Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Håller med dig! Det är fullkomligt livsfarligt att rida med en gjord som inte sitter fast ordentligt, tänk om hästen hoppar till eller drar en bockserie, då får den sadeln under magen. :crazy:

Och det är INTE bättre för en sadeltvångshäst att ridas med glappande och lös gjord, då får den ju ett ryck under magen varje steg.

Min häst har sadeltvång och jag märker direkt om jag behöver efterstrama gjorden när jag ridit fram eftersom han blir jättespänd om gjorden börjar glappa i traven.

Har massa olika gjordar, bla (två gammla och nya modellen) ELT och Cair. Just nu har han en svagt svängd lädergjord med vadderat fårskinn och mkt kraftig resår på båda sidor. Brukar oftast växla mellan dessa tre gjordar.

Med eller utan resår gör ingen skillnad sålänge resåren är HÅRD. Annars blir det som sagt glapp och det hatar han. Har en supermjuk sadel också så gjorden måste vara fast, annars blir det kaka på kaka. Gjorden måste vara bred under magen, den måste vara extra mjukt vadderad eller ha fårskinn.

Har funderat på att få uppsytt den ultimata gjorden för min häst, den skulle ha form som ELT, vara helt i mjukt och rejält läder med extra hård resår på båda sidor och extra mjuk insida med avtagbart fårskinn i samma färg som gjorden. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 552
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp