Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Det klassiska missförståndet. Wintecs mätningar som står på deras sida är hur många cm varje str. säte är.

Isl. modellen är alltså 44cm i sätet, hela längden skulle jag tippa på runt 52 cm. 16.5" är 42 i sätet, full längd ca 48 cm osv.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Tyckte oxå båda som jag testade var längre. Det förklarar saken
 
Sv: Sadellistan 2.0

Det blev en Jensen Exmoore hopp (finns även allround och dressyr). Så jag är ju lite spänd och nyfiken på sadeln. Har hört många som tycker om dom.
 
Sv: Sadellistan 2.0

knapp


Princeville
hittade det inte i listan, men är glad om du vet något
har en kompis som hittat sadel från dem *bild på märket kan fixas*
hur är dessa sadlar i kvalité?
 
Sv: Sadellistan 2.0

knapp.

Någon som vet något om Knight´s sadlar?
Bomvidder samt vilka ryggtyper den kan tänkas passa?
Ang, bomvidd, hur vid är en MW i just, Knight. Har letat fram att det är en 32:a.
Men vad säger det...?

En annan sak.
Globus Ezperanza med mocka, någon som har den, eller har erfarenheter?
Hittar ingen info någonstans.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Hejsan!

Hade en Knights dressyr innan. Den var i strlk W och ca 100-105 grader vid. Märket passar rakare ryggar.
Jag trivdes jättebra med den men tyvärr var den för smal för hästen!
Men jag upplevde det som bra kvalité för pengarna och hade inga som helst problem med min under de 3 åren jag hade den.
 
Sv: Sadellistan 2.0

KL!

Tack för all hjälp igår D-K!!! Guld värd!!! :bump:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Då är MW något mindre alltså.

Hästen går med en 34:a i Globus nu, och det är precis på gränsen till försmalt.
Så frågan är om Knight:en blir smal? Vet itne va Globusen ligger på i grader.
 
Sv: Sadellistan 2.0

princeville finns på börjes och kostar ca 4500-5000 nya, kvalitet mm kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag är oerhört nöjd med min sadelutprovare även det säkert finns fall där han också brister.

Men för mig kunde han förklara exakt varför sadeln låg bra (förutom det jag kände) och nu bara en månad senare ser jag resultaten trots att föregående sadel inte var kass, bara sämre.

det finns så mycket mer än bomvidd och tum att se över.

En bra sadelutprovare skall kunna just det, förklara varför sadeln sitter bra! Och som sagt, det finns så oerhört mycket mer än bomvidd och sitsstorlek(tum)

En sadel som sitter mindre bra hämmar utvecklingen av ryggmuskulaturen men ger inte alltid ont i ryggen som resultat. Påfallande ofta ser man en tydlig markering i muskulaturen av sadeln om den inte sitter bra. Man ser ofta snabba resultat på muskulaturen när man byter till en sadel som sitter bra, Förutsatt att ryttaren gör ett bra jobb förståss :p
 
Sv: Sadellistan 2.0

Har haft en Lady Hawk, tyckte väldigt mycket om den sadeln (syntetmodell av Lady Rowina). Bred kanal och skönaste synteten jag ridit i :)
 
Sv: Sadellistan 2.0

Vågar inte uttala mig om det men de är hyfsat vida. Skulle satsat på en XW i ditt fall isf. De passar en ganska rak rygg.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Det är inte jag som ska ha sadeln.
Det är en häst som går med en Globus 34:a som är på gränsen.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Mirage-någon som vet något om detta märke??:confused::confused: Min väninnas sadel sitter jättebra på min runda haflinger Min M&N 17/34 hämmar hennes bogfrihet men de verkar vara lika breda på en ungefär -Miragen är aningens bredare.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Hittade inte i listan, men jag kan vara blind:o
Vet någon vilka ryggar Kloster Schöntal passar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp