Sadeln glider fram

ylvalill

Trådstartare
Nu har jag fått hem min nya sadel och lägger jag på den så verkar den verkligen ligga kanonbra på pållen. Perfekt i balans och följer hästens form på alla håll.

Sadeln är underbar att rida i och hästen tycker att den är helt ok också, MEN den glider fram rätt ordentligt och lägger sig nästan mot bogbladen efter att man ridit en stund.

Jag tror att problemet är att stropparna, eller egentligen den bakre stroppen, är helt fel vinkel på. När den bakre stroppen hänger fritt så pekar den bakåt under tjockaste delen av pållens mage (och han har rätt stor mage...). Den bakre stroppen är fastsydd i ett "V" av nåt textilmaterial och det är detta "V" som skapar vinkeln. Detta i kombination med att jag har en alldeles för lång gjord som alltså spänns långt upp på sidorna skapar ett ganska dåligt sadelgjordsläge.

Är det någon som tror att denna teori kan vara riktig och i så fall hur löser jag problemet? Alternativt, är det någon som har någon annan bra teori om vad som är fel?

Sv: Sadeln glider fram

Tänk på att hästen inte ser lika dan ut stillastående som vid ridning.
En sadel som ligger perfekt stillastående kan ligga dåligt när man rider och vice versa. Men du kan ju alltid prova en svängd sadelgjord.

testa med en svängd gjord. om hästen är ihålig vid manken kan sadeln glida fram.

Hur sitter den främre stroppen? Långt fram under vulstret så att säga eller rätt ned från sätet? Sitter den på det senare sättet kan det vara rätt kört om hästen har sadelgjordsläget långt fram och/eller rund mage. Testa svängd gjord som Centaur tipsar om och/eller antiglidpad. Har du tur fungerar det.

Den främre stroppen sitter långt fram under vulstret om man säger så. Den är fäst ganska långt ned och den sitter nog ganska bra egentligen. Det är den bakre som blir väldigt konstig. Den pekar ju bakåt när den hänger rakt ned. :confused:

Testade härom dagen med en kortare sadelgjord för att se om det funkade bättre och det verkade bli något bättre. En kort gjord som är svängd kanske kunde göra susen.

Jag har fått denna modell (och storlek) av sadel uprovad av en mycket duktig sadelutprovare så jag tror inte att det skall vara helt galen passform på den (hon kollade självklart även passformen under ridning). Kanske att det är någonting som avviker gällande stroppar eller så på just detta exemplaret men jag tror inte det. Hur som helst så kommer utprovaren tillbaka igen om ett par veckor så då kommer jag att få besked om det funkar eller inte men jag orkar ju inte vänta flera veckor så det är ju därför man experimenterar lite på egen hand. :idea:

Vad är en antiglidpad?

En antiglidpad är en mycket tunn pad gjord av ett material som inte halkar på hästpälsen och som inte sadeln halkar på heller. Man kan lägga den mellan sadel och schabrak eller direkt mot hästen. Jag har för mig att t ex Hööks har en sådan.

Hakar på din tråd och undrar om någon vet om man med omstopnning av sadeln kan fixa så den inte glider fram?Har också samma problem och använder antiglidpad.Sadeln glider mindre fram än för ett tag sedan så med mer muskler vid manken hoppas jag att den passar perfekt sedan.
Och ja,den är utprovad och jag kommer ta ut utprovaren igen för att kolla:)

En sadel som glider ligger inte bra.

En omstoppning kan göra susen men det beror på vad som gör att sadeln glider. Jag skulle iaf konsultera en sadelmakare som tittar på både sadeln och hästen.

Som jag skrev ovan så är sadeln utprovad och den glider för att det saknas muskler vid manken.Och sadelutprovaren(som även är sadelmakare) kommer att kontaktas igen.
Förstod att jag skulle få svar att sadeln inte passar,och nej NU passar den inte perfekt men förhoppningsvis om ett tag och jag har en annan sadel att rida i också,så läs lite ordentligare och ta inte förgivet att sadeln inte passar för att den glider fram:crazy:

jag var på nån informationskväll på H**ks för någon månad sedan, killen som pratade sade att problemen med framglidande sadlar kunde ordnas med en svanskappa, inte snyggt kanske men värt ett försök ;)

Där var jag med.:) Han är sadelmakare själv. Rider med svanskappa själv, gjort det någon månad nu. Det är bra att rida med en sån, inte bara tanken på sadeln, utan hästen arbetar lättare i form m.m.Det hjälper bättere en än stoppgjord. Men som sagt de är inte snyggt. Men kanske värt att prova.

En variant är att köpa en antiglid-bit från matt-affären, det är bra mycket billigare än de som säljs i ridsportaffärer.

Om antiglid inte fungerar så röstar jag också för svanskappa. På agrias hemsida (häst, sadelskolan, svanskappa) kan man läsa om fördelarna med svanskappa och hur man ska passa in den.

Senast ändrad:

jag var på nån informationskväll på H**ks för någon månad sedan, killen som pratade sade att problemen med framglidande sadlar kunde ordnas med en svanskappa, inte snyggt kanske men värt ett försök ;)

Saken är ju den att man kan göra det OM sadeln ligger bra för övrigt men hästen har ett uselt sadelläge och det inte går att hitta en sadel som ligger 100% i de flesta fall hittar man sadlar som ligger stilla.

Ja,jag hoppas det går att åtgärda med omstoppning.Har använt svanskappa tidigare men vill helst slippa den då jag tycker det är lite besvärligt.

Precis, finns det en möjlighet att slippa så är det det bästa.

Rider själv med svanskappa nu. Sadeln funkar underbart i skritt och trav men i galoppen så åker den fram på bogbladen. Hästen rör sig verkligen i sadeln. Så då får svanskappan sitta på tills det att jag hittar en ännu bättre sadel alt. att hästen musklar sig så sadeln ligger still. Jag växlar dessutom med en bomlös sadel.

Jag köpte en ny sadel för drygt 3 månader sedan. Jag valde den sadel som hästen gillade klart bäst även om det inte var den som låg absolut bäst enligt sadelprovarna.

Köpte med en mattes correctionpad som man kan ta i och ur fyllning eftersom min häst var lite dåligt musklad vid manken.
När sadeln var helt ny tyckte jag att den åkte fram lite efter att jag hade ridit en stund.
Nu har hon fyllt ut mer runt manken och jag har tagit bort alla ilägg ur padden. Sadeln ligger som en smäck och åker inte fram alls längre.
Tror att nya sadlar även kan behöva få ligga till sig lite och forma sig efter hästen.:idea:

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Min sadel ligger perfekt på plan mark, dvs i ridhus och paddock, men när vi klättrar vilket vi gör ganska mycket då ingen av våra ridvägar är plana (så är det att bo på ett berg) så kanar sadeln något framåt vid nedförsbackar och bakåt vid uppförsbackar, hur löser man det?

Funderar på stoppgjord, men hur fungerar en sådan?
Hur fäster man den?
Gärna bilder:)

Ja,min sadel åker ju inte lika långt fram längre som den gjorde från början,så med lite mer muskler och ev en omstoppning hoppas jag den kommer att passa till 100%:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna... 2
Svar
22
· Visningar
4 195
Senast: CarEr
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 287
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 859
Senast: skuggi
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 409
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka