Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Sadeltråd

syns väldigt dåligt men rider du utan padd på london sadeln????
du har ingen närbild?

måste bara fråga har inte med detta att göra men har han haft fång eller ser det bara konstigt ut på den första bilden han står lite konstigt med sitt framben så vinkeln på hoven ser lite knäpp ut.

ulan är en skitsadel men den ser ganska lagom ut din häst har nog ganska normal till lång rygg va ganska stor är han med? eller är din kompis kort och du lång när du rider:)

ulan sadeln ser ut att ligga lite på bogarna så lite lång är den.

henri sadeln vilken tum har den? i en tum mindre kanske den skulle va mer lagom.
men den bilden har du tatt snett baifrån försök ta rakt från sidan ser inte riktigt annars...

syns väldigt dåligt men rider du utan padd på london sadeln????
du har ingen närbild?

måste bara fråga har inte med detta att göra men har han haft fång eller ser det bara konstigt ut på den första bilden han står lite konstigt med sitt framben så vinkeln på hoven ser lite knäpp ut.

ulan är en skitsadel men den ser ganska lagom ut din häst har nog ganska normal till lång rygg va ganska stor är han med? eller är din kompis kort och du lång när du rider:)

ulan sadeln ser ut att ligga lite på bogarna så lite lång är den.

henri sadeln vilken tum har den? i en tum mindre kanske den skulle va mer lagom.
men den bilden har du tatt snett baifrån försök ta rakt från sidan ser inte riktigt annars...

Nä du Skuggi har inte haft fång - han står bara kånstigt i blandt och bakken är sne. Det är jag själv som står bak Skuggi på den sadellösa bilden - han är 138 cm i mankhöjd andväder 125cm i täcken.

Min kompis som rider är 15 år och 170-175 cm.

Har ingen närmare bild på London sadelen riden och vi hadde en grandeur pad med ekstra paneler.

Henri De Rivel sadelen är 18 tum

Kan forsöka ta ett nytt kort på han med denna mer från sidan.

/Skuggan72

Henri De Rivel sadelen och Skuggi (han feller bara lite....hehe :d )
19188656.jpg

Med ryttare (min kompis)
19188968.jpg

Jag tycker Henri de Rivel sadeln ser ut att ligga bra! Lagom lång, du skulle tillomed kunna dra bak den 2-3 cm tror jag.
Hur många fingrar får du in mellan manke och sadel när du sitter i den? :)

Jag tycker Henri de Rivel sadeln ser ut att ligga bra! Lagom lång, du skulle tillomed kunna dra bak den 2-3 cm tror jag.
Hur många fingrar får du in mellan manke och sadel när du sitter i den? :)

ca 2 fingrar tror jag.... men han får vita hår i pälsen av den och verkar bli klämd rund manken...

Titta her....

19188654.jpg

19188969.jpg

ja men det där såg ju riktigt bra ut lagom lång ser den ut att vara.
har du köpt den eller?
har du mindre eller större bak än din kompis? för det är ju du som skall rida i den. det var en 18 eller? för din kompis ser den lagom ut.

det hade ju inte gjort nåt om den hade varit en 17 i sitsen för det är lite lite för lång nu men det går nog med inte allt för tunga ryttare(trycker för långt bak på ryggen).

MEN det viktigaste är inte sits str.
utan ta bort vojlocken och lägg sadeln på hästen.
kolla så att sadeln ligger ann längs med hela ryggraden(genom att du sätter in handen vid frambalvet och känner bak under sadeln så bossorna ligger ann mot hästens "ryggfileeer" och håller ryggraden fri alltså.

se sen så att bomvidden är lagom, sadeln får inte ligga för mkt "ovaför" manken utan den skall ligga ann sen ska det vara ca 5-7cm från framvalv till manke.
och du skall se att stoppningen ligger ann mot mankens sidor. om du förstår.

när du känner under sadeln känn så den oxå ligger stabilt och stilla, det kan vara så att sadeln är för svängd i modellen mot hur svängd rygg din häst har, då blir sadeln ostadig och trycker ner i ryggen på hästen.
den kan oxå bli som en brygga om sadeln är för rak då blir den väldigt ostabil speciellt i lättridning trav. och du kommer känna med handen ett hålrum mitt på bossorn där de inte ligger ann.

kolla sedan sadeln när du håller den framför dig, lägg den med framvalvet mot marken och titta så båda bossorna är lika hård stoppade och att det inte finns några knölar i stoppningen eller att den är för hårt stoppad. och kanske behöva stoppas om.

titta sen på framvalvet rakt frammifrån så sadeln inte är sne eller knäckt.

hoppas detta hjälpt ngt.

oj den ser ut att kanske vara för vid i bommen, vart menar du att han får vita hår? syns dåligt.
menar du de 2 prickarna på mitten av ryggen typ på var sida ryggraden???

i så fall är nog sadeln för svängd i bommen för din häst så den trycke ner i ryggen.

du ska ha ungefär 3-4fingrar mellan manke och framvalv.

Sådär fick Vattar oxå av en sån sadel, den åkte åt ....... efter det. Aldrig att jag använder en sån sadel på honom igen

Tack Gullan det var gull värdt skall kolla det.

Han får vita hår långs med sidorna och dom fleckarna du ser på sidorna av ryggraden.

Jag förstår att du bytte sadel åt Vattar efter sådana merken.
Jag känner att nått är fel här men vill kolla så mycket så möjligt innan jag byter sadel. Har använd paddar och så men endå....

Tacksam för fler tips.

oj den ser ut att kanske vara för vid i bommen, vart menar du att han får vita hår? syns dåligt.
menar du de 2 prickarna på mitten av ryggen typ på var sida ryggraden???

i så fall är nog sadeln för svängd i bommen för din häst så den trycke ner i ryggen.

du ska ha ungefär 3-4fingrar mellan manke och framvalv.

Jo dom 2 pricknarna som du säger är lite större en så om man tittar ner i pälsen + på sidorna der blossorna går ner under skänkeln.

/M

Tack Linn och Gullan.
Jag struntade i att åka och köpa den sadeln, jag behöll inte dressyrsadeln för att han tyvärr växt ur den. Han var ju inte så musklad när jag köpte honom och inte så mycket hull heller. Nu är det bättre iaf, men sadeln passar tyvärr inte längre.

Tack Gullan det var gull värdt skall kolla det.

Han får vita hår långs med sidorna och dom fleckarna du ser på sidorna av ryggraden.

ja okej, det är svårt att vet när man inte kan vara där och klämma och känna. du råkar inte bo här i närheten? småland?
(tippar på att du bor i norrland nåt sånt ser all snö på bilden:angel:)

men iaf, vad det nu är som orsakar de vita märkena så är det ju inte bra.
det bästa är nog att byta sadel tyvärr för då passar den inte.

men jag kan ge ett tips, försök ta ut en sadelprovare som tar med sig Glubus sadlar, de är mkt billiga och väldigt bra.
kanske någon av globus sadlarna passar din häst.
och tar du ut en sadelutprovare så vet du ju att sadeln kommer passa.
det kostar inte så mkt.

sen om du hittar en som passar kan du ju leta efter den som begagnad på annons om du tycker de är för dyra nya.

finns mycket sadlar men just globus vet jag personligen att jag gillar och tycker är bra.

finns ju globus gloi det är islands modellen och så finn globus the turner det är mer dressyr variant.

jag personligen gillar dressyr varianten bäst men den har ett mer djupt säte men gillar man lite flatare säten som islands sadlar brukar ha så är globus gloi bäst.

men titta runt lite. denna du har nu förstör nog din häst mer än vad den gör nytta tyvärr.
sluta rid med den så fort du kan, man kan tyvärr inte åtgärda en sadeln som är för svängd/rak i bommen för hästns rygglinje.
det hjälper tyvärr inte att köpa en annan bomvidd då heller.

har du någon annan sadel just nu?
kan du rida barbacka?

Jag förstår att du bytte sadel åt Vattar efter sådana merken.
Jag känner att nått är fel här men vill kolla så mycket så möjligt innan jag byter sadel. Har använd paddar och så men endå....

Tacksam för fler tips.

tyvärr kan inte paddar hjälpa dig, för om sadeln är för svängd i bommen så blir trycket bara större där sadeln trycker ner i ryggen ju tjockare saker du lägger under.

Tack Linn och Gullan.
Jag struntade i att åka och köpa den sadeln, jag behöll inte dressyrsadeln för att han tyvärr växt ur den. Han var ju inte så musklad när jag köpte honom och inte så mycket hull heller. Nu är det bättre iaf, men sadeln passar tyvärr inte längre.

okej men vad hade du för bomvidd i dressyr sadeln?
bra att han fått mer muskler nu.

du kan inte köpa en likadan dressyr sadeln men i en större bomvidd då om den nu var bra på alla andra sätt?

ta hem en sadelutprovare:idea: annars, som sagt jag gillar globus sadlar annars.

har han kort rygg? lägg gärna ut en bild.

Jo jag har en annan sadel - ulan sadelen - den värkar ligga bettre trots det att den är för bred i bommen - den är inte så svängd som denna. Skal inte rida i rivellin något mer jag lovar :))

Försökte PMa dig men din mapp var full så jag skriver her i stället:

Jo sadelen tippar nog något fram åt och åker fram så jag tror du har rätt i at den är för svängd för honom. Han är vel något överbyggd bak eller?.

Tack så hemskt mycket för hjälpen med å identifisera problemet med sadelen

Glad Påsk
/M

Om Ulan sadeln ligger ganska bra då skulle kanske en StarTrek Island passa? I den kan du byta koppjärn ocskå.

Om Ulan sadeln ligger ganska bra då skulle kanske en StarTrek Island passa? I den kan du byta koppjärn ocskå.

Vet du vilken alläggningsyta Startrek sadlarna har i 17.5"-18"?

Ulan sadelen passar inte riktig - inte för bred i bomen men den bickar inte fram och tillbaks i allafall-

/m

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka