Sadenl "tightar åt" schabraket runt manken

Comfort

Trådstartare
vet inte hur jag ska beskriva rubriken..

När jag sadlar drar jag upp schabraket i kanalen så ryggraden går ordentligt fri men efter en kort stunds ridning (kort kort) så har sadlen liksom dragit ner schabraket så den spänner över manken ganska rejält. Vad är det för fel då?

Hästen har rejält hög och lång manke om det gör nån skillnad.

Sv: Sadenl "tightar åt" schabraket runt manken

Det där har jag också märkt. Men det verkar vara skillnader mellan olika schabrak, alla gör inte så vad jag märkt.

Vissa schabrak vill gärna lägga sig på ryggen på hästen. Inte bara fram utan även bak.
Prova med ett annat som kanske är bättre formsytt.
// Linda

det är det som är så svårt med hennes manke, inte många schabrak är sydda så. Just nu anänder jag fårskinnsvojlock och igår när jag ridit hade den åkt ned och tryckt så mycket att hon hade fått en knöl på tornutskotten, sadeln ligger inte i närheten av dom :(

Hur ser ditt schabrak ut? Om du håller upp det framför dig, är överlinjen böjd eller rak?
Kanske kan funka med ett rejält formsytt schabrak av typ den här modellen?

400446_01.jpg

jag tycker att det är ganska formsytt, ungeför som det du visade. De schabraken jag har sm är väldigt raka använder jag inte på henne, men tycker det är svårt att hitta i vettigt pris :(

Trär du sadelgjorden genom hällorna nertill på schabraket? Att hoppa över det kan göra skillnad.

Annars kan du ju prova att använda vojlock, jag tycker de generellt har mycket bättre passform. De påverkas inte så mycket av dragande hit och dit, sas. :)

vet inte hur jag ska beskriva rubriken..

När jag sadlar drar jag upp schabraket i kanalen så ryggraden går ordentligt fri men efter en kort stunds ridning (kort kort) så har sadlen liksom dragit ner schabraket så den spänner över manken ganska rejält. Vad är det för fel då?

Hästen har rejält hög och lång manke om det gör nån skillnad.

Det måste väl vara sadeln som inte ligger still. Den sjunker ner i framkant.

Man får prova vilket schabrak som passar just den sadeln. Jag har spikraka schabrak som lämnat mycket plats framtill med vissa sadlar men är katastrof med andra. Alla "bra" schabrak passar inte alla sadlar. Lägger man dessutom en padd mellan så får man prova ut igen. Man får liksom hitta rätt kombo häst-sadel-schabrak :)

Ibland kan man använda de främre hällorna på schabraken till att fästa upp schabraket i framkant på sadeln, så att det inte kan glida ner.

i ringarna då? Det ska jag prova!

Digbil: menar du att hela sadeln tippar ner mot manken? det gör den absolut inte utan schabraket liksom dras ner, det gör det även bak men värst fram. ag har en kieffer sadel med en jäkla cutback och jag drar upp schabraket så mycket det går, säkert 10 cm.

Pinky: Ja jag trär igenom hällorna, ska prova nu att inte göra det.

Tack för all svar!

Ska ut och rida nu och byta schabrak, jag återkommer med hur det gick :D

Följer denna tråd med stort intresse!

Har liknande problem med min häst med hög manke som lätt får skav.
Just nu har jag gelpadd-schabrak-fårskinnspadd och sadel för att slippa problem men det känns som lite tårta på tårta.

del kl

hade ett annat schabrak och drog fästena genom ringarna och knöt hårt ihop dem över framvalvet och schabraket höll sig uppe:D

men jag hade en skumpadd som ju inte går att få upp i kanalen , och när man sätter sig i sadeln så trycker väl den på ryggen istället? Hästen verkade gladare idag iaf :)

Vad stilfullt :D
Kan tänka mig att jag hade dragit händerna i stropparna en sisådär tretusen gånger.

Jag har fått för mig att det inte alltid är trycket mot ryggen/manken som ger skav på min häst utan att det inte ligger stilla, därav mitt experiment med gelpadden.
Mitt schabrak korvar sig liksom lite på ena sidan och det är där det gärna blir en liten bula.
Bra är det inte iaf.
Alla idéer ska testas!

Senast ändrad:

*Kl*

Jag hade lite samma problem förr, tills jag skaffade ett lite styvare, formsytt schabrak som ger rejält med plats vid manken (herrn har rejäl manke).

Efter dryga timmens ridtur:

292767_134230486672933_100002579461412_175988_3532858_n.jpg

296050_134228840006431_100002579461412_175982_255554_n.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 160
Senast: Jamtland
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 287
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 796
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka