Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*KL*

Minns inte om det varit uppe tidigare i tråden, men finns det någon som har erfarenhet av Sport Saddle? Finns de att få tag på i Europa? Eller bara via import från USA?

Jag hade en London till tidigare ponny och jag trivdes i den förutom att ponnyn var så bred och då blev ju också sitsen bred så mitt bäcken och ben fungerade inte normalt. Sen så tycker jag att pommeln var lite ivägen så att man inte kom på rätt plats i den och jag nådde då heller inte fram till några benstöd. Men till en tunnare rygg så tror jag det är en kanonsadel, har haft deras Cheyenne också som jag gillade ännu mer.

Ser verkligen fram mot bilder och mått av sadeln.

Har på nuvarande ponnyn för tillfället iaf fått ge upp tanken om bomsadel och vill prova en Lexington, tror på den sadeln, men de gör den ju inte i str. 0 och hade inga planer på det heller så det får nog stanna vid en tanke bara.
För dagen rider jag i en Espaniola som vi båda trivs i men jag skulle vilja ha en mer dressyrinriktad modell också som är mindre.

Jag har en sportsaddle hemma!

Rider man distans så är den totalt överlägsen kan jag tala om!
Men det är svårt att sitta helt korrekt, och att kunna inverka på hästen på ett dressyrmässigt sätt.

Sadeln är ju gjord för att vara så optimal för distans som det bara går! Så den är väldigt bekväm, men som sagt, ska man rida mkt dressyr så är den inte rätt.

Vet många hästar där varken bomsadlar eller många bomlösa funkat där sportsaddlen funkar alldeles utmärkt!

Är du i närheten nån gång så är du välkommen att få prova den!
Sadeln säljs så vitt jag vet bara i usa, men beg finns den nog i hela världen. vääääldigt få i sverige då folk håller i dem hårt! Finns folk som säljer alla hästar och behåller sin sportsaddle för att de trivs så dant med den, ifall de skulle köpa häst nån gång igen.

*knapplån*

Deuber har kommit med en ny serie sadlar med läderbom, OPTI. Någon som har klämt? Ser verkligen jättefin ut!

Kul att du har en sport saddle. Hur menar du med att det är svårt att sitta helt korrekt?

Till ren dressyr och hopping har jag en bomsadel. Men jag känner att hästen rör sig bättre när jag rider barbacka än med bomsadeln, trots att den ligger bra. Har haft en abetta arabian endurance bladsadel, den bästa sadeln jag ridit i, komplett underbar! Min drömsadel! Som min häst (då 4 år) tyvär växte ur...

Vill hitta något som fungerar att rida länge i (distans). Barbacka är toppen, men lite kämpigt för min del om det ska pågå i timmar :cool: Har testat några andra bomlösa:

Torsion Endurance, underbar men mina knän och höfter led...
Knights Bareback, stigläderkrampan pinade insidan på mina ben något hemskt.
Star Trekk Dressage CC, ok, men lite för "mycket", för tjock på något sätt.
Star Trekk Dressage nya, ok men inte 100. Också lite mycket av allt.
Torsion Light, oj oj, vet inte vad som var fel, men efter ca 6 km trodde jag mina skänklar skulle trilla av, vilken smärta. Måhända man får lodrät sits etc etc, men jag vägrar genomlida den smärtan för att sitta vettigt. Rygg och skänklar totalstrejkade...

Så nu lutar det mot sport saddle eller Star Trekk Endurance.

Vart har du fått tag på din sadel? Importerat? Köpt begagnad här? Annat?

En fråga till! Vad har du för storlek på din sadel? Hur stor är du? Och hur lång är anläggningsytan på sadeln?

Det beror lite på hur hästen ser ut iofs.
Men på min märr hamnar jag lite i stolsits, det är dock ingen sits man har dålig balans i av någon lustig anledning.

jag lyckades hitta en begangad sadel här i sverige, men det är VÄLDIGT sällan det finns sånna i sverige tyvärr.
Ingen anning om vad jag har för storlek på den, men det är westernsäte bak, och den är rejält lång!

Ca 65-70 cm skulle jag tro (har mätt en gång i tiden, men glömt bort den exakta siffran)

Men det spelar inte så stor roll att den är så lång, jag har haft en riktigt kort arab som den låg över hela manken och ända bak på korset på, han trivdes super med sadeln ändå och hade aldrig någon smärta i ryggen.

Den tycker jag ser jätte intressant ut. Min närmsta ÅF har tyvärr inte fått hem den än. Riktigt snygg är den iaf.

Nä, inte än, men borde komma vilken dag som helst nu ju! Är så nyfiken på sadeln att jag nästan spricker!:bump:

Kommer bombardera er med bilder sen när jag fått den:D

*kk*
Nån som har tips till oss?
Hästen är bred över ryggen med lite manke, för ett par år sen hade vi en Torsion Endurance som satt som en smäck. Nu verkar dessa inte finnas i Sverige längre, och jag är på jakt efter en bomlös.
Vi är ett fritidsekipage som gillar att knalla runt i skogen och titta på blommorrna, typ. :D

Tipsade i en annan tråd om en sadel jag tycker vida överglänser Torsion, bekvämare och mer välgjord: Fitform. Tyvärr finns den bara på begagnatmarknaden, men där är den billig när man hittar den.

En sån hade jag för några år sen, Fitform alltså. Och ja, det stämmer nog att dom är bekvämare för jag har alltid tänkt "vad pratar dom om egentligen?" om någon kommenterat att den varit obekväm. Kändes verkligen som en soffa och jag ahr för mig att den var lite smalare i sitsen än Torsion (bättre för höfterna) kvalitén var iaf klart bättre än snittet och dom flesta såna sadlar nu är ju snarare gjorda som billiga kopior än bra kvalitetssadlar.
Hade gärna haft kvar den sadeln som "rida ut"-sadel, men när JAG sålde den fick jag iaf ca7000:- vilket var ett nödvändigt tillskott till nya sadel-kassan! :angel:

Ja, du köpte min vill jag minnas :D

Nu när jag provat runt en herrans massa bomlösa och sett ännu fler måste jag säga att Fitform kommer högre och högre på listan faktiskt. Just detta att man satt smalare än de flesta andra på marknaden (bättre sits!) var ju en otrolig fördel, och den lodrätta sitsen var absolut inget arbete att få till.

*knapplån*

Jag har några frågor till er som rider bomlöst eftersom jag starkt lutar åt att det får bli en bomlös sadel när det blir dags att rida in pållan.

Detta kanske jag har fått om bakfoten men jag har nånstans fått för mig att man inte kan sitta upp "som vanligt", dvs från marken, i en bomlös sadel utan att man måste ha en pall när man sitter upp för att inte dra sadeln sned, lägga för mycket tryck på en punkt på hästens rygg etc.
Så hur är det egentligen? Använder ni pall? Ni som rider i Sensation eller Masterback får hemskt gärna svara hur ni gör och om de går att sitta upp som vanligt i.
En undran till, finns det någon här som har eller har ridit i en Masterback Flex Icelandic? Vad tyckte ni och vad tyckte hästen?

/Arwen

Eftersom jag vuxit ur barnstadiet använder jag pall. Alltid. De skador man gör på bomsadlar genom att sitta upp från marken är verkligen skadliga för hästen.

Torsion och kopior har en tendens att vilja kasa runt lite om man sitter upp från marken, men den gången jag har suttit upp från backen i min Trekker Master har det inte varit några problem.

Jag har en sensation och visst går det att sitta upp från marken men det är inget jag skulle rekomendera.
Alla sadlar blir sneda om man alltid sitter upp från marken, även bomsadlar och det är ett onödigt slitage även på hästen att sitta upp från marken.

Jag använder alltid något att stå på, för min, hästens och sadelns skull.

Fast sadlarna blir ju bara sneda om man hoppar upp från samma sida varje gång!

Och då blir man själv sned, samt även hästen rent muskulärt. Jag sitter därför upp på olika sidor varje dag! Sitter ibland upp från marken, men finns pall att tillgå så använder jag det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna