Sv: Sadeln lägger sig på manken (+ bilder på sadeln)
Idag red jag med sadeln igen, utan någon skumgummi pad (en sån benpad som jag hade lagt dit) oc då låg sadeln på manken. Men jag red i säkert 30-40 min (bara skritt dock, hästen måste sättas igång först) och hästen gick skitbra. Han gick i en okej form hela passet ock stundtals (halva volter/hela volter) i en riktigt bra form. Han är ju inte igång nu, så jag förväntar mig inget mer. Blev väldigt förvånad över att han skulle gå i en så bra form när jag abra skrittade (oftast behöver man iaf lösgöra honom med lite galopp, han blir betydligt lättare att rida efter det) och han visade inget alls. Han var inte varm eller öm i ryggen heller. Han avr inte heller intryckt, som det brukar vara efter sadlar (även passande sadlar), utan han såg ut som att han inte hade blivit riden alls. Pälsen slät, inga avtryck, inga märken. Men man kände att musklerna var lite spända, så man kände att de hade jobbat.
Pratade med Linda på Stall vrå alldeles nyss, och vi pratade om det här med mankfriheten. Hon rådde mig att rida utan koppjärnet imorgon, och se om det blir bättre. Sätet innehåller ett aluminiumframvalv som är flexibelt, och även om det skulle lägga sig på manken hade det inte varit så illa, då det inte är hårt. Hon sa att det är värre att ha järnet som ligger på manken än att rida med det flexibla järnet och det ligger på manken.
Så jag ska testa imorgon och se vad hästen säger.
Jag är iaf överlycklig över min nya fina sadel! Hästen är också glad, och han tycker det är skitkul att bli riden igen. Han är inte hängig eller deppig längre, utan pigg och glad!