Sadeln snurrar. :S

Myggan_ox

Trådstartare
Hejsan!

Jag har drabbats av ett stoooort problem.
Min sadel har börjat snurra, jag behöver inte ens rida utan den snurrar även om jag longerar. Den snurrar alltid till höger även i vänster varv.

Det som är så underligt är att när vi provat ut sadeln ligger den bra, men så fort han rör sig snurrar den. :crazy:
Vi SKA köpa en ny sadel efter jul/nyår, måttbeställa en Amerigo troligen.

Men fram tills att jag får min nya sadel så behöver jag en nödlösning, för det kommer inte att fungera att han ska vila tills den nya kommer.

VAD SKA JAG GÖRA?! *desperat*

Han har en rätt välvd rygg, är rund i kroppen och 5 år. ;) Dessutom rör han sig rätt mycket nuförtiden...
Så just nu har jag schabrak, tjock-fårskinnspadd, antiglid gel pad, och sadeln. Har provat ta bort fårskinnspadden men det blir ingen skillnad. Har en sadelgjord med resår, tror ni det hjälper om jag byter mot en som inte har resår?

Sv: Sadeln snurrar. :S

Får jag bara fråga varför du ska måttbeställa en Amerigo för x tusenlappar till en 5åring? Hästen kommer nog ändra sig igen...
Har ni ens provridit olika Amerigo?

Förmodligen ahr sadeln blivit alldeles för smal, så skit i fårskinnspaden och allt det där. Prova utan något under.
Men det att den snurrar åt ena hållet är nog för att sadeln är sned och hästen kanske är ojämnt musklad och puttar över den på den sidan.

Köp en barbackapad och rid så, eller se om du kan hitta någon annan sadel som passar så länge. Jag tycker dock inte att du ska rida i den du har.

Den enda nödlösningen jag kan komma på är att använda en förbygel, och detta enbart för att sadeln inte ska snurra runt såpass att den hamnar under magen på hästen.

Som Diabolical_Kitten säger så verkar det som om sadeln inte passar längre.

Om sadeln går över på höger sida i vänstervarv så betyder det kanske följande.
Sadeln ligger mot hästens bogblad. I böjt västervarv kommer vänster bog mer åt vänstra delen av sadelen och därmed skjuter hästen sadelns med sin bog sadelns bakre del över på häger sida.
Har hästen en välutvecklad myskel, en muskel som hästen får då den förflyttar sig ledigt sidvärtes, kan denna muskel "bulla sig upp" framför sadelns storkåpa och bossa . Detta gäller bara dressyrsadlar.
Vi kallar denna muskelgrupp för "mycket bog" och i fallet så flyttar denna mukskel sadelns bakre del över till hästens högra sida.
Om sadeln flyttar sig mycket lätt på dettta sätt kan sadeln också vara lite för fälvd i midjan för hästen när denna är under arbete. Den ligger då bara riktigt an "mitt under där du sitter".
Vad man bör göra är att försöka få full bogrfriet. Känn efter med fingertopparna var bogbladet går. Rid sedan utan något underlägg. Efter hästen kommit upp i en för den rätt arbete så lyfter du försiktigt av sadeln. Titta på avtrycket sadeln gjort. Sadeln får nu inte ligga så nära bogen så att den får kontakt med den. Man kan också känna med fingrarna då sadeln fortfarande ligger kvar på hästen, dock inte under arbete för då kan ni klämma er. Det ska då vara mjukt mellan hästens bog och sadeln, Den får aldrig ligga mot hästens bog. Tänk på att det här är en rörelse bakåt på bogen.

PS, måttbeställning innebär att inpassaren gör en bedömning hur hästen är under arbete. Denna person måste också beakta var sadelgjorden kommer i förhållande till sadelns stroppar. Det spelar ju ingen roll om sadeln ligger bra på ryggen när hästen står stilla för att sedan lägga sig mot hästens bog eller ovanpå denna. Inpassaren måste alltid försäkra sig om att sadeln aldrig ligger an mot bogen,

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste hålla med föregående talare...den sadeln du har hade var varit ytterst tveksam till att använda, den ligger uppenbarligen inte bra. Men sen kan du ju kolla med någon som kan och se om sadeln i övrigt ligger bra men har blivit snedsutten, då kan det med lite tur räcka att stoppa om den. För som sagt så ska du ha en väldigt välutvecklad 5-åring för att du skall kunna köpa en sadel som kommer ligga bra när hästen växer till sig. Du kan höra om det finns någon som vill låna ut en annan sadel som ligger bra på hästen tills du köpt en ny. Jag köpte faktiskt hööks billigaste sadel för inridningen på min häst och den sadeln visade sig var ett riktigt superköp, så behöver du en ny sadel kan du ju kolla vad du kan hitta för billiga alternativ som ligger bra på hästen nu när den fortfarande förändras.

Att en häst "helt plötsligt" får en massa muskler som gör att sadeln inte passar längre kan ske vid precis vilken ålder som helst...

Våran 22 åriga Lippa har på dom 2 senaste veckorna lyckats "växa" ur sin sadel...

Den gör precis som trådskaparens..den ligger perfekt när hon står stilla, för att sen vid rörelse hamna åt höger, trots förbygel och svanskappa....

Så för att kolla om det var sadeln eller något annat som gjorde att sadeln gled åt höger red jag hene med min EXTREMT breda Passier...
Och ta mej tusan så lyckades inte hon med samma konstyckte även med den sadeln...
Dock inte lika mycket, men ändå...

Så det enda rådet jag kan ge trådskaparen är att skaffa en bomlös tills din unghäst har vuxit "färdigt"....och att det inte kommer att ta alltför lång tid ;)

Tusen tack för alla svar!!

Ja, jag har ridit i Amerigo och dom är toppen, hans pappa har alltid haft amerigo och de är näst intill identiska i kroppen med dvs. välvd rygg, liten manke och ngt överbygda bak. Fast det är ju lite surt att köpa en nu om han tänker växa så här.. ;) Men då kom jag att tänka på Prestige sadlarna, de ska man ju kunna värma om bommen på. Det kanske skulle vara något..?

Förövrigt red jag idag, och tog bort alla paddar och använde en ny sadelgjord, utan resår. Och nu ligger sadeln still! I alla gångarter. :D Så vi får väl se om det kan hålla tills jag får en ny sadel.

Har en Wintec som jag red med förut, men det var "för lätt" och gled åt alla håll och kanter, provade med olika järn men inget var bra.
//Magda "http://www.mygel-ox.nu"

Om sadeln snurrar utan att någon sitter på borde du kolla om gjorden är spänd.

Hej, vet inte de allra senaste modellerna, men Prestige ger i alla fall mig kraftiga skavsår i häcken - så hårda!!!

Visst - man "ska" kunna hoppa upp i sadeln utan gjord också. Tyvärr är inte allt optimalt och en del kanske lutar sig i lädret innan de sitter på plats.

En sadel som ligger dåligt bör ändå inte snurra runt såvida gjorden är spänd.

Man ska inte kunna hoppa i sadeln utan gjord.

Visst har uppsittningstekniken betydelse, men nu antar jag att man inte hänger sigi sadeln och häver sig upp. Om sadeln glider näör du hoppar upp från pall är ju nåt fel, hur man än vrider och vänder på det.

Sen så är det faktiskt så att en dålig sadel kommer snurra hur hårt du än spänner gjorden.

Egentligen inga. Har du haft många? Däremot har jag haft flera hästar som fått byta sadlar (och inte alltid med varandra). Men jag skulle heller inte komma på tanken att lägga på någon sadel som ligger dåligt redan när hästen står stilla. Men det var ju inte frågan - inte sant? Sadeln i fråga låg bra när hästen stod på gången och började sedan snurra vid longering.

Men kan vi inte bara nöja oss med att vi har olika åsikter?

.

Jag har haft en som ninte passade, och den snurrade. Hur mycket man än spände sadelgjorden. Jag känner jättemånga som har haft sadlar som snurrar, och det är bara att läsa här på buke så ser du hur många som ahr problem med det. Det har inte med hästens kroppsbyggnad att göra, det är sadeln som inte passar.

Du kan fråga vilken sadelutprovare du vill, en som har utbildning kommer säga samma sak: en passande sadel kommer inte snurra. Och en illa passande sadel kommer inte ligga kvar bara för att man spänner gjorden.

Liknande trådar

M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 318
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel... 2
Svar
20
· Visningar
6 229
Senast: Terese
·
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 239
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur