Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Sadeltråd

Jag har en ST Gaiter som både jag och hästen älskar. Det enda dåliga med den är att min återförsäljare har gått upp i rök och jag är i stort behov av ett vidare "järn" till min häst. Så just nu hänger den bara och samlar damm...:(

Det finns ju flera som säljer ST och som du nog kan köpa järn utav!
:idea:

KL.
Vad har ni för sadlar till era isisar?
Ási och Erro går med en Amerigo Classic, 17".
Ketill går med en Nordica som jag köpte till Gyllir när jag red honom, men håller på att leta efter en Amerigo Alto till honom.
Vad är bra/dåligt med er sadel? Allt är bra :love: Den är skön att sitta i, ligger bra på hästarna, tillåter hästen att jobba korrekt med sina muskler (såklart krävs det också korrekt ridning), den är ganska kort i sin anläggningsyta.

Jag har inte hört någon som varit missnöjd utan de jag vet har sadlar därifrån har varit supernöjda och fått bra service.
Du har kanske blandat ihop mig med någon annan.
Kan du inte lägga ut en bild på din sneda sadle så vi får se hur den ser ut?

Absolut, har tom hittat en som inte bor alltför långt bort från mig, nu ska man bara lyckas få tag på dom också;)

Jag har en ST Gaiter som både jag och hästen älskar. Det enda dåliga med den är att min återförsäljare har gått upp i rök och jag är i stort behov av ett vidare "järn" till min häst. Så just nu hänger den bara och samlar damm...:(

Kan du inte beställa ett nytt från någon annan återförsäljare?
Vi beställde till ett extra järn i vidare strl i samband med när vi köpte den nya sadeln. Så vi alltid har ett järn att byta med den dagen det blir dags.

edit: woops såg att du redan svarat på det ;)

Senast ändrad:

Jag har en Globus Glói som är 36 i bomvidd och 17,5 i sitsen.
Är faktiskt ganska nöjd med den, förutom att den kan åka fram ibland.

Jag har en Globus Glói som är 36 i bomvidd och 17,5 i sitsen.
Är faktiskt ganska nöjd med den, förutom att den kan åka fram ibland.

Samma som mig då, hade först en 17,5
men har nu en 17. Också 36 i vidd.

Jag upplever att den passar många olika hästar i just 36, den är liksom rätt vid, utan att vara ardenner-vid. :)

Att den åker fram ibland beror nog på bla dåligt med muskler vid manken, och/eller för mycket mage ;)
(så ser iaf min häst ut när min gloi åker fram).

Kan ju avhjälpas genom tex en tunn anti-glidpad eller att man helt sonika sadlar om efter en stunds ridning, dvs lägger tillbaka den.

Får man fråga varför du tänker sälja din London? Är du missnöjd med den? Eller hästen? Har nämligen funderat på en sådan, men mitt sto har jättekort sadelläge.

Hej någon som har Kari Flex å vad tycker ni om den??? För å nackdelar med den. Sj så har jag fastnat för den å funderar på att köpa en sådan :-)

Får man fråga varför du tänker sälja din London? Är du missnöjd med den? Eller hästen? Har nämligen funderat på en sådan, men mitt sto har jättekort sadelläge.

Jag har solgt min London nu för at den är altför lång för min häst - har presis hela ryggen och ligger på njurorna.

http://skuggi.zoomin.se/P936729

Se bilden från min hemsida.

Jag rekomenderar den inte til korta isisar....

jag har en sådan och den ligger bra på min "max 35cm anläggningsyta" häst så den funkar bra. jag tycker man sitter djupt och säker i den.
den är MKT bättre än tex cheyenne och alla såna kopior av Torsion.
det finns benstöd på denna nya med och den känns mer uppbyggd.
jag tycker det är bra godkänd sadel eftersom hästne e så kort så har ja inte hittat nåt kortare som inte är för stabilt(om sadeln är för stabil och längre än 35cm så travar inte min häst).

här är en bild där jag tävlar i min torsion island(jag flög som en vante i den, för stor sits + inga benstöd och jättebred men underbart skön, om mn inte skulle tävla och träna då, den täcker hela hästen med som du ser)
2085412.jpg

och här tävlar vi dressyr i min London.
14405617.jpg

4gång, trav med min london
14311209.jpg

vet inte om det bara är jag men jag tycker iaf inte den ser ut att vara alldeles för gigantiskt, o så ligger de ju bara ann lite lite till mer än min rumpa, och när man sitter är man ju troligen runt 20-30cm så egentligen kvittar det ju om ja har en bomlös eller en bomsadle för ja har ju endå inte många cm till som jag kan "fördela" vikt på.

o ja tycker inte den ser alldeles för konstig ut på dessa bilder(alltså icke liknar en vanlig sadel, vissa är ju allergiska mot sånt):)
eller vad tycker du?

man får lodrät sits i den iaf:)

kanske skulle säga med att jag har str 0 i min london det är det allra minsta som finns de säjer att man max ska ha str 36 i byxor då men ja har typ 36-38 det är olika och den passar perfekt.
stallvrå säljer ju denna och fråga speciellt om en str 0 i så fall för på hemsidan står de bara om str 1 och 2 tror jag.

sen har jag en torsion padd under, de paddarna tycker jag är allra bäst, jättebra inlägg(equlitzer) och bävernylon padd grym hållbarhet jag har haft min padd i 2 år och ridit med den typ varje dag, det har inte en slitits på undersidan eller ovansidan. helt sjukt värt pengarna.

tycker den padden som hör till är för tunn på bilden på min avatar har jag padden som hör till, fick såklart padden till str 1 hon skickade fel så den e ju för stor så då ser hela sadeln stor ut pga det.
men en mindre str fanns bara i svart och då ansåg jag att då skulle sadeln endå se mkt större ut eftersom man då tror att det är sadeln som är svart...ja hihi.

Senast ändrad:

här ser du lite bättre:

13201163.jpg

sadeln ser mkt större ut tycker iaf jag.
det vita underlägget jag har på tävlingsbilderna har jag sytt själv, köpte ett jättekort schabrak och sydde fickor på och lagt i paneler i funkade bra.

men skall köpa en ny padd från torsion.se , men denna gången en mer schabrak liknande modell istället för vojlock, och i vit, det som är så bra är att den blir aldrig skitig(smutsavstötande bävernylon) och så ska jag skriva hästens namn på den:love:

jag har en sådan och den ligger bra på min "max 35cm anläggningsyta" häst så den funkar bra. jag tycker man sitter djupt och säker i den.
den är MKT bättre än tex cheyenne och alla såna kopior av Torsion.
det finns benstöd på denna nya med och den känns mer uppbyggd.
jag tycker det är bra godkänd sadel eftersom hästne e så kort så har ja inte hittat nåt kortare som inte är för stabilt(om sadeln är för stabil och längre än 35cm så travar inte min häst).

här är en bild där jag tävlar i min torsion island(jag flög som en vante i den, för stor sits + inga benstöd och jättebred men underbart skön, om mn inte skulle tävla och träna då, den täcker hela hästen med som du ser)
2085412.jpg

och här tävlar vi dressyr i min London.
14405617.jpg

4gång, trav med min london
14311209.jpg

vet inte om det bara är jag men jag tycker iaf inte den ser ut att vara alldeles för gigantiskt, o så ligger de ju bara ann lite lite till mer än min rumpa, och när man sitter är man ju troligen runt 20-30cm så egentligen kvittar det ju om ja har en bomlös eller en bomsadle för ja har ju endå inte många cm till som jag kan "fördela" vikt på.

o ja tycker inte den ser alldeles för konstig ut på dessa bilder(alltså icke liknar en vanlig sadel, vissa är ju allergiska mot sånt):)
eller vad tycker du?

man får lodrät sits i den iaf:)

kanske skulle säga med att jag har str 0 i min london det är det allra minsta som finns de säjer att man max ska ha str 36 i byxor då men ja har typ 36-38 det är olika och den passar perfekt.
stallvrå säljer ju denna och fråga speciellt om en str 0 i så fall för på hemsidan står de bara om str 1 och 2 tror jag.

sen har jag en torsion padd under, de paddarna tycker jag är allra bäst, jättebra inlägg(equlitzer) och bävernylon padd grym hållbarhet jag har haft min padd i 2 år och ridit med den typ varje dag, det har inte en slitits på undersidan eller ovansidan. helt sjukt värt pengarna.

tycker den padden som hör till är för tunn på bilden på min avatar har jag padden som hör till, fick såklart padden till str 1 hon skickade fel så den e ju för stor så då ser hela sadeln stor ut pga det.
men en mindre str fanns bara i svart och då ansåg jag att då skulle sadeln endå se mkt större ut eftersom man då tror att det är sadeln som är svart...ja hihi.

Jag hadde storlek 2 i min London och det gick inte på min.

Säljer också en Henri De Rivel Trekener Island (slät säte) 18" säte och 34" bom. Denna ligger inte still på min Skuggi då den är för lång.

jo kan ta bild på den någon dag....

Kan vara kul att se hur pass sne den är.

Jag har fått hem min Supreme TöltMaster idag :) Jag var och hämtade den och jag är mycket nöjd så här långt, den ska provas på hästen ikväll lite försiktigt då hon e högdräktig. Det verkar vara jätte bra kvalite på den. Ska lägga till att jag fick super bra service när jag var där.

Köpte en SS Tölt av samma företag och har bara bra erfarenheter av henne. Tyvärr funkade den sadeln inte alls för mig (passade dock hästen) men det är en annan femma.

Lycka till och hoppas sadeln passar.

Själv utvecklade jag min egen bomlös som efter sista ändringarna känns som en riktig sadel. Lite kvar att ändra sedan blir den svart och fin.

KL.
Vi har fem sadlar nu :D men bara en som passar hästarna! :angel:

För drygt en vecka sedan fick jag hem min Amerigo CC :D
Den är +3 (=ligger bra på typ alla hästar), långa kåpor och 18" i säte. Den är helt UNDERBAR och även om den verkar rätt lång ser ser den inte lång ut på hästarna, även de med lite kortare rygg.
18927452.jpg

Sen har en Amerigo classic. 17", normal med lång kåpor som vi ska sälja. Den har varit jättebra men hade inte mycket stoppning så då stoppade vi om den i januari -08 och då blev den för trång för våra hästar. Men den är guld värd!
18975730.jpg

Någon annan än vi Beatelundare som har erfarenhet av Amerigo?
Flera hästar i stallet har fått på sig en Amerigo och de har blivit helt förbytta!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka