Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Sådär. Nu har jag ridit ett "dressyrpass" (vilket innebär enklare rörelser och övningar eftersom hästen är rätt grön och behöver helt nya muskler). Faktiskt så kändes det rätt ok, fast om jag ska vara ärlig tänkte jag inte så mycket på sadeln, hade mest schå med att hålla koll på hästen :)

Jag hade inte sagt emot att få komma "ner" mer i sadeln, och eventuellt lite mer upp vid manken, jag fick fortfarande hålla rätt mycket koll på min sits.

När sadeln togs av hade det dessvärre blivit lite ruggat på ryggen på henne, vilket kanske inte var så konstigt eftersom hon slingrade sig än hit och än dit och sköt ut mig åt sidan hela tiden. Jag hoppas det bara var något tillfälligt.

Jag måste nog rida mer i den för att bli mer säker på min uppfattning, men så som det känns nu duger den som uppbackning åt min knights bareback.

*kl*

Vad tror ni om denna sadeln?
http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=125058&catid=20
Jättebra att man kan ändra panelerna själv & ändra sadeln så den passar.

Det är bra att dom bomlösa sadlarna utvecklas hela tiden med nya modeller för att förbättra.
Jag har ridit i min Barefoot i många år innan den blev stulen, gillade den för att den var mjuk och formbar:), men svår att padda upp och inte bra för höfter osv att sitta så brett..

Tyckte att st:s dressyr sadel verkade bra, men så dyra..

*kl*

Det är bra att dom bomlösa sadlarna utvecklas hela tiden med nya modeller för att förbättra.
Jag har ridit i min Barefoot i många år innan den blev stulen, gillade den för att den var mjuk och formbar:), men svår att padda upp och inte bra för höfter osv att sitta så brett..

Min erfarenhet av märkeslösa bomlösa sadlar är inte bra, så nej, den skulle jag inte rekomendera någon att köpa den.
Den ser ut att kunna ge fina skav från kåpan över stigläderkrampan:crazy:

Jag hade en liknande i dressyrmodell för några år sedan, märkeslös och den var hemsk:crazy: dels kunde den inte ge ens min häst lilla mini manke någon mankfrihet när någon satt i den och dels var den väldigt ostabil.

En sadel med läderbom måste ha riktigt bra läder och bra läder kostar mer än vad den sadeln i annonsen kostar.

Så tyvärr, man får vad man betalar för.
Som jämförelse så kostar den billigaste sensation 12000 kr, då har den ändå ingen läderundersida vilket sadeln i annonsen verkar ha och i sensationsadlarna är det riktigt fint läder.
Så spara spara spara är mitt råd så slipper du göra mina dumma misstag att köpa billiga och bli besviken, det är bättre att lägga pengarna på hög och kunna köpa sig en riktigt bra istället.

Fast det är inte läderkvalitén du betalar för i de "dyra"/normaldyra sadlarna. Ser man bara till materialkostnaden borde det gå att få den mängden läder för ca 5000:- i bra kvalitet. Det man framförallt betalar för är produktutvecklingen, och där har billigare kopior fördelen att de kan se utifrån redan existerande sadlars funktion utan att själv utveckla något nytt. Fast ofta om det är något som felar så är det också i funktion (skulle jag tro).

Snobben: Om du tycker det är värt att lägga ut pengarna och prova (att du får möjlighet att skicka tillbaka om den inte passar eller du inte är nöjd) då skulle jag absolut testa. Tyckte den såg helt ok ut men svårt att veta innan man provridit i den och sett hur den ligger på hästen.
Tips isf: Skaffa webbers eller en stigläderhylsa så du kan ha spännet nere vid foten. Då slipper du "knölen" under låret av stigläderspännet när du rider.

kl

Jag fick hem en beg barefoot med en rejäl SKITO equalizerpad igår. Jag red i den nyss, och jag gillade den riktigt bra! Det måste vara paden som gjorde att allt kändes mer stabilt och trevligt.

den " vanliga", dvs soffkuddemodellen, Cheyenne :)
Jag blev väldigt överraskad, och ska nog prova att rida i min knights bareback plus equalizerpaden och se om det blir samma effekt.

Man kan ju säga rent generellt att ju fastare och mer lik bomsadel den bomlösa är så ju mindre "one-size fits all" blir det över det hela. Fast lite lättare att justera med paddning än med bomsadlar tack vare att det inte är någon hård bom som riskerar att ligga och ge punkt-tryck om man balanserar om/fyller ut med paddning.
Soffkudde-varianterna brukar passa väldigt många generellt, lite mer som en barbackapad, mest manken man får ta hänsyn till. Men då kan man ta ur träet på många vilket också underlättar.

Jag köpte en bomlös westernsadel. Tror det måste ha varit någon form av stomme, i hårdgummi/läder eller dylikt och kanske också koppjärn framtill, för fast var den. Dessutom gjord till väldigt smal häst verkade det som för mitt varmblod som inte hade någon monstermanke (ganska hög, men inte särskilt vid, normal mot vid skulle jag tro) var den alldeles för smal för! :p Tycker det är konstigt att man gör såpass smal bomvidd på en bomlös sadel, poängen går förlorad känns det som. Har man en häst med smal bomvidd funkar det ju, men annars fick man inte ens på sadeln på hästen! :crazy:

Hoppar in och ser om någon har något tips till mig som jag kan föra vidare. En häst i stallet har en sadel som inte alls passar och för att motivera ett sadelbyte tänkte jag skaffa fram något tänkbart alternativ som inte kostar ägaren allt för mycket.

Har inte läst hela tråden, men såg i början en som tipsade om Barefoot cherokee till en bred ardenner.

Hästen som gärna vill ha ny sadel är STOR, bred och har normalhög manke (jag tycker ju den är hög, men min har ingen alls så jag ska nog inte döma).

Tror ni att en cherokee kan passa? Andra förslag motteges tacksamt.

Kraven som finns är att den inte ska vara för dyr (även om det går att köpa begagnat så får den inte kosta för mycket).

Jag har själv bara erfarenhet av Kariflex, och den passar inte pga manken.

Problemet med de billiga varianterna är ju att det blir så förbaskat brett att sitta om hästen är bred.

De billiga som jag upplever som smalast på breda hästar som även kan ta lite manke är Börjes soffmodell och vill man ha billigt men fastare så de engelska modellerna som finns i tråden.

Ja, det ska ju gå att sitta i också.

Vilken på börjes menade du? Freemax eller den andra. Jag tyckte freemax såg trevlig ut, men den verkade kanske lite väl avancerad, det fanns ju en del som skulle bytas ut, flyttas för att passa bra. Men det kanske man bara behöver göra en gång?

Vad finns det för sadlar av engelsk modell som kan passa? Det är ju så himla lång tråd.:angel:

Soffkudden = Free. Har inte suttit i nån Freemax el. liknande den för de är för stora och klumpiga.

Engelska modeller som jag tycker fungerar bra på riktigt breda skulle vara en med korta paneler som bara ligger under sätet, ex. Hidalgo el. de namnlösa som florerar ibland på begmarknaden. Tycker att engelska bomlösa som har bossar även i kåpan har en tendens att ibland nypa el. inte forma sig så bra.

Finns inte så mycket mer om det ska vara billigt.

Varför föredrar du kortare paneler?

Tänkte att det vore bättre med större yta på en stor häst? För att utnyttja så mycket yta som möjligt för att jämna ut vikten på? Men det kanske inte blir bättre för ytan är större?

*kl*

Jag har nu haft en sådan sadel och testat ett tag, och är nöjd!:)
Ser ut som en bomsadel i utseende men jättebra att kunna ändra panelerna efter manke & rygg! Stabil sadel som tål att bockas i :D
Skönt att komma upp lite då jag fick ont av att sitta så brett i min Barefoot.
Jag har precis haft ute vår massör och hon hittade knappt en spänning! :laugh: Pållen verkar gilla sadeln :)
Sen kanske den slits mer i lädrets utseende än en sadel för 12000, men det är det ju värt om den passar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
133
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 086
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023