Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Växlar du mellan sidorna förstör du bägge, men det är ju inte så att ena sidan blir bättre bara för att du använder den andra...

Varför skulle den bli förstörd? Är inte sadeln tillverkad för att klara av tyngd i stiglädrena? Är den inte det så kan man ju inte rida lätt eller stå i fältsits heller.

Hoppar man bara upp från en sida så blir man själv sned, samt sadeln och hästen. Så jag tycker iaf det är bättre att hoppa upp från olika sidor.

Det är skillnad på jämn belastning (rida lätt i trav och i fältsits) kontra belasta bara en sida vid uppsittning.

Använder ni pall? Ni som rider i Sensation eller Masterback får hemskt gärna svara hur ni gör och om de går att sitta upp som vanligt i.
/Arwen

Jag använder alltid pall (eller stubbe eller vad som nu finns i närheten ... ) oavsett om jag ska sitta upp i en bomsadel eller en bomlös. Har en Sensation som ligger väldigt stabilt - ingen risk för att den ska kasa vid uppsittning - men väljer ändå pall. Skonsamt för hästen o skonsamt för sadeln (och jag har också vuxit ur barnstadiet)

Ja, du köpte min vill jag minnas :D

Nu när jag provat runt en herrans massa bomlösa och sett ännu fler måste jag säga att Fitform kommer högre och högre på listan faktiskt. Just detta att man satt smalare än de flesta andra på marknaden (bättre sits!) var ju en otrolig fördel, och den lodrätta sitsen var absolut inget arbete att få till.

Hmm, njaaa! Jag köpte min (ny) från Stall V** 2002 eller däromkring och sålde sen min för ca 7000:- några år senare! :p

Sitsen tyckte jag att jag hade ganska bra i min också, ja. Fast då hade jag ändå ganska lättsamma hästar på så vis att man hyfsat lätt hamnade i ett ok/bra läge även barbacka. På nuvarande kusen tror jag inte det hade gått lika bra då den mer naturligt har sin tyngdpunkt längre fram + längre rygg och lite sluttande nedåt. Plus att det var ganska svårt att hålla reda på fötterna vill jag minnas, i traven kunde dom åka som skidor framåt och bakåt omväxlande för att fötterna följde med hästens bogrörelser! :rofl: Men då var det en travare som "tog ut" sin trav ordentligt. På den andra var den biten lättare, men man fick å andra sidan inte så mycket stöd när kusen stegrade/bockade/brallade heller! :angel: Därför den fick ryka, tyvärr.
Sånt där är väl sånt man får räkna med på såna hästar med "mjuka" sadlar. Därav att jag gärna hade haft en för bekvämlighetens skull om man t ex ska ut på långritt eller bara mysig skritt-tur. Men i dressyren behöver jag mer stabilitet, oavsett häst känner jag.

Senast ändrad:

Vad är då den mer exakta skillnaden i belastningen? varför skulle inte sadeln klara att ha belastning i en stigbygel?

Det är en rätt markant skillnad att hänga 70 kg i en stigbygel och att hänga 35 kg i varje stigbygel. Belastningen när den är jämn är inte så påfrestande för konstruktionen som ensidig dubbelt så stor vikt.

Finns många bra experiment att göra själv hemma, med detta i tanken. Bommen vrider sig t ex.

Fast nu så finns ju ingen bom, så den kan ju inte vrida sig.
Och vad som händer med en bomsadel är jag inte så intresserad av faktiskt, iomed att det inte gäller mig ;)

Oavsett om du har bom eller inte är ju konstruktionen gjord för att rida i. D v s jämn belastning över hästen. Skulle sadeln varit gjord för den belastning en uppsittning ger hade den absolut inte sett ut som den gör.

Det håller så länge det håller, men allt material matts ojämnt, man töjer mer och man töjer ojämt.

Om du har en helt bomlös "mjuk" sadel, då kommer du få dra gjorden hårt och/eller vara väldigt spänstig för att ta dig upp från marken utan att sadeln snurrar - för att det inte är något som trycker på och vrider manken. I relativt liten grad iaf.
Det kan vara ett koppjärn, det kan vara en träpommel som är vanligt i de mjukare bomlösa. (Själv tog jag bort träpommeln och stoppade med handdukar, men dom få gånger jag skulle hoppa upp från marken var det väldigt stor glid-risk.) det kan också vara en gummistomme ex. beroende på sadelns konstruktion. Men standardregeln - mjuk = sladdrig, risk för att glida istället för att trycka.
Hård/fast = mindre risk för att glida men ger större tryck på manken just för att den håller emot.

En annan grej värt att tänka på är att du vid ridning kan använda avlastningssits och fördela vikten på låren och på så vis lätta i rumpan utan att lägga såvärst mycket mer vikt i stigbyglarna vid ridningen. Motsvarande finns inte vid uppsittningen (jo, just ja - pall! ;) ).

Plus att det var ganska svårt att hålla reda på fötterna vill jag minnas, i traven kunde dom åka som skidor framåt och bakåt omväxlande för att fötterna följde med hästens bogrörelser! :rofl: Men då var det en travare som "tog ut" sin trav ordentligt.

Åh precis så var det för mig med! När pålle travade fooort så gick mina ben lika mycket som hans...! :D Som om jag var ute och sprang, 1,5m upp i luften.

Fast jag har hoppat upp i hennes (Kimmis) helt bomlösa sadel, på hennes häst, utan några större problem med att den snurrade, visserligen höll hon emot lite (för att jag då var extremt osmidig haha) men det hade inte varit problem att hoppa upp i 'själv' om jag inte hade varit som en elefant vid tillfället....
Den har inget koppjärn eller nåt utan är helt bomlös.

Dock beror det ju på teknik också lite, på isisar tex. utan manke så snurrar ofta alla bomsadlar, även när dom passar, så på dom bruakr jag alltid lägga över armen och lite vikt på den "andra" sidan innan jag hoppar upp, och medans, och då blir ju inte hela vikten på en sidan ändå, så man kan ju göra samma i bomlösa liksom.

Fast alla (även dom som designar och bygger sadlarna) vet ju att man ofta sitter upp på en häst i stigbyglarna, så nån tanke bakom designen nog att den håller hyfsat för det finns det nog.

JAg brukar variera sida, men det är för hästens skull, sadlarna har jag aldriv haft problem med snedhet i. (bomsadlar dock)

Jag tror faktiskt att mina hästar har lärt sig att spänna ut magen även vid uppsittning! När jag ska hoppa upp så får jag inte under några omständigheter upp sadelgjorden ett enda hål till! Men när jag kommer hem så skulle jag lätt kunna få upp 2 hål till skulle jag tro!

Jag har faktiskt ridit med helt glappande gjord på en tävling! Det funkade det med, så länge man är balanserad iaf.

Min torsion har jag tagit ut pommeln i, och upplevde inte nåt större problem med att den gled, inte vad jag tänkt på iaf.

Moa: Du hoppade inte upp, du kravlade dig upp ;)

Fast det är ju det, OM sadeln klarar att hålla emot, då får du också mank-trycket, bara att det blir mindre om du inte har något hårt/fastare material framme vid manken utan istället får spänsta + dra gjorden ordentligt.
Det blir fortfarande en snedbelastning på hästen i uppsittningsmomentet, även om punkttrycket på manken blir något mindre.

Förstå mig rätt - jag tror inte hästen kommer gå sönder av att man sitter upp från marken nån gång ibland. Men jag tror däremot den i längden kan ta skada av slitaget om man gör det nästan varje dag i många år. Precis som den kan ta skada av allt slitage i längden - att den inte jobbas rakriktat, inte lärt sig avlasta bogarna osv också. Men just rygg och manke känns väldigt viktigt eftersom det är viktigt att den är spänningsfri för att hästen ska kunna jobba bra och slippa följd-slitage av det.

kl

Nu ger jag snart upp med att hitta en snygg bomlös till vettig peng, och åker till en sadelutprovare för bomsadlar istället.

Har provat några bomlösa som ser ut som en "vanlig" sadel. Men det blir alltid fel, ligger fel, jag blir sittandes fel... osv.

Den enda sadeln som ligger bra, och hästen gillar, är knights bareback...men den ser ju ut som den gör, och dessutom saknar jag lite stöd i dressyrridningen..

Nu sist köpte jag en beg star trekk gaiter, som ser ganska engelsk ut, kanske lite kort på hästen men hon verkade nöjd. Men jag tyckte att den låg lite i framvikt, men tänkte att en mattes correctionpad kanske kunde hjälpa till att få upp den vid hennes OMUSKLADE manke.
Men så tog jag av den och såg att den skavt bort päls vid manken :cry: .

Ska jag fortsätta i min älskade knights och vänta tills man pluggat klart om 3 år för att ha råd att köpa en vettig dressyrbomlös? Eller ska jag ge upp med bomlösa och åka till en sadelutprovare istället??

En sak man kan tänka på angående bomlösa är att iom att det inte finns någon hård bom som behöver ligga "rätt" i förhållande till hästen så har man lite större frihet i padd-justering. Nu har du ju redan testat det låter det som, men är det bara några cm så brukar man ofta kunna padda om.
Är det frågan om en hög manke som kräver frihet för att inte trycka - då finns det ju enstaka med cutback för manken alt. att de är upphöjda ordentligt med lite fastare "stomme" framtill. Jag skulle satsa på någon sån variant och sen få räkna med att ev. behöva balansera om i förhållande till hästryggen med upp-paddningen om den t ex inte är rätt balanserad.
Det är såklart inte alltid det funkar, tyvärr, jag hade t ex en bomlös dressyrsadel som i sig själv satte mig i ordentlig stolsits och dessutom för brett för att mina höfter/mitt bäcken skulle palla det. Sen skaffade jag en hip-saver för att göra den smalare i sitsen vilket defenitivt tog bort stolsitsen, men då blev det istället problem för att sadeln i princip helt saknade framvalv och låg i lite framåtlut på hästen och inte gick att padda upp för att få högre fram eftersom den var helt bomlös (inget koppjärn eller dylikt framtill) så paddade jag bara upp fram blev bommen helt enkelt vidare. Så den fick till slut, när jag tagit mitt förnuft till fånga, ryka! :p (fast det här var en lite udda sadel också iom att det var en demovariant som inte säljs just pga att konstruktionen inte var den bästa! ;) ).
Men andra bomlösa som jag testat har faktiskt oftast gått att passa in på hästarna. Den här passade ju på min andra kuse tack vare att den hästen var byggd med en annan tyngdpunkt, sadeln hamnade mer lodrätt av sig själv och gick att lägga en liten bit bak så gjorde det inget att kusen hade hög manke. Har haft tre hästar som alla haft hög manke (den ena dessutom lång - täckte halva ryggen kändes det som! :p ) och de har ändå gått att fixa rätt bra. Så antingen tror jag du kanske varit lite petig eller haft otur!
Testat en Phoenix Vogue? DOM tror jag iofs inte passar på alla, däremot kanske du skulle gilla konstruktionen OM den passar. :idea:
Testat SoftSaddle´s sadlar i övrigt?
Tävlar du eller skulle du kunna tänka dig någon annan modell än vanlig engelsk dressyrvariant? Då får man ju lite fler varianter att välja på menar jag.

hrm, så jag kanske ska prova att padda om den innan jag ger upp??

Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg, jag har inte provat att ha olika paddar under den "nya" sadeln (gaitern). Utan det var nu under den första ridturen som den skavt på manken.

Hästen har inte så hög manke, jag tycker den är låg, men den kan vara lång (beroende på vad man jämför med :p ). Så jag blev lite chockad när jag såg att sadeln tryckt på manken, har inte haft det problemet förut med någon annan sadel.

Hrm, då kanske jag kan prova mattes correctionpad ändå, för att få upp den mer vid manken, innan jag skickar iväg denna också. Den här sadeln har järn fram, och flyttbara paneler, och flyttbara knästöd :).

Jag har inte provat en Phoenix Vogue, de var ju tokdyra! :eek:
Jag har haft en kariflex från soft saddles, jag gillade den men blev tvungen att sälja pga pengabrist, sen fick jag för mig att den inte låg bra på min andra häst.

Jag är högskolestuderande så jag är inte direkt rik :( , dessutom har det senaste året inneburit att båda hästarna varit sjuka varav en i fång, så det har forsat iväg rätt mkt pengar på veterinärekostnader..
Egentligen är gränsen nådd med råge nu när jag köpte gaitern för 6000:- .. Så jag är förpassad till begagnatmarknaden när det gäller sadlar.

Tävlar du eller skulle du kunna tänka dig någon annan modell än vanlig engelsk dressyrvariant? Då får man ju lite fler varianter att välja på menar jag.

Jag tävlar inte, håller på och grundutbildar fröken häst :) . Förhoppningsvis bör vi väl kunna tävla någongång iallafall, men det är låångt fram. Men jag vill ha en sadel som främjar vår träning, och som båda trivs med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 087
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna