Sadeltråd - igen!

Sv: Sadeltråd - igen!

Eftersom jag tillhör dem som bladdrade bort din sadeltråd:o så får jag försöka svara::D

Centaur kan väl svara om Prestige Leonardo, Prestige är väl ganska böjda men de nyare ändå rakare än förr har jag för mej. Det finns en Prestige som ska vara rakare som heter Doge tror jag, men man hör aldrig om den:confused: Har för mej att den tillhör de dyrare Prestigarna:confused:

Jag trodde även Röösli var en aning böjda? De märkena som passar helt rak rygg vet jag inget om, Albion o sånt, tycker inte de ser så kul ut:cool:

Sen de som finns som luftstoppade som en del verkar älska är väl ganska raka, Crown tror jag de heter.

Jag skulle kolla Amerigo , det finns många begagnade av dem och i olika modeller, i olika böjning/rakhet. Tyckte mycket om dem när jag provade sadlar men tyvärr inte hästen, just de exen vi provade:mad: Eller varför inte ny?

Ja, vad jag kunde bidra med just nu....

Helt OT egentligen men jag tycker sadlar med kilbossor är så fula:angel: annars ska ju det vara bättre egentligen, sägs det. (Passar väl bäst på rak rygg) Men när man ser elitryttare har de sällan kilbossor:confused:

Childeric är snygga och sköna, men det är väl en prisfråga. Ang panelernas hållbarhet kan det nog variera och det är DYRT att byta görs ju inte i Sverige. Jag tittade på en Childeric men den passade inte, sen såg jag många annonser och pratade med säljare och flera hade fått byta paneler efter några år så det ska man nog räkna med.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rekomenderar helt klart en childeric till din häst, det är den bästa sadel jag suttit i!

Min tränare är förtjust över hur jag sitter och inverkar :d

Den är ju mycket tunnare så när jag började rida med den och gjorde en vanlig halvhalt i galoppen så blev det tvärnit och en oförstående ponny till varför jag tog i så mycket :p även i de enkla bytena så blir det överkänsligt och hon blir lite överladdad för att hon blir så glad :p och mina gamla halvhaltern i skritten gör att hon försöker sig på passage/balanstrav/tramp :angel:

Men prestige leonardo passar hästar med ganska mycket böj på vad jag vet, min har den här ryggen och på henne låg dem bra på tills hon blev för bred för prestige.

Såhär ser hennes rygg ut, så att du har något att jämnföra med. Har du bilder på din?

Stella-1.jpg

Luftstoppade sadlar är hemska :o enligt mig, jag kan inte sitta i traven ens för att det skumpar så mycket - tänk dig att sitta på en såndär balansboll och tänk att du ska trava :angel:

Svarar båda: Luftstoppade sadlar är inget alternativ då jag på en annan häst under 1 årstid ridit i en Bates Isabell:crazy:

Funderar nu starkt på att prata med ridin och kolla Amerigo. Där får mn ju även "byta upp sig" och bara betala mellan skillnaden om sadeln inte passar efter ett tag. Problemet då är att jag måste sälja min egen sadel privat - tycker det är såååå omständigt!

Någon som vet hur Amerigo är att rida i? Vad kan man jämföra den med?

Jag har tyvärr inga bilder på min häst men kanske kan fixa..!

Jag är ändå tveksam till Childeric då den känns som en "fluga". Det är ju okej för någon med mkt pengar att hoppa på en trend, men inte för mig som inte har massa pengar utan får skrapa för att kunna köpa mig en sadel!

håller med dig, alla raka sadlar är skitfula! :rofl:

prestige leonardo är helt normal, varken sväng eller rak utan mittemellan, passar varke svankiga hästar eller helt raka utan dom med normal rygglinje. vad gäller samtliga prestigemodeller, så får man dom med kilbossor om man vill så dom blir rakare.

jag skulle kolla amerigo, finns flera olika modeller. cc passar raka ryggar (men den är ju väldigt flat, inget jag vill ha :p).

Då hade jag fel när jag fått för mig att min leonardo var svängd :p
Fick för mig att den var lika svängd som den oranga jag hade ett tag, och den var rejält svängd.

Alltid lär man sig något :p

nej den är rakast av dom som ej har kilbossor sas. hippos'en är mest svängd av alla, säkert en sån du hade för den är orange. :p

Nu ska ni få se på ryggbilder. Hoppas det går att se nått - har ingen aning om hur manbäst fotar en hästrygg:p

Hon har huvudet i backen på alla kort utom ett, har det ngn betydelse? Tror det är det sista som hon har huvudet i "normal" höjd

Håll till godo iallafall:
http://www.pixbox.se/alb_show_id665105_page0.html

provred min häst i en amerigo och man hamnade rätt i den direkt kändes jättebra den lilla stund jag satt iden vet dock inte vilken modell det var.

Har nu köpten equipe dock inte ridit iden sen den kom då pålle vrickade sig dan innan men den var riktigt trevlig att rida i när jag testade den iallafall.

Säg till när du har en sadel som passar bar för min ena ser nästan exakt lika dan ut som din. :D

Röösli är ju väldigt bekväma sadlar som du kan få måttade efter dig, det är ju verkligen kvalitetssadlar, har en hemma som börjar närma sig 20 års åldern och är mkt fin i lädret!!!

Bates håller jag med dig om, inget att satsa på tycker jag.

Amerigo verkar väldigt bra! Finns många olika modeller och formar på bommar så ring o prata så kan de komma ut så får du prova lite olika!

Equipe tyvker jag sådär, den jag ridr mkt i nu är hal och knästöden är bara placerade där typ.. Men ja, nej den gillar jag inte.

Childeric har jag ridit i tre gånger och de är mkt bekväma att rida i! Sköna man kan bara sitta i sadeln, ( skulle rekomendera flatback, de är skönast) Det är ju inte så att de passar på alla hästar som många påsår, men de passar många hästar med liknande ryggar eftersom sadelnm värmer om sina paneler. Min tränare som har mkt hästar på tillriding har två childeric en som är byggd efter hästar som är byggda i uppförsbacke och en för de som är byggde lite nerför. Vda jag förståt så funkar de på de flesta!:)

Ska själv köpa mig en childeric när jag blivit rik, men nu ser det ut som om jag får köpa en begagnad amerigo cc så länge :angel:

Jag är inte heller så imponerad av de sadlar jag sett som varit speciellt tillverkade till häst och ryttare. Samtliga har varit för trånga och behövt bytas efter ett kort tag.

Childeric har jag aldrig provat - kallas inte den för "handikappsadel" tack vare att den placerar ryttaren? :oDet är jag inte alls förtjust i.

Amerigo är trevliga. Equipe likaså (Rose Mathisens). Någon modell av Jaguar har varit bra också.
I vilken del av landet bor du?

Ja det är ju stor skillnad. Har som sagt aldrig provat men den verkar ju populär just nu..
Då vet jag ej varför den kallas för handikappsadel.

Med tanke på att hon är så väldigt rak i ryggen och med ganska mkt manke så går nog tyvärr alla sadlar med lite böjd bom bort direkt. Du ser ut att behöva en spikrak bom.

Vad det gäller childeric och amerigo överlåter jag till de andra att råda men crown ser även ut att kunna passa. Hon ser ju ut att vara ganska bred också och crown finns i rejäla bredder. Men å andra sidan tror jag att amerigo också har det.

Personligen tror jag också att crown och amerigo är ganska likvärdiga sadlar men att det är mer status med amerigo samt den stora fördelen att det går att anpassa så efter individen. Hur mga modeller de sedan har med så raka bommar vet jag däremot inte.

(Ang luftsadlar så är det flair som alla inklusive jag hyllar. Bates som du red har cair vilket är opumbara luftkuddar vilket inte öht är samma sak. Så vänta med att dissa luftsadlar tills du suttit i en riktig! De är gudomliga!
Dessutom så går alla sadlar att få med flair så det är inte knytet till ett visst märke. Vilken sadel som helst går att få som luftsadel om man nu skulle vilja det)

Jag är inte heller så imponerad av de sadlar jag sett som varit speciellt tillverkade till häst och ryttare. Samtliga har varit för trånga och behövt bytas efter ett kort tag.

Det är min erfarenhet också, men de har alla varit av samma märke... (som inte är ngt av dem som har diskuterats i denna tråden)

Sorry att diskussionen tog en annan vändning:bow:

Jag har en rakryggad häst som har varit svår att hitta sadel till. Har alltid gillat Prestigesadlarna och blev rec en Doge då den har GG panel och passar bättre på en rak rygg. Tyckte att den kändes lite hård i jämförelse med Venusen jag hade till min tidigare häst. så det blev ingen Prestige. Om du är intresserad av Amerigo så har dom några modeller som passar rakareprofil. Själv köpte jag en CC/DJ. Dock är den flatare i sätet som någon här nämde...

Lycka till!

Någon som vet hur Amerigo är att rida i? Vad kan man jämföra den med?
De har ju många olika modeller, så det är svårt att säga.
Men jag kan absolut rekommendera det ändå, för utprovaren är otroligt lyhörd för hur du sitter och vad du behöver. Jag tror att de flesta hittar en sadel där som de sitter perfekt i. Dessutom är de mjuka och sköna.

Liknande trådar

Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 185
Senast: domesticus
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 676
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 813
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka