sadeltrubbel

Scorpan

Trådstartare
Hallå!
Som ni ser av denna bild http://www.cantara.nu/sadel.jpg så har hästen en för lång westernsadel. Iaf anser jag det då skirten går över korsryggen. Bilden visar det tyvärr inte så bra. Den behöver även byggas upp vid manken för att inte ligga i.

Nu ska denna sadel bort och ersättas av en annan och jag spånar på att skaffa en arabsadel eftersom dom har kortare skirts och araber brukar ju kunna ha rätt mkt manke.

Hästen är en Kallblodstravare på 154 cm.
Hon har en rätt stor manke och kort rygg.

Nån här ute som har kallblodstravare som motsvarar henne och som har tips om vad vi ska tänka på gällande sadel.

Är arabsadlarna ett bra alternativ?
 
Tänk på att arabsadlar kan ha skålad bom.
Jag rekomenderar Crates Ladies Rainer eller vad sägs om en Hector? Vad har din sadel för bom storlek?? Vad är det för märke??
 
Hallå!
Jag har också en kallblodstravare, men rätt så kort rygg.
Jag har en equieflex nevade reiner på henne. passar utmärkt, dessutom är den rundskuren!

finns hos bla Lil's westernstore!

Lycka till! :)
 
det vet inte ägaren och jag har inte mätt den. Vi ska ta ut en sadelmakare för den engelska sadeln och jag tänkte be honom kolla hur han tycker den ligger. Annars får vi väl packa in hästen i bilen och åka till närmsta westernbutik :d
 
Jag har en welsh cob, Mycket bred och kort rygg med en nästan obefintlig manke. Rider i en dakota barrelrace som har en kort rundad skirt och full-quarter bom.
Som engelsk sadel använder jag en Lewa 32 ".
Lycka till!
/U
 
Skirtens längd har inget med sadelns passning på hästryggen att göra, så länge de intye orsakar skav på höftbensknölarna.
Det som är viktigt är att bommen har rätt vidd och vinkel i fronten samt att bladen följer ryggens kontur .
Av bilden att döma tycker inte jag att sadeln verkar vara för lång, men det kan som sagt inte avgöras utan att ha kollat hur bommen passar på hästryggen. Läs mer om sadelns passning på hästryggen på www.western-ridning.com, där finns ett par utmärkta artiklar i ämnet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 465
Senast: Ajda
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 384
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Monjana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp