Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Sadeltråd

Jag har en nyinköpt 16,5 som är så kort att det ser ut som en exlusiv ponnyputa :rofl:

Jag kan mäta den imorrn om jag kommer ihåg det,
men vill du bara veta längden på den del av bossan som ligger an mot hästen, eller hela vägen där bak där det går upp från ryggen
s a s?

okej vore jättesnällt.

nej alltså vänd på sadeln, sen sätter du ett måttband och mäter hela bossans längd alltså inte den biten där den rundar upp sig där bak utan om du håller sadeln upp och ner så mäter du det som är plant.

anläggningsytan kan vara fel att säga med efrsom sadeln kan ligga ann olika på olika hästar, mät helt enkelt undersidan av en av bossorna hoppas du förstår och fram till kanten vid framvalvet där bossan tar slut(alltså även om bossan svänger upp lite) men du ska ju inte mäta upp på ovansidan av sadeln eller på "baksidan" av bossorna om du ser sadeln liggandes på hästen bakifrån,

hihi krongligt men hoppas du förstår.

jättefina bilder, ta gärna en bild under sadeln med, så kan jag kanske märka ut hur ni kan mäta den.

och lägga gärna ut en exteriör bild på gaski igen så får ja se.

hur lång anläggningsyta har gaski då?
hur hög är han?

han är ju mkt kvadratisk i typen så det är ju inte undra på ryggen e kort kanske men det gillar jag, kort stark rygg.

är tveksam om sadeln passar thengill dock men vi ger det en chans.

just de, är din sadel modell island eller dressyr? om det är island finns den i dressyr med?

alltså allmänt till alla VILKEN ÄR DEN KORTASTE BOMSADEL NI VET OCH HUR LÅNG ÄR DEN? vilken sits str m.m
vill helst ha en dressyr sadel eller en island med djupare sits och bra stöd.

den ser på gränsen till för lång ut, tycker den ligger lite lite för långt bak på ryggen men längre fram ska den ju inte ligga.
det är inte min typ av sadeln gillar djupare sits, och tycker benstöden är gräsliga, men de är kanske sköna? och det är ju endå huvudsaken.gillar dem inte för det ser lite ut som att det gynnar stolsits eftersom de är vinklade så.

den ser inte riktigt ut att komma ner över manken ser lite smal ut i bommen men du har kanske ställt in den för den bomvidd hon har som smal och i tävlingskondis/rid? det måste ha varit svårt att veta str nu när hon är dräktig eller? hoppas verkligen den passar sen ju. den e ju inte precis billig.
den ser för smal ut eftersom den ser ut att vara för högt över manken + lutar bakåt. speciellt på sista bilden.

hur lång är sadeln när DU mäter den och hur lång anläggningsyta har din häst? detta är en bomsadel alltså!?

viktigt att man mäter själv för de kan ju variera när man väl får hem dem.

min SS Dressyr sades skulle vara 42cm lång den är 46 det är extremt stor skillnad på våra kortryggade hästar. för min häst är egentligen 42 för långt.

Senast ändrad:

Storlek 2 på London var vel ok lite stor och 18" i bom sadel er lite stor dock måste jag ha minst 17,5" på bomsadar och då rekomenderade inte stallvrå storlek 1 till mig.

ett tips, lyssna inte på vad hon säger (de flesta försäljare kan ju inte veta exakt när de inte ser häst och ryttare) inte till 100% jag köpte ju str 0 och hon sa strängt ifrån att den skulle inte jag få plats i med mina 36-38 i byxor och det skulle bli för trångt och det skulle skada hästen m.m.

MEn jag råkade känna en tjej med samma str på byxor som hade just str 0 och när ja fick hem den satt den ju som ett smäck nästan lite för stor emellanåt.
kan t.o.m ha ridoverallen utan att sitta det minsta tajt.

så om du gillade sadeln i övrigt och bara testat den kan du ju byta till en 1a istället.
det är viktigt att sadeln passar ryttaren så man slipper sitta och flyga runt.

jag anser att str 0 är som 16,5 och str 1 är 17,5 och str 2 är 18-18,5 det stämmer nog rätt bra.

Ja, den hade inte fått vara längre. Ska mäta den.
Har inte ridit i den ännu del för hästen är högdräktig + att gjorden inte räckte runt :o
Tror nog den blir bra när den "sjunker ner" när man ridit i den lite. Den klämmer inte någonstans vid manken. Skulle bomvidden vara för smal är den ändringsbar.

Jag har haft min London i 1 år och tyckte den var på tok för lång och jag trivdes inte i den. Jag tror inte det gör så mycket skillnad å gå ned en storlek. Men tack för tipsen.

Sålde min London här om dagen och får beskjed i veckan om hon behölder den (1 prov vecka).

Om hon beholder den kommer jag köpa en ny sadel åt min sötnos innom kort.

Har ennu inte besämd vilken dock lutar det mot Supreme Töltmaster - om ingen annat bra tips dyker upp innan...

Min häst har 112 grader i sadel läge (template 31 för töltmaster) max sadelläge 46 cm

....min Henri de rivel 46 cm och den är lite stor.....

Tacksam för tips.

jättefina bilder, ta gärna en bild under sadeln med, så kan jag kanske märka ut hur ni kan mäta den.

och lägga gärna ut en exteriör bild på gaski igen så får ja se.

hur lång anläggningsyta har gaski då?
hur hög är han?

han är ju mkt kvadratisk i typen så det är ju inte undra på ryggen e kort kanske men det gillar jag, kort stark rygg.

är tveksam om sadeln passar thengill dock men vi ger det en chans.

Är inte Gáski och Thengill ganska lika i ryggarna? Jag har som fått för mig det. Gáski är cm 135 cm hög, och jag vet inte hur lång anläggnings yta han har men den är iaf jätte jätte kort.

Annars kan du ju ringa till Karin Åberg så kan hon ju komma och pröva ut en sådan saldel? Annars finns det ju också Bladur men den tyckte jag vat rätt hård att rida i. :)

Amergiosadlar är överlag en halv storlek mindre än andra sadlar. Alltså 17" = 16½" osv. Man kan beställa 16" (15½ i andra sadlar). Kan VARMT rekomenderas!

Det räcker nu Gullan, eftersom du är sparsam med resten av informationen i denna fråga ang sned sadel, så anser jag inte att det är slutdiskuterat.

Ta upp det med ÅF om du inte är nöjd med det som redan är gjort, och det du har fått.

Boj/moderator

Anna, det är ju en likadan sadel som jag har till Vattar. Så det borde du ju veta vad det är för sadel :p ;) Fast jag har 17,5'' i min, köpte den begangnad.

Har oxå stl 3 på min. Skulle min sadel gå sönder idag skulle jag lätt köpa en likadan igen. Fast nu behöver den stoppas om snart.

Hej !

Jag har bomlösa sadlar med särskild avlastande padd under som är utprovade på hästarna. Det började med att en häst hade ett gammalt problem och trivdes bäst bomlöst. Sen tyckte jag de var lätta att bära omkring på samt sköna att sitta länge i på uteritten. Nu har vi bomlöst till alla.
Att prova ut med försäljaren för vad som passar hästen resp ryttaren är viktigt. De kollar på hur hästen ser ut manke rygg etc. man kan köpa till lösa delar och bygga upp sadeln där det behövs och det går att ändra sen om hästen ex musklars sig mer tex.

Avlastningspadden jag har är av gummilknande material så då sitter padden bra samt man kan spola av den på sommaren jättebra.

Det finns ju olika sorters bomlösa sadlar västern island dressyr distans etc. Det är ju också bra. CarinaMargret.

Snabb sadelfråga *bomlös 17 tum*

Är på väg att åka och köpa en beg 17tum bomlös, men så frågade hon vad jag hade för häst och jag sa isis o då trodde hon att sadeln var för stor. Jag tror inte det, men jag blev osäker. Han hade ju en 17tum i dressyrsadel och den kanske var liite stor men tom ET tyckte ju att den var jättebra på honom. (Jag vet, som att optikern ska bedömma fötterna, men ändå)

Är det någon som har 17tum bomlös till sin isis? Eller annan storlek?
SNABBA SVAR, SNÄLLA!!!:bow::bow::bow:

Sv: Snabb sadelfråga *bomlös 17 tum*

Är på väg att åka och köpa en beg 17tum bomlös, men så frågade hon vad jag hade för häst och jag sa isis o då trodde hon att sadeln var för stor. Jag tror inte det, men jag blev osäker. Han hade ju en 17tum i dressyrsadel och den kanske var liite stor men tom ET tyckte ju att den var jättebra på honom. (Jag vet, som att optikern ska bedömma fötterna, men ändå)

Alltså det beror ju på det,
jag har sett en islänning med en 17,5 tums bomlös av märket startrekk och den var kort och fin,
men så har jag sett islänningar med billigare bomlösa i strl 17-17.5
av typ hööks, börjes variant etc och de har varit så långa att de ser ut som en smärre ligghall på ryggen.

Hej !

Jag har bomlösa sadlar med särskild avlastande padd under som är utprovade på hästarna. Det började med att en häst hade ett gammalt problem och trivdes bäst bomlöst. Sen tyckte jag de var lätta att bära omkring på samt sköna att sitta länge i på uteritten. Nu har vi bomlöst till alla.
Att prova ut med försäljaren för vad som passar hästen resp ryttaren är viktigt. De kollar på hur hästen ser ut manke rygg etc. man kan köpa till lösa delar och bygga upp sadeln där det behövs och det går att ändra sen om hästen ex musklars sig mer tex.

Avlastningspadden jag har är av gummilknande material så då sitter padden bra samt man kan spola av den på sommaren jättebra.

Det finns ju olika sorters bomlösa sadlar västern island dressyr distans etc. Det är ju också bra. CarinaMargret.

vad heter avlastningspadden och var är den köpt?
vad heter de bomlösa ni har?

Sv: Snabb sadelfråga *bomlös 17 tum*

alltså vad är det för märkte på den bomlösa?? vad heter den vart är den köpt, åk INTE om det inte är nära och du får låna hem och prova.

17 i bomlös är större än vanlig sadel oftast.

varför behåll du inte den bra dressyr sadeln då?

man säger inte 17 tum eller liknande på bomlös, oftast inte.

min bomlösa heter tex str 0 i storleken och det tippar jag på är 16,5 om man nu skall gämföra men det är mkt svårt.

jag tror att sadeln(om det nu är tex en torsion kopia, såsom hööks säljer mfl så kommer den garanterat vara för stor men testa du):)

Provar skicka bilderna igen...

Her en bild på min sötnos utan sadel
19161789.jpg

Med min stallkompis M och London sadelen på Skuggi

19163549.jpg

Med en Ulan islandshästsadel
19163780.jpg

Med Henri De rivel Treckener
19163781.jpg

Tycker ni dom ser för långa ut?

Tips mottas med tack

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka