Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Det finns massor!
Jag har Geras neoprengjord vintertid.

Modet med att ha plattan på gjorden förstår jag inte. hur många hästar drar upp sina framben så pass att de får sår??? Behovet ska styra... tycker jag...
Dessa gjordar finns nog inte heller utan resår. jag skulle hellre vara utan eller sätta på en lös platta.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Tack för denna tänkeställare! :bow:

Jag har suttit och haft ångest idag, över att sätta på hästen hans gamla glord igen, men det kanske inte är så illa. Sadeln ska kollas av en sadelmakare och troligtvis stoppas om (behövdes i alla fall), så om den passar hästen bättre sedan så kan jag ju rida med gamla gjorden, inte dra åt så hårt och ändå rida med gott samvete!?

Himla tur i oturen att sadelmakare redan skulle komma till gården idag! :)


Tillägg:
Min häst har inte sadeltvång, jag vill bara ge honom det bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Nu går jag igång igen...

Omstoppning av sadlar.
Det är i princip omöjligt att stoppa om en sadel så det blir jämnt.
Har gjort det med ett antal sadlar - bara därför att man "ska göra så":o o de har blivit ojämna. jo t o m av en som tillverkar många sadlar till kunnigt folk- kavalleriet.

Har sett hästar som blivit oförklarligt orena....o sen har man känt under sadeln.

Pratade med en känd hoppryttare som sa- Ja av den anledningen så stoppar jag inte om, utan köper nya.
Hmm.. En sadel fick jag tillbaka o efter 14 dagar hade jag svårt att spänna jämnt:confused:

Tittade på höger sida o ser då att den ena stroppen var helt LÖS:eek: o den andra på väg....
Aldrig mer!
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Det finns ingen anledning. det är bra mkt bättre att köpa en ny eller dessa nya geleformar som du kan sätta under främre eller bakre delen eller både och beroende av vad som felar.

Jag köpte en rätt billig sadel för ett år sen o där har stoppningen gett med sig för mkt, men......har just köpt gelédelarna istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Normen med att man ska få in en knuten hand- som med 2 fingrar för nosgrimman är förlorad.

Detta lärs knappt ut längre på ridskolor. Nu är det snarare så att om gjorden glappar minska lilla så ska den spännas direkt.
Inte konstigt att fler och fler hästar får så mycket obehag.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag har ridit med hängande gjord. Fråga mig inte hur jag kom upp ens.

Min äldre häst som jag alltid har spänt varsamt på o den blev permanent spänd vid dragning efter att jag köpte en dyr fin dressyrgjord. Den hade spännena uppe vid den hårda tjocka kanten som då trycktes in i sidan.

Dressyrgjordar har ju annars en 5-10 cm överlappningskant just för att så inte ska ske.

Man lär sig med åren, Skittråkigt var/ är det.

Dyrt innebär inte att funktionen är bättre än billigt.

Man har ju en uppsjö av gjordar. Många borde man nog slänga eller varför inte sälja:idea:
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Kl, det här med att spänna hårt har jag aldrig riktigt förstått, jag har välgjord med resår på båda sidorna, spänner aldrig mer än att jag lätt kan få in handen mellan häst och gjord när jag sitter till häst. Sen ska det vara stum resår, en mycket elastisk gjord lockar bara till att man drar hårdare. Gjordar med resår på ena sidan bara ska spänna på den resår fria sidan, då kan man inte dra åt lika mycket och man får ett ärligare motstånd när man spänner än på resår sidan som bara ger med sig.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag håller med om att många drar för hårt!
Men Tixerandgjorden släpper ju även den av om man inte blådrar. Det den dessutom gör är ju att den kan vidgas när det behövs för hästens andning och rörelser.

Det är ingen slump att många hästar med sadeltvång blir symptomfria. Ej heller att de flesta rör sig bättre.
Men precis som med alla fjordar får man inte dra för hårt.
Resåren är ju ganska styv. Så jag tycker inte man lockas till det om man så är lite okunnig.

Jag har en tränare av den gamla, hårda skolan som kan rida ifatt en och försöka rycka av en utan varning innan vi kände varann så bra. Piper man då ngt om för stor gjord på 3-åriga unghinsten man rider första gången(den är dock safe och riden, körd etc) svarar han bara, på finlandssvenska "Du har väl för faaaan inte baaaalansen i gjoooorden flicka lilla!"
Så nej, det har jag lärt mig inte ha. :p
Han brukar ofta hojta till folk "ska du klyyyva hästen?" när de sadlar. Mkt bra!
Ibland visar han att det går att sitta upp utan sadelgjord. Sen drar alla lite lösare.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Det är som att ha bredare BH band bara.

Varför liksom:confused:

Man har för många år sedan gjort gjordarna mer anatomiskt riktiga- avsmalnade vid armbågen för rörelsefriheten för bogen, men många gjordar i textil böjer sig vilket en lädergjord inte förmår. Ofta sitter dessutom resåret just där o kan nypa rejält om man drar för hårt eller inte drar tillbaka huden efter att man har spänt.

Det finns en ganska lätt regel. spänn så du kan sitta upp o sen EVENTUELLT lite till o sen inget mer.

förr hade man brösta/ förbygel på sadlar som åkte bakåt= en aning för stora i bommen, MEN såvida den inte åker bak o tippar framåt har hästen större rörelsefrihet även för bogen.

Jag tycker nog inte att man ser så många hästar med förtvinad bröstryggsmuskulatur idag- på sidorna av manken.. tror att fårskinnspaddarna hjälpt till med att lyfta upp sadlarna.

Spänn mindre o få en glad häst som ges möjlighet att kunna arbeta o även orka mer.:banana:

Man kan stanna en häst med knäna som hoppryttarena gjorde förr- med knäna som trycker på lungorna.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Den där sadelgjorden hade jag skickat på reklamation!!! Antigen får du en ny eller så upplyser du om att det finns ett ev. problem/fel i produktionen som de ska se över.

För ganska många år sedan köpte jag en begagnad kieffer hoppsadel som jag fick skickat till mig via posten. När jag skulle prova den såg jag att det var helt snedsydd bak. Jag tog den till sadelmakaren vi har i stan och hon konstaterade att den var 3-4 cm sned och att det måste vara ett fabrikationsfel. Jag ringde tjejen jag köpt sadeln av och sa som det var. Fick givetvis lämna tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Hon hade fått sadeln med sin häst när hon köpte den och endast använt den några ggr. Som tur var fick hon med kvittot på sadeln. Hon kontaktade Affären där sadeln var köpt...trots att det var 5 år sedan köpet. De skickade den vidare till fabriken i Kieffer och det dröjde inte länge förrän hon fick besked att hon skulle få en NY sadel pga fabrikationsfel!!

Mvh anaby
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag håller inte med om att det är bättre med resår på ena sidan, då blir det ju ojämn belastning på sadeln!

Håller heller inte med om att resårlöst är bättre på hästar med sadeltvång! Min häst blir dunder spänd utan resår och försökte bocka av mig i galoppen..! Bra att det fungerar för dig men att kategoriskt gå ut och säga att så här är det, det är enligt mig helt fel för det är nog väldigt individuellt vad hästarna trivs med och inte. Man får helt enkelt prova sig fram.

Min häst trivs oxå mkt bättre med en magplattegjord än en vanlig gjord, märks enorm skillnad på honom! Men med Tixerantgjorden så trivs han bra, lägger på sadeln innan jag borstar ben och kratsar hovar så jag kan dra gjorden etappvis.

Gjorden sitter relativt hårt innan jag hoppar upp, men när jag kännt efter en stund så är det lagom. Om jag hade haft en gjord utan resår så hade jag fått efterdra den, annars så hänger den helt lös under magen..

Förr fick man ju alltid efterdra gjordarna (dom utan resår) när man ridit en stund, det behöver man ju inte göra med en resårgjord. Men jag som har en ganska explosiv häst vill gärna att sadeln sitter på plats annars är det ju farligt!! Inte ens den bästa balans hjälper om hästen hoppar åt sidan och sadeln inte sitter fast ordentligt!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Igår tittade en sadelutprovare på sadeln och kände även igenom hästen (som var helt oberörd efter tisdagens rodeo). Sadeln är hel och det är inte ens en repa i lädret någonstans. Det enda som hänt är att ena stigläderkrampan bänts ut, så den ska jag bända tillbaka. Hon passade också på att kolla om sadeln passade hästen, och det gör den när jag har renskinnet eller fårskinnspadden under. Däremot är stoppningen ganska hård, så den behöver nog bytas såsmåningom ändå.

När jag skulle sadla märkte jag att han inte riktigt var nöjd med valet av gjord (min gamla lädergjord med dubbel resår och fårskinn). Vid ridning stod han emot lite sådär som han gjorde förut.

Jag kommer att börja spara till en ny ELT... men denna gång blir det en NY. :)


Edit: Det tar emot lite att kalla den "ELT". I min värld står det för "Emergency Location Transmitter", men att skriva ut hela namnet på gjorden orkar man ju inte. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Bredare BH-band fördelar belastningen bättre. Med tung byst märker man stor skillnad.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Ja om man kategoriskt drar hårt ska man nog ha mkt resår.
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Vem har sagt att jag drar kategoriskt hårt?!? Jag drar så att sadeln sitter fast men jag får fortfarande in händerna innanför gjorden! Det är ju livsfarligt att rida med en sadel där sadelgjorden sitter helt löst!! När jag provade gjorden utan resår så var vi tvungna att efterdra gjorden efter en stund eftersom den hängde helt löst under magen, efter att vi dragit den ngt hål på var sida så låg den an men inte jätte hårt. Hästen avskydde den gjorden ändå och blev mkt spänd i framförallt galoppen och det resulterade i en bockserie.

Jag skulle heller aldrig köpa en bh utan resår, den skulle antingen inte fylla sin funktion eller så skulle den vara sjukt obekväm!!
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

En fråga, vad är bättre lång el kort gjord om man kan välja..för hästen..
Då menar jag dressyrgjord alternativt vanlig lång..
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

KL
Jag har lärt mig av sadelmakare att man definitivt ska ha resår på bägge sidor om man alls ska ha resår - annars riskerar sadeln att ta skada och sätta sig snett/oliksidigt, vilket jag tycker känns logiskt.

ang. resår så finns det ju på de flesta moderna gjordar idag, sån resår som INTE blir som värsta uttöjda dragnings effekten, utan bara som en mkt tjock, kompakt del vid ngt fäste på gjorden, där det är resår, dvs resår som inte flexar särskilt mkt men erbjuder lite mindre stumhet än en gjord helt utan resår. såna använder jag gärna!
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag fick lära mig att sträcka ut frambenen på hästen efter att man spänt gjorden för att huden ska få möjlighet att "räta ut sig" ifall något blivit klämt (lär väl märkas ändå men...)
 
Sv: Sadeltvång - Eric le Tixerant gjord??

Jag drar huden tillbaka genom att dra ut gjorden o föra ner huden.

Drar 3-4 gånger innan det slutgiltiga så huden blir aldrig särskilt mkt dragen i.
Spänner m a o inte alls i början. sätter bara fast gjorden längst ner/ på hoppsadeln. Har aldrig haft skav.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 551
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp