Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

Otis

Trådstartare
Har efter några års frånvaro från träning och tävling äntligen möjligheten att komma igång igen med mina hästar =)

Har två sadlar som jag rider i just nu, dessa är ok. men börjar bli till åren så det är dags för en ny, och eftersom jag varit "borta" från riktig ridning och träning under så lång tid (pga separation mm) känner jag att jag inte har någon koll alls längre.

Båda mina hästar har ganska rak rygg. Varvar mellan dessa två sadlar:

Pessoa Legacy XP kalvskinn 17" MW - tror jag köpte den 06 eller 07.
(modellen innan utbytbara koppjärn,)

Ligger ok på båda mina hästar, tycker jag hamnar i bra balans i den både i språnget och övrigt, men skulle kanske vilja komma lite närmre hästen.
samt att jag önskar något mjukare sits. (har lite ryggproblem)

Herve Godignon jump in 17,5" (känns större) MW 2+ kåpor tror jag.
lite stor i sitsen, på en av mina förra hästar kom jag i bland i bakvikt, det händer dock inte med de hästar jag har nu. kommer nära hästen vilket är ett stort + men känns lite för stum och rak, lite som att sitta på en planka (när man ridit i den andra några dagar) sämre balans än pessoa i språnget/landningen. Är ganska flat i sitsen, liknar butets flata modell ganska mycket.

Funderade tidigare på butets med halvdjup sits, provade en sån när hästen va ung och den låg som en smäck. men nu har jag sett att det finns flera olika paneler och jag vet ju inte vilken jag provade.

Önskar tips på en bra hoppsadel, som passar rakare ryggar och en matte på ca 176 cm med långa vader och ryggproblem ;-)

Vill komma nära hästen, få optimal balans, och att den ska vara bekväm i sitsen ;)

Tacksam för förslag! vill inte känna mig som en nolla när jag ska åka till hästaffären o prova...
 
Sv: Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

Prestige är ganska svängda, så de kanske inte är optimala. Dock så är de väldigt bekväma ;).
 
Sv: Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

gäller det alla prestige? har fått för mig att det finns någonmodell som ska vara rakare.

provsatt just en equipe, vet dock inte vilken modell men den va väldigt skön att sitta i. någon som vet hur deras bommar är? rak el svängd och isåfall vilken modell som skulle kunna passa ovanstående...:)
 
Sv: Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

Jag har en Prestige Arezzo D som passar lite rakare, men inte raka hästar som också är lite plattare/rundare över ryggen.

Vad som är bekvämt och inte är ju en smaksak ;) Själv tycker jag tex Butet med sina smala midjor är tortyyyyyr.

Equipe går väl att få precis hur som helst?
 
Sv: Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

Jag har en Butet med djupt säte o bara älskar den!! Tycker inte att den är speciellt smal om man jämför med Antarès tex. Bäst är väl att anlita en sadelutprovare som säljer dom märkena man är intresserad av. Sharpman som jag har anlitat flera gånger säljer Butet o Prestige iaf.
 
Sv: Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

Har ridit en del i Butet, CWD och Equipe. Beror ju helt på vad man gillar för sadel själv. Jag vill inte bli "låst" när jag sitter i sadeln och vill gärna komma så nära som möjligt.

Butet tycker jag är en trevlig sadel, om än lite överskattad. Gillar man sadlar med små stöd men fint greppläder är denna bra. Precis som du skriver så finns det ju numera en mängd olika paneler och utföranden. Finns ju en del olika försäljare som saluför begagnade sadlar där du kan ta hem olika butet sadlar och prova dig fram.

CWD har också superfint läder. Har i regel mer stöd än en Butet men man känner sig ändå inte låst. Jag hade en som var half deep och den passade en lite mer svängd rygg, sen är det väl lite olika från sadel till sadel här men skulle inte säga att denna passar en spikrak.

Equipe-sadeln jag har ridit mest i är en EK26 special. Älskar denna sadel! Alla som rider i denna hamnar naturligt i en riktigt bra position och balans. Kalvskinnet är kanske lite mer ömtåligt än lädret hos CWD och Butet. Bör gå att få i lite olika utföranden. Tror dock inte att det finns så många på begagnatmarknaden då denna modell är relativt ny om jag inte missminner mig.

Tror ändå över lag att alla sadlarna kan skilja sig sadel till sadel då det beror på om du köper ny och får sadeln utprovad till dig och hästen eller en begagnad. Då beror det ju helt på vilken rygg hästen den är utprovad till från början. Kolla i Sadellistan här på buke, där finns det nog bättre beskrivet vilken sadel som passar olika ryggar och vilka bommar de använder :)
 
Sv: Sadelrådgivning önskas akut! Butet/prestige/equipe/CWD/ ???

Antares kan du få med olika vidd på sätet och jag gissar att midjan varierar beroende på sätets vidd. Min har inte alls smal midja.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 747
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp