sadeln klämmer?

M

magdaliaros

Vad gör man om man misstänker att sadeln klämmer på sin häst? Min (islands)häst börjar få lite vita stickelhår på ryggen precis där sadeln brukar ligga. Kan det vara att han börjar bli gammal, han är 22år.

Vad som gör att jag misstänker att sadeln klämmer är att han även reagerar genom att gnälla lite när jag ska spänna in sadlelgjorden, är det normalt? Är det någon mer än jag som funderat över detta?/Har samma problem?

Magdalena
 
är bommen av?? tycker du bör ta och kolla uppsadeln.
en syntetsadel kanske vore bättre?
 
lämna in sadel till en sadelmakare som kan kolla över den,
Elr ännu bättre: ta ut en sadelmakare som får kolla när sadeln sitter på hästen samt se hur den sitter efter lite tryck (ridning)
 
tack för tipsen

Jag tror inte att bommen är av, det borde man väl känna? Jag ska nog ta ut en sadelmakare..visste inte att man kunde göra så.

Är det någon som vet ifall det finns någon sadelmakare i trakten kring linköping ?

M
 
ANVÄND INTE SADELN EN ENDA SEKUND TILL!!! Om det finns den allra minsta risk att det är sadeln som gör att han fått vita hår ska den bort omedelbart! Det innebär nämligen ett MYCKET starkt tryck. Islandshästar är mycket dåliga på att säga ifrån när de har ont, det vet jag av egen erfarenhet. Ta ut en duktig sadelmakare som får titta på häst och sadel!
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Viva
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Nu ska det bli gjort. En av mina hoppsadlar - en gammal Passier Comet - ska skickas till Passier i Tyskland. Jag har haft sadeln i 4 år...
2
Svar
28
· Visningar
3 508
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp