Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*KL*

Jag tycker att D_K hjälper mig med vad som skulle kunna passa, se om det INTE passar (eftersom jag verkar helt blind:o när det gäller sadelpassning), och vad verkar passa och känna dessa med hästen och utprovare.
Varför måste endel hacka på det?? Jag har läst alla trådar, och det är vad hon gör, hon har ALDRIG påstått :" -Ta den, den passar perfekt"
Möjligtvis "den verkar passa bra, prova"
Läs, innan ni smutskastar
 
Sv: Sadellistan 2.0

Synd att Du är så osäker i din yrkesroll att du känner dig hotad av en ung tjej på nätet:smirk:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Det som upprör mig är DKs självsäkra attiyd (som jag upplever hennes inlägg) och jag märker ju av vad hon skriver att hon kan en del om sadlar, men det håller inte riktigt ända fram alla gånger, och att hon erbjuder en tjänst på sin profilsida utan att ha nån riktig utbildning inom området, man kan inte helt basera sina råd på egna erfarenheter.

Nej, hon har ingen utbildning på området, men 4 års erfarenhet och ett gediget intresse.

Men det är ju klart, det finns utbildade sadelutprovare och de är så klart bättre. Även om utbildningen var på två (2) dagar :mad:

Immer
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag skulle ex. hellre vilja ha elektikern som kan sina saker men saknar betyg från skolan än elektrikern som har betyg men inte vet hur man kopplar in en lampa...
Tror inte du skulle vilja det. Den som kan sina saker men inte är utbildad får inte teckna någon form av försäkring och om ett misstag görs så det ex. börjar brinna så får man inte ett öre från sin egen husförsäkring. Man kan alltså stå där med ett nedbrunnet hus och inte få en endaste krona för det fast huset är försäkrat just av den anledningen att man valt outbildad personal.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Tror inte du skulle vilja det. Den som kan sina saker men inte är utbildad får inte teckna någon form av försäkring och om ett misstag görs så det ex. börjar brinna så får man inte ett öre från sin egen husförsäkring. Man kan alltså stå där med ett nedbrunnet hus och inte få en endaste krona för det fast huset är försäkrat just av den anledningen att man valt outbildad personal.

(förutsatt att de jobbar på en firma där en har allmän behörighet)
Om jag inte minns fel så får en eletriker jobba utan utbildning under någon annans behörighet (alltså, endast en person på företaget behöver ha en sådan behörighet så allting görs på dennes bekostnad). Men du får inte ens teckna en sådan försäkring utan den allmänna behörigheten trots att du har betyg från skolan.

Sorry, det blev off topic!
 
Sv: Sadellistan 2.0

Alla har väl rätt till en egen åsikt??!:confused:
Om nu D-K tycker att det inte finns fler än 2 utprovare i hela detta landet som hon verkligen litar på - LÅT henne tycka det då!!

Fast om man ska uttrycka sin egen åsikt så kanske det är bra att ha egen erfarenhet av just den personen man väljer att prata skit om.Tror inte Diabolical har egna personliga erfarenheter av alla de utprovare hon väljer att dissa. Nej, hon får ett mail från någon som är missnöjd, ber dem skicka ett kort, eller tittar på sadeln på en bestämd mötesplats. Därefter dissar hon sadeln som ickepassande, då kanske ganska lång tid efter inprovningen. Därefter går hon ut med detta på bukefalos och varnar, inte alltid med namn, utan i PM hit och dit, vem som helst kan få en lista över personer man inte ska välja.
Inget fel i det OM man som privatpersom råkat illa ut och då med egna erfarenheter om vad som blivit fel, men att gå bud åt andra, samtidigt som man "håller sig förmer och duktigare" och marknadsför sig själv, det tycker jag är oseriöst.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Vad är det som inte stämmer i sadellistan?

Jag har inte skrivit att man kan avgöra via en bild om en sadel passar eller inte. Läser du första inlägget så står det klart och tydligt i både markerad och färgad text att:

"Ni ska alltid, alltid ta hjälp av en auktoriserad sadelutprovare när ni köper sadel om ni saknar kunskapen själva."

Det som står på min profil är inte någon tjänst. Det är bara om man vill ha mailkontakt med mig.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Nu när det görs reklam för en egen hemsida så undrar jag ju vidare om det är tillåtet enligt forumreglerna.

Jag har diskuterat detta med Lovisaleonora. Jag har i originalinläggen bara nämnt att jag har en hemsida, inte någon adress eller hänvisning dit. Hemsideadressen kommer inte läggas in i tråden, så du behöver inte vara rädd för att jag ska göra "reklam".
 
Sv: Sadellistan 2.0

Passier:
http://www.passier.de/

Något svängd svängd, hyfsat lång i anläggningsytan, har cutback men passar inte lång och hög manke. Ullstoppning på samtliga modeller och finns både med rundbossor och kilbossor. Bommen kan ändras om man skickar den till tillverkaren. Pris mellan 15-25 000:-


skumt då det är typ den enda som passar mitt fullblod med rätt rak rygg, ganska kort anläggningsyta (eller normal), hög å lång manke :p:D
 
Sv: Sadellistan 2.0

Snälla kan ni inte starta en "pajkastar-tråd" istället så att vi som vill klura kring det här med sadlar
på sadeltråden får göra det! :smirk:

Vill höra hur det går för Tinituss pålle & sadel i början av tråden! :bump:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Har du lust att lägga upp blider?:)
På ryggen naken, och med sadeln?
Vad har du för modell? Om jag minns rätt finns det rakare modeller
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har inte skrivit att det endast finns två sadelmakare som är bra, jag har skrivit att jag kan rekommendera två sadelutprovare med gott samvete (och dessa råkar också vara sadelmakare).

Ang längden på sadeln så är det många utprovare och sadelmakare som anser att det är okej att sadeln är lite för lång, sålänge den inte skapar ett ökat tryck där. Och som jag skrev också: "Glöm inte att lyssna på era hästar."

Ang bomvinkeln - jag skrev:
"Så det är främst ett hjälpmedel, men har du en häst som är 110 grader kan inte en sadel på 90 grader passa, oavsett hur mycket man önskar det…" bland annat, jag skrev inte att bomvinkeln INTE ska stämma överens. Men jag har aldrig träffat på en häst (ett exempel) som är 115 grader, som inte kan ha en sadel som är 114 grader eller 116 grader. Därmed - bomvinkeln behöver inte exakt stämma överens. Jag har aldrig träffat på en utprovare som gått exakt på bomvinkel heller, om du däremot anser att det är ett måste så får du gärna förklara mer.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Har du lust att lägga upp blider?:)
På ryggen naken, och med sadeln?
Vad har du för modell? Om jag minns rätt finns det rakare modeller

Comet FS.

har inte köpt den ännu, bara provat ut!
(hästen blev PAJ efter mustang *6 sprutor i ryggen senare*)
(gick till en annan utprovare)

hästen finns på http://hem.bredband.net/okefenokee
kolla under "gillinge vår" så finns lite uppställda... går inte att länka direkt till bilderna *suck*
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har aldrig gett ut någon lista på utprovare man ska akta sig för.
Om någon frågar mig om en utprovare så svarar jag ärligt, men att påstå att jag har en lista är helt absurt.

Jag kollar inte heller alla hästar som har råkat ut för dåliga utprovare, jag litar faktiskt på vad hästägaren säger, för jag ser ingen anledning att ljuga! Om hästen ex har fått kotledsinflammationer och i vissa fall t.o.m blivit avlivad pga problemen (och veterinär har konstaterat att det är sadeln som varit problemet), ja då ser jag faktiskt ingen anledning till att tvivla på det. Då har ju med största sannolikhet sadeln varit början till problemen. Detta är ett exempel. Vill du fortsätta den diskussionen så kan vi göra det i all oändlighet verkar det som.

Många av utprovarna i södra Sverige har jag anlitat själv, och det finns en anledning till varför jag slutade göra det.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Se första inlägget ;)

"Vad man tycker är en böjd rygg är individuellt, och vad man anser vara en hög manke är också individuellt, och detta är alltså min bedömning av sadlarnas passform, och jag hoppas ni får lite hjälp i sadeldjungeln i alla fall."
 
Sv: Sadellistan 2.0

Tror inte du skulle vilja det. Den som kan sina saker men inte är utbildad får inte teckna någon form av försäkring och om ett misstag görs så det ex. börjar brinna så får man inte ett öre från sin egen husförsäkring. Man kan alltså stå där med ett nedbrunnet hus och inte få en endaste krona för det fast huset är försäkrat just av den anledningen att man valt outbildad personal.

Men om jag har en utbildad elektriker som inte kan "sätta i en glödlampa" så är väl risken att huset brinner ner ännu större och vad jag vet finns det inga sådanna "restriktioner" när det gäller sadelinpassning :smirk:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Knapplån!

Snälla alla, låt inte detta bli en tråd med sida upp och sida ner med en massa gnäll och smutskastning! Jag tycker att den här tråden ska handla om det som den är tänkt, är man kritisk kan man skita i att läsa den och starta en egen tråd att gnälla i.

Alla människor har olika åsikter, det är ju självklart, men det måste inte vara "jag har rätt, du har fel och alla som inte tycker som mig är dumma i huvudet" Trots olika åsikter kan man hålla en trevlig ton.

Syftet med den här sidan är ju faktiskt inte heller att prova ut sadlar via internet som vissa tycks tro, utan för att ge RÅD och KUNSKAP om hur en sadel ska ligga. Dessa råd och kunskaper kan man sedan utnyttja när man konsulterar en sadelutprovare och därifrån diskutera sig fram till en lämplig sadel. Jag skulle aldrig lita blint på en sadelutprovare, jag har sett alledes för många utprovade sadlar som legat helt åt helsike. Enligt mig är det varje hästägares skyldighet att lära sig grunder om sadling, och den här sidan har hjälpt åtminstone mig väldigt mycket.

Persolnligen tycker jag att DK har gjort ett jättearbete med den här sidan :bow: Hennes råd är mycket värdefulla och ger en lite mer "kött på benen" i en sadelutprovningsprocess.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Tror inte Diabolical har egna personliga erfarenheter av alla de utprovare hon väljer att dissa.

Och eftersom att hon inte har egna persponliga erfarenheter av alla dessa sadelutprovare så kan hon kanske inte heller rekomendera dem vidare till andra med gott samvete?

Vill man rekomendera något ska man kanske kunna stå för det, och jag förstår fullständigt om D_B inte kan stå för att rekomendera folk hon inte har erfarenhet av.


Förstår inte problemen som vissa verkar ha i denna tråden :confused:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har aldrig gett ut någon lista på utprovare man ska akta sig för.
Om någon frågar mig om en utprovare så svarar jag ärligt, men att påstå att jag har en lista är helt absurt.

Jag kollar inte heller alla hästar som har råkat ut för dåliga utprovare, jag litar faktiskt på vad hästägaren säger, för jag ser ingen anledning att ljuga!

Jodå, du har visst i trådar erbjudit dig att skicka info om flertal utprovare som du anser att man ska passa sig för, det vet du.

Om hästägaren fattar direkt att en sadel inte passar då borde det vara mer rimligt att då direkt reklamera den till utprovaren. Om det har gått längre tid, flera månader och mer, som det ofta gjorts, så kan ju ingen garantera att det är sadelns fel och inte hästen som ändrat sig under tiden. Det kan ju faktiskt vara så i vissa fall att sadeln passat från början.
Om man ska vara säker på detta, att sadeln faktiskt varit fel från början, så måste man ha en korrekt måttmall på sin häst, med alla mått, vid sadelköpet och måttmall som visar att hästen inte har ändrat sig nämnvärt vid det tillfället man hävdar att sadeln inte passar. Först då kan man säkert veta att sadeln faktiskt var fel från början. Att åka ut som du gör efter ett x antal månader och hävda att sadeln aldrig passat och då samtidigt dra parallellen att utprovaren gjort ett dåligt arbete, samt att sprida detta, det är enligt min bedömning fel.Det behöver alltså inte betyda att de som köpt sadeln ljuger, utan de ser sanningen på sitt sätt, kanske många ggr för de inte förstår annat.
Och ni som klagar på smutskastning här på tråden, tänk lite på alla de som Diabolical smutskastar, kanske ibland utan fog.

Utöver det så är det en givande diskussion där de som Diabolical vänder sig till, som enligt henne är rätt okunniga, faktiskt får en annan sida av den här tråden, sidor som inte framkommit tydligt nog.

Jag skriver som Sass, förstår inte problemet och jag tycker det är bra att tråden får vara kvar för ämnet är givande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 813
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp