Sadeltråd - igen!

Sv: Sadeltråd - igen!

Men hallå, nu urartade min tråd - igen!!:p

Är det ingen som har några bra tips på sadlar som är raka? någon som tror att Röösli månne fungera?

Den sadelmakaren vi hade förut (jobbar tyvärr inte längre) räknade upp flera märken som skulle kunna passa min häst och jag är nästan 99% säker på att hon pratade om Röösli. Tyvärr var jag ung och naiv då och tänkte inte på att det skulle kunna komma till användning en dag!:smirk:

Mätte hur vid hon behöver ha och hon verkade ligga på dryga 90 grader, inte kontisgt att hennes nuvarande som är 100 inte passar längre...

tveksam till att röösli funkar, hon ser väldigt rak ut... men beror ju på hur hon blir under rörelse också.

Hm, ja det är ju vad jag börjar bli tvingad att inse oxå, Frågan är vad för sadlar som faktiskt är raka? Det verkar ju finnas massor med sadlar med svängda bommar.

Childeric, den är oxå svängd va?

Det är sjutton att det inte finns någon ÅF för The araibian i Sverige längre!

Jag börjar ge upp innan jag ens börjat leta:(

Är alla Albion raka? Gillar inte vbad jag kan se K2, men det kanske finns andra trevliga modeller?

Senast ändrad:

Litet tillägg, Butet? Hur är dom? ser väääldigt sköna ut iallafall!

albion är raka! även jensen kan du få raka. sen är passier rätt raka om dom har stora kilbossor.

hmm finns inte så mångra bra raka sadlar tycker jag.. :p

men crown kanske?

Det här med sadlar är ju verkligen en smaksak.

Någon här jämförde Amerigo och Crown vilket jag tycker är helt galet, Amerigo är enligt mig väldigt mycket skönare, smalare i midjan och inte lika klumpig som Crown (har då iofs bara ridit i Jessican).

Albion är rak, (tror att de går att beställa för hög eller låg manke också), men jag tycker man sitter "ovanpå" hästen och väldigt brett. Iofs har jag inte testat SLKn som jag har hört ska vara bättre än de andra?

Morris & Nolan är ju också rätt rak, men det är mycket stöd och djupt säte så man sitter ordentligt fast i den.

Jag hade kollat upp Amerigo, Childeric, och Röösli (otroligt sköna, men vet inte hur de ligger på en häst som ser ut som din). Det bästa är ju att få prova en massa sadlar så du och hästen får känna efter vad som passar bäst, alla gillar ju olika typer av sadlar.

Det här med sadlar är ju verkligen en smaksak.

Någon här jämförde Amerigo och Crown vilket jag tycker är helt galet, Amerigo är enligt mig väldigt mycket skönare, smalare i midjan och inte lika klumpig som Crown (har då iofs bara ridit i Jessican).

Albion är rak, (tror att de går att beställa för hög eller låg manke också), men jag tycker man sitter "ovanpå" hästen och väldigt brett. Iofs har jag inte testat SLKn som jag har hört ska vara bättre än de andra?

Morris & Nolan är ju också rätt rak, men det är mycket stöd och djupt säte så man sitter ordentligt fast i den.

Jag hade kollat upp Amerigo, Childeric, och Röösli (otroligt sköna, men vet inte hur de ligger på en häst som ser ut som din). Det bästa är ju att få prova en massa sadlar så du och hästen får känna efter vad som passar bäst, alla gillar ju olika typer av sadlar.

Jag ser heller inte några likheter mellan crown o amerigo:confused:

Håller med ang prova, det är jättesvårt att veta annars har jag märkt, både va d som passar hästen och en själv.

zanzan: Butet skulle jag gärna ha som hoppsadeln men har hört lite olika om deras dressyrsadlar. De ger inte något märkvärdigt intryck och dressyrsadlar är väl inte heller deras grej i förta hand.:confused:

Men jag kan ha fel, det finns kanske andra som har erfarenhet av dem:confused:

Kom att tänka på att den jaguarmodell jag har är rakare än deep seat-modellen, (jag har cc) den är helt underbar tycker jag, man sitter inte fast och den är mjuk och skön att sitta i.

Men din häst är väldigt rak och den här är nog kanske ändå lite för svängd. Helt rak är den inte, men betydligt rakare i alla fall. Deep seaten låg inte bra när jag provade , hästen gillade den inte och den lättade bak även om jag inte ville inse det helst eftersom den var så skön:cool:, men cc passade bra :banana:!

Det finns en sån till salu på en av nätbutikerna för bla begagnat men jag tror inte man får skriva ut var så skickar ett pm så kan du titta.

Det är inte så många såna ute oftast.

Nu verkar sadelfrågan vara påväg mot sin lösning inom en iallafall överskådlig framtid:D

En tydligen super duktig utprovare ska komma till ett ställe mkt nära mig och hon har tydligen ett stort lager sadlar av olika märken, så man kan få prova flera olika! Hoppas jag hittar nått!

Tack för all hjälp - återkommer väl med bilder när jag hittat nått:p

Gott Nytt År!

Jag undrar om den inte ska glappa ngt:confused:

Den höjer ju ryggen med början i länden.
Min jobbiga kompis :angel:påstår att hennes ena häst trivs bäst med en sdn.

Nej inte så hästen blir irriterad o sänker ryggen.......:(
Den var för svängd helt enkelt. Men den här gillar hon, som är mer rak även om den inte här helt rak, det går ju inte på en överbyggd madam:o Men hon blir rakare vid arbete, det blir hon, därför den mer svängda som låg ok i stallgången inte funkade.....Inte heller county f ö, samma sak.

Trivs din jobbiga kompis häst när det glappar:eek:

är ju skillnad på glapp o glapp men min häst föredrar definitivt en sadel som ligger lite lösare mot ryggen än en som är så rak att den är limmad.... då kan han inte röra sig ordentligt.

jag har en röösli. Röösli är ju svängda, men trots detta så är det en sadel som på ngt konstigt sätt lyckas passa nästan varenda häst. Den har faktiskt luggit bra på dom med rakare rygg också. Nu är iof min en äldre sadel, så jag vet inte hur dom nya är.

Crown är inte spikraka, dom är ett mellanting fick jag höra av en utprovare. fast den är ju mer rak än svängd, men alltså inte spikrak. Fördelen med crown är att det inte är så lång anläggningsyta.

Morris and Nolan...alltså. jag hade köpt en sådan, men jag red i den 2 ggr o tackade för mig sedan. Tyckte inte alls den va ngn bekväm sadel. Ska man ha denna måste man absolut ha långa ben också. Gelesits i sätet...det kändes inte heller.

en rak sadel som jag tyckte om var Kentaur Electra.
Prova den. Prisvärd är den också.

Jag ser heller inte några likheter mellan crown o amerigo:confused:

Nej, jag menade inte att de fanns likheter i modellen utan i kvalitén. Amerigo har höjts till skyarna utav mga men jag tror inte att crown eg. ligger långt efter. Men det är ju stor skillnad på priset.

Liknande trådar

Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 185
Senast: domesticus
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 676
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 813
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka