Sadeln lägger sig på manken (+ bilder på sadeln)

Sv: Sadeln lägger sig på manken (+ bilder på sadeln)

Hittade denna men den jag sett var kortare alltså dressyrgjord...Funderar bara på vart jag sett den...

330308.jpg

Hittade en sadelgjord speciellt framtagen för bomlös sadel står det...aldrig sett innan...
2031-1887_1.jpg

Men det är väl ingen resår på den?

Den bruna är från Knights, hör till deras bomlösa. Min häst var ju fotomodell för dom i tisdags, och vi använde då också en sån sadelgjord. Hästen gillade den inte alls. Den är precis likadan som en dressyrgjord. Inget speciellt alls, resår i ena sidan, och lädret ovanför spännena viker sig och nyper hästen (där avr man trär stropparna igenom)

Nä det är inget resår men den drar mer jämt eller ojämt beroende på hästens kropp... Verkar ju super... Om jag bara kunde hitta den i dressyrutförande igen :D

Diabolical_Kitten skrev:
Är det den med en vit rand runt?

Den med vit kant köpte jag till en känslig hingst som jag red för ett par år sedan. Han kunde inte alls ha den, fick skav av fukten, (den är bred)Varning alltså till känslig häst! Nu kan de ha gjort om den, det är tre år sen ungefär sen jag köpte den. På honom funkade vanlig bucas tyg bäst.

Jag har en sådan i tyg från Aerborn..och den är super tycker min gamla häst som har sadelgjordsnojja.... :D

Men vart hittar man dem? Hittade ju en dag en sån men tappade bort den sidan sen. Grrr...

Är det de vanliga tyg-bucas du menar? De har jag också provat, men det var ingen resår, och kanterna var hårda och stack in i hästen (den var iofs ganska gammal, lånade av en kompis)
Jag kan se om jag kan ta ett kort på min gjord imorgon, så kan vi se om någon vet vad jag menar för gjord... För den han har nu gillar han, och något liknande vill jag nog hitta...

Det är en vanlig i tyg som jag har, eller rättare sagt...jag har MÅNGA aerbornsadelgjordar men bara en med löpande spännen...

Och det måste jag säga att ingen av dom har några hårda kanter som ger skav...trots att dom flesta är både gamla och ofta tvättade i maskin.

Du måste helt enkelt ha haft otur med den du provade...

Men trots att jag nu återigen har en häst med sadelgjordstvång så har även denna "sagt" att dessa sadelgjordar går bra....
Men är det andra med resår jag prövat så har dom fått skav omedelbart, t.o.m. fjordingarna!!!

MercedesBenz skrev:
Hittade denna men den jag sett var kortare alltså dressyrgjord...Funderar bara på vart jag sett den...

330308.jpg

Jag har en liknande gjord till min alta esquela...Köpte den på animo ruitersport...svindyr..kring 1000- lappen!!!

Den typen med rörliga stroppar så att säga finns på hööks bland islandsgrejjorna. Har för mig att den är ganska kort. annars har event (tror jag, säljs på eko) resårgjord som finns ner till ministorlek, i sånt där "bucasgjordmaterial" dock men med en sån där sympatex-tunnel kanske det kan fungera?

Om du menar min så beställde jag den på internet ...på animo`s hemsida

Visserligen inte ang FF:en men jag har ju också ett problem som kanske inte är ett problem när det gäller närhet till manken. Min ST har standardpaneler dvs ca 2 cm framtill och min häst har relativt lång manke och precis strax innan manken går över i ryggen är sadeln som lägst så på några centimeter där är sadeln bara 1 finger från manken. Och jag har bara känt efter när jag skrittar så jag är orolig för att den kan ta i under ridning.

MEN trots detta så visar ALDRIG min häst något obehag av detta, tvärtom, och han är aldrig trycköm i detta område, aldrig varm, aldrig svettig så jag tror att det mestadels är jag som har mentala bekymmer med detta...

Dock är det inte roligt med mentala bekymmer så jag ska nu köpa tjockare paneler.

/Camilla

Precis. Här är texten till den:
ISLAND KORTGJORD
Sympatexgjord för sadlar med långa stroppar. Spännen som löper vid gjordens ringar för jämn belastning.

Finns från 40 cm.
Jag har en sån till Spirre som har sadeltvång och den är super. Har haft en vanlig gjord med samma system förut och de är faktiskt fantastiska. Iom att man kan välja att bara spänna ett spänne i taget så kan man alltså få halvhål på gjorden vilket gör den flexibel.

Materialet i den här gör att den inte skaver och Spirre gillar den bättre än lädergjorden med resår i båda ändar.

/Camilla

Idag red jag med sadeln igen, utan någon skumgummi pad (en sån benpad som jag hade lagt dit) oc då låg sadeln på manken. Men jag red i säkert 30-40 min (bara skritt dock, hästen måste sättas igång först) och hästen gick skitbra. Han gick i en okej form hela passet ock stundtals (halva volter/hela volter) i en riktigt bra form. Han är ju inte igång nu, så jag förväntar mig inget mer. Blev väldigt förvånad över att han skulle gå i en så bra form när jag abra skrittade (oftast behöver man iaf lösgöra honom med lite galopp, han blir betydligt lättare att rida efter det) och han visade inget alls. Han var inte varm eller öm i ryggen heller. Han avr inte heller intryckt, som det brukar vara efter sadlar (även passande sadlar), utan han såg ut som att han inte hade blivit riden alls. Pälsen slät, inga avtryck, inga märken. Men man kände att musklerna var lite spända, så man kände att de hade jobbat.

Pratade med Linda på Stall vrå alldeles nyss, och vi pratade om det här med mankfriheten. Hon rådde mig att rida utan koppjärnet imorgon, och se om det blir bättre. Sätet innehåller ett aluminiumframvalv som är flexibelt, och även om det skulle lägga sig på manken hade det inte varit så illa, då det inte är hårt. Hon sa att det är värre att ha järnet som ligger på manken än att rida med det flexibla järnet och det ligger på manken.
Så jag ska testa imorgon och se vad hästen säger.

Jag är iaf överlycklig över min nya fina sadel! Hästen är också glad, och han tycker det är skitkul att bli riden igen. Han är inte hängig eller deppig längre, utan pigg och glad! :)

Diabolical_Kitten skrev:
Men animo är ju holländskt, eller tänker jag pån fel nu?
Nej det är rätt ;)) Det var enda stället jag hittade londonfärgade tillbehör till alta esquelan

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och... 2
Svar
22
· Visningar
1 835
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har lite halvt panik. Med min andra häst vet jag precis vad som passar och inte, men med min unghäst är jag mer osäker.. Provade en...
Svar
14
· Visningar
1 203
Senast: hjarterdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025