runt en del och kom på denna Fhoenix Vogue. Har någon här ärfarenhet av denna sadel?
Jag har en Foenix Vogue sedan ett par månader, som jag är mycket nöjd med.
Och minst lika viktigt: min häst trivs så bra i den, och det har varit problem ( minst sagt) att hitta sadel till henne.
Det stämmer att den är " trång" och fästena för stiglädren sitter längre bak är på de flesta andra sadlar tror jag, så sitsen blir klart lodrät, och " dressyrig" .
Sadlen ligger dessutom stilla på hästen utan att jag behöver tokdra gjorden, det har varit problem med andra bomfria sadlar för oss. Jag vet inte,men tror , att det beror på att det är något slags valv baktill i konstruktionen som gör den mera stabil i sidled.
Vad det gäller rörelseutrymme för skänklar och sits så är det ju en enorm skillnad för mej som annars rider i Hectorsadel. I Voguen är rörelsefriheten begränsad, men det är också en hjälp, jag blir mera stadig och centrerad och på så sätt mera tydlig för hästen, vi har tillsammans blivit " duktigare" genom det tycker jag .
Den sadel jag har är i storlek " liten vuxen" tror jag Helen, återförsäljaren sa ( Håller förrsten med om att hon är bästa tänkbara att ha att göra med),
och jag stämmer nog in på den beskrivningen. Mina lite större kamrater som provat sadeln tycker inte alls om den, men det beror nog på att den faktiskt är FÖR trång för dem.
Använder sadeln också till och från ridhuset, 45 minuters väg, det går bra, men för uteritt föredrar jag annan typ av sadel ( Hector tex)
Det finns också en Fenix Vogue GP ( all round) som jag är nyfiken på, men det får vänta.

Tack för svaren.
Tror jag får skramla ihop och investera en sådan.
Om någon har mera infromation o erfarenheter hör jag gärna mera.

hihi tur att jag gillar djupa sadlar då, har ju inte provat den än men ser fram emot det.
Dock...så är min bakc-up plan en Sensation, dom är den enda andra bomlösa jag sett som jag kunnat tänka mig seriöst att ha, och ahr velat fram och tillbaka om jag ska ta en G3 eller en Vogue, och velar lite fortfarande.
Funderar faktiskt på att se om jag kan få ta hem båda på samma gång och sen välja en, så man kan prova 'jämter' varandra liksom.

Måste också slå ett slag för återförsäljaren här i sverige, superduper bra att ha och göra med på alla sätt! :)

Knapplån

Ni som köpt masterback sadel..

Har de vanliga stigläderkrampor eller är det ringar?
Har någon testat masterback island?

Min Masterback har stigläderkrampa. Eller ja, den är öppen iaf. Finns inget som "låser" fast stiglädret som det gör på en vanlig bomsadel.

*KL*

Sadelbekymmer som vanligt.... Har börjat sätta igång min tant och det verkar som om hon kan promenadridas.

Nu rider jag i en lånad sadel, tror det är en bomlös från Börjes och det funkar, men egentligen kan jag ju inte påstå att jag trivs särskilt bra i den. Hatar paddsystemet och att paddjäkeln flyttar sig!

Är fortfarande inne på min ST Dressyr till min andra, men hur passar en sån på en överbyggd bred tanta? Hon behöver ju en ganska svängd sadel och min andra är relativt rak.. Omöjligt? Bara att glömma?

Vet inte om jag ska investera i en bomlös från typ Hööks/Börjes, hon ska trots allt bara promenadridas och jag är inte särskilt rik... Passar en sån min överbyggda tjocka dam?

Beror på hur kort rygg hon har skulle jag tippa. Har en extremt kortryggad rund/bred madam som är överbyggd, hon ville definitivt inte ha dressagen.... MEN på henne måste man lägga sadeln långt bak pga enorma skulderblad/muskler plus kortkort rygg...ingen bra kombo då dressagen är normallång sas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
133
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka