Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

hihi...skiljer minst sagt olika erfarenheter ang storlek hör man. En hel del säger 10 cm mindre, flera säger 5 cm mindre och nu även samma storlek som vanligt. Det kanske är så att elastisiteten skiljer sig lite olika mellan gjordarna helt enkelt. Det viktiga för mig är att sadeln inte svajjar från sida till sida, då vi har haft problem med det innan...
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Vi rekomenderar våra kunder 5cm kortare än vad man har normalt, det är också vad vi själva har på våra hästar. Det brukar bli alldeles lagom, har inte haft någon kund som har återkommit pga. att gjorden varit fel längd. :laugh:
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

hihi...skiljer minst sagt olika erfarenheter ang storlek hör man. En hel del säger 10 cm mindre, flera säger 5 cm mindre och nu även samma storlek som vanligt. Det kanske är så att elastisiteten skiljer sig lite olika mellan gjordarna helt enkelt. Det viktiga för mig är att sadeln inte svajjar från sida till sida, då vi har haft problem med det innan...

Jag har 10 cm kortare på Elt gjorden.

Jag hade också problem med att sadeln dels rörde sig från sida till sida men gled även framåt (islänning utan manke och helt cylinderformad självklart lite överbyggd bak också) men det har helt försvunnit med elt gjorden :love:
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag har just köpt en ELT till min häst. Hon hade 130 på sin vanliga gjord så jag beställde en 125, när jag fick gjorden så står det 135 på den o den är tajt nått så ända in i granskogen!! Får ta i utan bara den för att få upp gjorden till första hålet fastän jag har på första hålet på andra sidan.... Har hittills inte märkt någon skillnad på min häst vare sig vid sadling eller ridning, men jag hoppas det ska komma så småningom. :)
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag fick låna en ELT-gjord av min tränare för att se om sadeln låg mer stilla med den. Den mycket positiva överaskningen var att hästen suckade nöjt redan första gången jag drog åt gjorden, och sedan rörde sig mer villigt under ridning.

Nu har jag använt min lädergjord i väntan på att den ELT jag fyndat på nätet skulle komma, och jag ser att hästen åter lägger öronen bakåt vid sadling och står emot lite i ridningen i början av passen. Jag trodde att detta var normalt standardbeteende, men efter att ha sett hur han reagerade med ELT så jagar jag en hoppgjord också.

Frågan är bara varför inte fler har den!? ;)

Jag har samma längd på ELT som på mina gamla lädergjordar med resår i båda ändar.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

kl

hur är hopp gjorden utformad egentligen? är den lika mjuk som dressyrgjorden i plattan eller har den ett hårt skal?

har man brodd på hästen så vill man ju ha en ordentlig magplatta, elt gjorden ser ju väldigt mjuk ut och är tyg klädd, slits magplattan inte lätt då om man har en häst som slår i?
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Den är likadan som dressyrgjorden, men det finns en separat hopplatta som man kan trä på.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Nu har min ELT (55) kommit, tillsammans med en hopplatta.
Nu ska jag bara hitta en begagnad ELT hoppgjord också... :)
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Idag gick min gjord av när jag satt upp (från pall). Sadeln gled runt, jag åkte i backen och hästen sprang i panik runt med sadeln runt magen. Så nu är jag utan gjord, utan pengar, eventuellt utan dressyrsadel men med ett trasigt knä. Som tur var verkan hästen ok, som genom ett mirakel.

Mitt tips efter detta är att ni inte köpen en begagnad ELT-gjord. Vem vet vad denna har varit med om... :crazy:
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Men hjälp! Var gick den av? Hur liksom(i nån söm, resåren etc)?

Hoppas du kryar på dig fort!
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

2013-01-22220623_zpse976daca.jpg

2013-01-22220648_zpsefaa197e.jpg
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Nu är ju jag en sån som brukar dra gjorden för löst snarare än för hårt, i andras ögon. Så jagtror min är ganska safe.
Men jag måste syna min noooga imorgon.
Tack för att du delade med dig av bild. Har aldrig hört om att någon sådan gått sönder. Så jag blev nyfiken var på gjorden de ger upp isf när det kommer.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag är lite skakad... och ledsen.
Sitter och funderar på vad jag gjorde fel och hur jag skulle ha gjort istället.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag tror inte att ni behöver vara oroliga, den här gjorden måste ha varit försvagad av tidigare hantering. Jag har aldrig förut hört om att detta har hänt.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Oj. Jag som precis är igång och skulle köpa en begagnad. Tror jag hoppar det nu.

Tur att hästen iaf klarade sig. Himla tråkig händels :(
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

KL
Varför får så många tvångsbetéenden av gjordar nuförtiden?

Jag tror att vi i S har dragit för mkt. Sadeln ska ligga bra ändå om man har rätt sadel. Resårgjorden har gjort att hästen alltid får tryck runt BRÖSTkorgen som inte ger efter fast hästen slutar att spänna sig o kan då rimligtvis få ångest.

Det ska på sin höjd vara resår på ena sidan.
Man kan lika väl prova en gjord helt utan resår o då i synnerhet på unghästar.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det just som du säger att trycket aldrig släpper, trots att hästen slutar spänna sig när man använder resårgjord.

Tyvärr det det mindre vanligt idag med gjordar utan resår och därför blir det väl att många använder resårgjordar.

Har själv en häst som inte uppskattar när man drar gjorde.

Ska försöka hitta en gjord med resår på max 1 sida
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Det finns många fina gjordar utan resår.

Folk tänker att de drar gjorden runt buken- som vårat skärp, men så är det ju inte. Den håller ihop bröstkorgen med hjärta o framförallt lungor. Prova att sätt skärpet vid BHbandet o dra så mkt du orkar:eek: Bli inte heller sur eller visa obehag:devil:
Hästarna säger ju tydligt till att de inte gillar det- när man drar för mkt. Det gäller ju att lyssna på dem!

Jag kan mkt väl föreställa mig den panikångesten- totalt frilir som en del hästar visar.

De flesta sitter ju dessutom upp via pall idag så "behovet" att dra så mkt är högst obefogat.

Folk som åkt till ridläger i GB har fått rejält med sk'äll för att de dragit för hårt.

Själva tanken med resår på ena sidan var inte att man skulle kunna dra åt tightare, utan att hästen skulle få mer rörelsefrihet över revbenen/ bröstkorgens vidgning.
Om du inte drar åt många ggr med resårlöst kan man inte dra för hårt.

Normen med att man ska få in en knuten hand- som med 2 fingrar för nosgrimman är förlorad.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Tar tacksamt emot tips på gjordar utan resår. Skicka gäran PM :) Ffa hopp
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 551
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp