Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Tagliabue

Trådstartare
Är ute efter en ny sadel till min grabb igen, han är en tämligen halvsvår nöt att knäcka för tillfället. Han är en travare i tävlingsskick för trav vilket han fortfarande tävlas i, men han ridtränas enbart och jag är nu i stort behov av en sadel så att vi kan fortsätta träna inför start. Just nu motionsrider jag i en galoppsadel, men det kommer inte fungera i längden då vi även tränar lite dressyr för tränare så måste vi ha något vettigare att rida i än en liten läderlapp.

Haft en Thorowgood T6a äldre modellen typ på honom, testat olika bomvidder.
Nu senaste månaderna har han gått med en Wintec Cair 500 hopp, splitterny, dessvärre tryckte framvalvet på manken, testat olika vidder, sista tiden gick han med vid bom då normal mot vid blev för smalt.

Jag söker en sadel, allround/hopp/dressyr spelar ingen roll alls, bara den ligger bra på honom.16,5"-17" och en rak bom. Cutback eller en jädra plats för lång/hög manke.

Slänger upp en bild på hur hästen ser ut för tillfället och tanken är ju att han ska muskla på sig. Jag ser hans manke som hans akilles häl, då den är kanske inte speciellt hög men lång? Och han har kort rygg så det blir inte mycket rygg kvar som man kan lägga en sadel på.

Vad skulle ni ge mig för tips på sadlar att leta efter? Jag har kontakt med en sadelutprovare men tyvärr har inte hon tid fören i slutet av augusti och det är tämligen ganska akut att hitta något, så jag spånar vidare lite själv för tillfället.

 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Jag hade testat Kieffer. Plats för jättemanke och funkar ofta på den typen av ryggar.
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Håller med föregående, Kieffer. Ev kan vissa modeller av stübben passa, men tveksamt om hästen är väldigt "takformad" i ryggen. En annan sort som slår mej är Tekna. Dock främst dressyrmodellen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Någon specifik modell av Kieffer? :) Ja han är ju inte jätterund precis så.
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Wien finns det ju en uppsjö av, själv har jag plågat mig med Master men det är en rätt stor sadel.
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Som någon föreslagit så Kieffer och Tekna. Passier hade jag också testat. Beroende på vad du vill ha för prisklass så kan nog nyare Prestige funka.
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Har haft två hästar i liknande modell som din, till dem båda hade jag en äldre stübben parzival som inridningssadel, deras manke fick bra plats, men jag tyckte sadeln hade lite för smal kanal (men de nya stübben har ju bredare kanal) Så köpte en Kieffer Wien, dressyr modellen, som satt som en smäck på den här:
1010418_full_zpsc67fc906.jpg


Nu har hästen ovan bredare manke och lite mer svängd rygg? Även lite karprygg (enligt kiropraktiker, syntes mer när hon var super smal och omusklad)
Men tycker absolut att du borde testa en på din!
Denna häst var lite mer lik din i rygglinjen när hon var helt omusklad/musklad för trav) på bilden är hon riden i 6 månader, och har lagt på sig lite:D
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Det är absolut läge att prova Kieffer i alla fall. Och det trevliga är att i alla fall Wien brukar ligga riktigt bra i pris.
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

Tack för alla svar! :D

Jag fick tag i sadelprovaren igår så hon kom ut på kvällen, de blev en dressyrsadel. Jag får rida i galoppsadeln om vi ska ut och gasa i skogen ;)
 
Sv: Sadeltråd - Förslag till denna rygg

En Albion, om jag inte missminner mig? Bedrövligt dålig på att komma ihåg vad sadlarna heter :o
 

Liknande trådar

Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 153
Senast: Buck
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
923
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Emiro
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 474
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp