Emuliiaa

Trådstartare
Är de någon som har bra billiga sadelpaddar ? (visa bilder!)
har sett att h**ks har några, en verkar sådär, kostar typ 200, luddigt runtom...någon som har en sådan? snälla tips på bra paddar!
Vrf ja vill ha en är för att hästen jag ska köpa är ett varmblod som kan töta (har en islandssadel som ser ut som en vanlig) och nuvarande ägaren har den för att inte trycket ska bli så.
tror ej jag får med den padden så förslag!
("Teddypad" heter den på H**ks, finns en bara "Sadelpad" oxå som verkar mjukare, tjockare)

Senast ändrad:
Sv: Sadelpad!

Jag förstår inte riktigt vad du vill att padden ska göra?
Tryckfördelningen står ju sadeln för, är sadeln välpassande så funkar den inte med en padd, för då blir sadeln trängre/för trång.

alltså, ägaren har den mest för hästens skull för att sadeln är en islandssadel & han är en fd. travare.
Hon sa nått om att hon använde den mest för hans rygg och eftersom han trivs med den så tänkte jag köpa en rätt lik.

Men vad spelar det för roll vad det är för sadel så länge den sitter bra?

Sitter sadeln bra utan padd tycker jag absolut inte att du ska använda en padd under. Sitter inte sadeln bra, funkar det ändå inte med en padd för att fixa det.

men eftersom hon har haft den padden detta året, om jag tar bort den plötsligt, får han inte ont då ?

Padden gör bara sadeln trängre, om padden behövs passar ju inte sadeln. Ska du köpa med sadeln till hästen eller köpa en ny när du får hästen?

Den enda gången jag tycker padd är ok är när man VET att bommens form är rätt för hästen med sadeln är något vid.

Att då använda en BRA fårskinnspadd till hästen musklat sig och fyller ut sadeln tycker jag är motiverat, men att behöva tryckfördelning eller liknande - då är nog problemet att sadeln inte passar hästen (fel bomvidd, fel bomform, fel stoppad etc)

Den enda gången jag tycker padd är ok är när man VET att bommens form är rätt för hästen med sadeln är något vid.

Att då använda en BRA fårskinnspadd till hästen musklat sig och fyller ut sadeln tycker jag är motiverat, men att behöva tryckfördelning eller liknande - då är nog problemet att sadeln inte passar hästen (fel bomvidd, fel bomform, fel stoppad etc)

:bow::bow:

en sådan padd hjälper inget då den är ca. 2mm tjock. Bättre att köpa en ordentlig fåskinnspad istället för något skräp som man bara "kastar pengarna i sjön".

Precis som de andra säger så gör padden sadeln trängre. Är det så att sadeln är för vid så är det helt okej att köpa en pad, finns ju också de som 'medvetet köper en för vid sadel för att kunna ha pad under. Padden är ju också bra dom tryckfördelare och stötdämpare. Det är iaf vad jag har padden för.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 520
Senast: Lager
·
Utrustning Hej på er! Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem. Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett... 2
Svar
23
· Visningar
4 086
Senast: poloplayer
·
Utrustning Till min bomfria FreeForm sadel letar jag efter en sadelpad att ha mellan schabrak och sadel för att lyfta sadeln från ryggraden. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 954
Senast: najo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025