Sadelprovning - bilder!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _tullamore_dew_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 983
Sv: Sadelprovning - bilder!

34 bom är normal mot vid i Globus. 36=vid, 38=xvid.

Du ska framförallt prova Albion k2 om din häst har en spikrak rygg. Eller en Style om din häst har lite böjd rygg.
Du tror inte en Albion i en annan bomvidd hade passat bättre? Det kanske var nåt så enkelt som inte passade bara?

Clincher finns ej begagnat, de kostar 12500:- och finns endast på Ingdams i Sverige. (www.ingdams.com)

Ja, den såg onekligen fin ut för att vara en Princeville! Jag har sett fler ex av den sadeln och då var färgen bortsliten efter 6 mån användning och stoppningen var rätt kass (hela stoppningen fick bytas ut innan användning) och jag tyckte inte alls att det var någon höjdare, men de kanske har förbättrats dom senaste åren då! (tur det ;))

Ja, du kan ju alltid prova en Princeville dressyr om du trivs med din Princeville. Dock kanske den inte har samma passform, och då blir det ju lite problem.

En annan fråga till dig (har kikat på dina sadeltråder, är en del;) ) hur mycket ska man ta hänsyn till att hästen breddar sig? Alltså, hur mycket vidare sadel ska man egentligen prova ut tycker du? Någon gång måste det ju ta stopp, men det kanske inte är förrän på elitnivå... ser framför mig hur jag måste specialbeställa sadel på sadel:crazy: . Hon är ju redan gått från normal till x-vid på ett år... Har funderat på bomlöst, men nej, jag hittar hellre en bomsadel om jag kan. Får bli sista utvägen annars...

Jadu.. Sen mars/april har min häst breddat sig från 110-115 grader till 129 grader. Jag köpte en M&N 33 bom (som är riktigt vid) och den hann jag använda 10-15 ggr ungefär innan han hade växt ur den (köpte den i april, och i slutet av maj låg den katastrofalt)
När min häst var 5 år var han ca 95 grader. Nu är han 126. (7 år) Och välmusklad är han inte ännu. Han är fint musklad, men jag är övertygad om att med rätt foder och bättre träning kommer han förvandlas till något som kommer likna Hulken. Fast inte grön förstås :p
Så ja.. hur mycket kan de bredda sig? Mycket mer än du förmodligen tror ;)
Men jag tycker att man ska prova ut en sadel (såvida hästen inte är riktigt välmusklad) som är aningens för vid så man kan ha en dubbelvikt benpad (som man brukar ha under lindor) eller handduk under eller en fårskinnspad om det finns så mycket plats.

Har du provat Globus Turner? Den är smalare i sätet än Clicen... Bara ett tips :)

Jadu... Varför gör inte tillverkarna bredare sadlar? Ingen jävla aning faktiskt. De flesta halvblod nuförtiden behöver vid-xvid bom. Problemet är att innan har folk inte riktigt kunnat så mycket om sadlar och trott att deras häst är väl "normalbyggd" och då slängt på en sadel i normal bom, "för det måste ju vara rätt". Förhoppningsvis blir det ändring snart, och vi som har hästar som är riktigt breda kanske kan börja köpa bomsadlar snart också :D

Ett tillägg: Bomlöst tål att funderas på. Det tog 2½ år innan jag började köpa bomlösa sadlar. (men har du följt mina sadeltrådar vet du att det alltid har varit nåt fel, så det tog några månader innan jag hittade rätt) Och min bomlösa är den ENDA sadeln jag inte har haft NÅGOT problem med. Hästen älskar den, jag älskar den, och den passar oavsett vad som händer. Skaffar jag fler hästar eller ska rida andra hästar så passar min Torsion alltid (med vissa undantag, vissa hästar gillar inte bomlöst) och det är verkligen en bra investering. Så det är inte en dum ide att köpa en bomlös som du kan ha i nåt år att rida till hästen med, sen har väl hästen musklat sig såpass mycket att hon inte kommer muskla sig så himla mycket mer. (får man hoppas) Jag kan iaf garantera dig att bomlöst är betydligt billigare i längden.

Senast ändrad:

Japp, de bilder jag sett i annonser eller här på forumet på Princeville har de sett dassiga ut i färg / slitna, medans min är hur jäkla fin som helst i lädret... Köpte den i september förra året, och har använt den nästan dagligen. Min är permanentstoppad med latexpaneler och de är hur jämna och fina som helst. Men dressyrmodellerna är ju ullstoppade, kanske de tappar formen/ blir mer ojämna?

Ah, ska kika på en Globus Turner då kanske? Är den lika rak som JCn? Provade ju även två Griffin, en dressyr och en island dressyr. Island var väl lagom i vidd, men var på tok för svängd i bommen. Ryggen är spikrak.

Får väl kolla på Albion igen också, tror att det bara var vid jag provade sist, kankse funkar bättre med x-vid. Sen är det ju kruxet med att få tag på begagnade x-vida sadlar, för en ny Albion är inte riktigt vad plånboken vill... Då får jag sälja andra hästen först:crazy:

Okej, nu är jag förvirrad...

Provred sadeln igen i morse, säger bara :love: Men när jag kikade närmre på prislappen såg jag att den var märkt 30 i bomvidd. Missade detta totalt igår, var helt övertygad om att det bar en 33:a efterssom den skulle vara x-vid. Men om detta är en 30:a innebär det att det är den näst smalaste av JC (har bomvidderna 29 - 33). Denna får jag gott och väl in 4 fingrar i kanalen, då skulle ju 33:an vara jättevid? Hittar ingen märkning på själva sadeln, bara siffrorna 17 (borde vara sätet) och 03. Jag tror defenitivt att den är felmärkt på prislappen, för 4 fingrar bred för en normal mot smal bom verkar lite underligt... Ska ringa någon återförsäljare för att reda ut detta, hoppet har tänts litegrann iallafall...

Du kan inte bedöma en sadels vidd genom att kolla hur bred kanalen är. Den kan vara lika bred under bakvalvet på en smal som på en vid sadel. Det beror på hur sadeln är konstruerad. Titta på t ex Prestiges sadlar. Det är vidden i framänden som avgör om sadeln är vid eller smal och vilket gradtal den har.

Om jag missuppfattar ditt inlägg och skriver något du redan vet ber jag om ursäkt.

Globus är lika rak som JC ja, och Albion är ännu rakare.
Det skulle vara konstigt om din häst har xvid... xvid i Albion är BRED, som en Globus 38. Men det är klart, hon kanske är bredare än vad hon ser ut att vara på bild..

Jag skriver det en gång till - det är INTE kanalen som avgör om en sadel är vid eller inte! Det är framvalvet som avgör vilken bomvidd det är!

Men hör inte "kanalens" vidd samman med bomvidden? Jag upplever det som att kanalens bredd (brukar mäta med fingrarna strax bakom framvalvet) ofta hör samman med vidden/ framvalvet. Alltså att sadlar med vidare bom brukar vara lite rymligare i kanalen, efterssom det annars skulle bli som ett glapp i anläggningsytan om kanalen var smal, men framvalvet jättebrett. Men jag kanske tänker helt fel. Sedan beror det ju på hur sadeln är uppbyggd, bossornas form och hur många grader det är o.s.v... Men hur jag än mäter kan inte hoppsadeln vara vidare...

Och nej, hon ser inte ut att vara särskilt bred, hon är faktiskt ganska smäcker, har inte en gnutta överskottsfett på kroppen och är inte överdrivet musklad efterssom hon egentligen bara är grundriden.

Efterssom jag inte blir klokare åker jag iväg till utprovaren nu i veckan med sadeln, så får hon kika lite extra. Annars ska jag prova Globusen (the Turner) så får vi väl se om damen behöver 38 i bomvidd:D I sådana fall är hon verkligen på väg att muteras till mammut:rofl:

Funkar inte det blir det väl till att kika på bomlöst:smirk:

Nej!
Kanalens vidd har inget med bomvidden att göra. Bomvidden beror bara på vinkeln i framvalvet.

Jag hade samma problem som du.
Har ett halvblod som inte kan ha normal bom eller svängd bom.
Till slut hittade jag en sadel som passar både mig och hästen.

Det har jag också undrat att varför det finns smal bomvidd. Visst finns det hästar som är tunna och så.. Men tom mitt halvblod som är väldigt smal över ryggen lite hustak form och är väldigt smäcker, har inte ens normal bom. Han har normal/vid på gränsen mot vid. I min wintec jag hade han vid tom x vid på sommaren.
T.o.m med när han var som tunnast och totalt omusklad så var olika sadlar i smal bom alldeles för trånga.

Nej!
Kanalens vidd har inget med bomvidden att göra. Bomvidden beror bara på vinkeln i framvalvet.

Japp, att bomvidden beror på vinkeln är jag helt med på... Men det jag resonerade kring var att jag aldrig stött på en sadel med x-vid bom med jättesmal kanal, lika lite som jag stött på en sadel med supersmal bom som har en jättebred kanal. Snarare att dessa två faktorer brukar följas åt. Förutsatt att bossorna är rätt formade och framvalvet korrekt uppbyggd. Men jag har i.o.f.s. aldrig haft så mycket problem med sadlar förräns med min nuvarande häst, så min kunskap är mycket liten, därav tar jag hjälp av både utprovare och equiterapeuten för att kontrollera sadlarna... Ska kika nästa gång i butiken på alla x-vida sadlarna så att jag även ser att x-vida sadlar kan ha smalare kanal och vise versa. Alltid bra att lära sig något nytt:d

Vad hittade du för sadel? Nyfiken:bump:

Tja, när jag tänker efter så hade ett flertal arabägare på ridskolestallen smala bommar efterssom "det är ju en arab, dom ska ha smal bom". Vi med halvbloden skulle ha normal, för våra hästar var ju större och inte lika smäckra. Så var det då, och inte lärde man sig något annat förräns man kom till rätt stall. Tur att man har lite mer vett i skallen numera:smirk:

Ååh, jag älskar den sadeln :love: Man sitter som gjuten... Har alltid gillat Zaldisadlarna, Atlantan och Zaldi Star, men de skulle tyvärr inte vara tillräckligt raka är jag rädd...

Precis! Tror även att min häst skulle bli "tilldelad" smal bomvidd då efterssom hon ser allt annat än bred ut...

Liknande trådar

Gravid - 1år gah! idag tog jag mod till mig och bokade ett könsul nästa vecka :bump: så nu tycker jag att ni ska gissa på min mage, vore kul med... 2
Svar
31
· Visningar
2 411
Senast: åke
·
Övr. Hund Tråd endast för dem som vill titta och ar intresse för bild tråd. :D Fick order om att lägga ut lite bilder på mina små monster...
Svar
19
· Visningar
1 168
Senast: Armani__
·
Utrustning Har redan gjort en tråd här om glappande bakvalv. Har nu tagit bilder på hur min Wintec sadel ligger på min häst på stallgången. säg...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: feel
·
Utrustning Tog hem tre sadlar idag. En av ett märke jag inte vet :o, en jacson och en Pfiff. Pfiffen låg katastrofkasst så den har jag inte ens... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 253
Senast: GloriaOrion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈