Sv: Sadellista BOMLÖS
En sak man kan tänka på angående bomlösa är att iom att det inte finns någon hård bom som behöver ligga "rätt" i förhållande till hästen så har man lite större frihet i padd-justering. Nu har du ju redan testat det låter det som, men är det bara några cm så brukar man ofta kunna padda om.
Är det frågan om en hög manke som kräver frihet för att inte trycka - då finns det ju enstaka med cutback för manken alt. att de är upphöjda ordentligt med lite fastare "stomme" framtill. Jag skulle satsa på någon sån variant och sen få räkna med att ev. behöva balansera om i förhållande till hästryggen med upp-paddningen om den t ex inte är rätt balanserad.
Det är såklart inte alltid det funkar, tyvärr, jag hade t ex en bomlös dressyrsadel som i sig själv satte mig i ordentlig stolsits och dessutom för brett för att mina höfter/mitt bäcken skulle palla det. Sen skaffade jag en hip-saver för att göra den smalare i sitsen vilket defenitivt tog bort stolsitsen, men då blev det istället problem för att sadeln i princip helt saknade framvalv
och låg i lite framåtlut på hästen
och inte gick att padda upp för att få högre fram eftersom den var helt bomlös (inget koppjärn eller dylikt framtill) så paddade jag bara upp fram blev bommen helt enkelt vidare. Så den fick till slut, när jag tagit mitt förnuft till fånga, ryka!

(fast det här var en lite udda sadel också iom att det var en demovariant som inte säljs just pga att konstruktionen inte var den bästa!

).
Men andra bomlösa som jag testat har faktiskt oftast gått att passa in på hästarna. Den här passade ju på min andra kuse tack vare att den hästen var byggd med en annan tyngdpunkt, sadeln hamnade mer lodrätt av sig själv och gick att lägga en liten bit bak så gjorde det inget att kusen hade hög manke. Har haft tre hästar som alla haft hög manke (den ena dessutom lång - täckte halva ryggen kändes det som!

) och de har ändå gått att fixa rätt bra. Så antingen tror jag du kanske varit lite petig eller haft otur!
Testat en Phoenix Vogue? DOM tror jag iofs inte passar på alla, däremot kanske du skulle gilla konstruktionen OM den passar.
Testat SoftSaddle´s sadlar i övrigt?
Tävlar du eller skulle du kunna tänka dig någon annan modell än vanlig engelsk dressyrvariant? Då får man ju lite fler varianter att välja på menar jag.