Sadeln glider fast den passar honom

Mirre

Trådstartare
Har köpt ny sadel åt min häst.
Och den ligger bra, jag vet att han kan ha den.
Men den glider ändå :crazy: Han spänner ut magen när jag drar gjorden, fast jag bara drar bara ett hål i taget. Och sen drar han in den när man sitter upp så får alltid efterdra efter ett tag ;) Och då får jag dra satan för att höja ett hål (blåser upp sig) han har inte ont nånstans så vette 17 varför han gör det. Just nu har han en enorm vinterpäls, så den är väl en bidragande orsak också. Nån med tips på vad jag kan göra?

Sv: Sadeln glider fast den passar honom

vad har du för sadelgjord?
Om det är resår så kan den ha blivigt sliten och därför inte gå så bra att dra åt...
Är han bukig? för då åker ju sadlen gärna fram och då blir det ju löst igen

gör det och då går det ju. Men får ändå dra när jag har skrittat ett tag.

mósi: har en med resår på ena sidan men den är ny

Du kan ju använda svanskappa. När hästen format sig kanske du inte behöver den sen. Tex om han är överviktig i nuläget.

Gå en liten runda med honom innan du spänner sadelgjorden, och hoppa upp och spänn ev ett hål till.

Svanskappa ska du inte använda om du väger över 50(?) kg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 660
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga... 2
Svar
20
· Visningar
6 092
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka