Bukefalos 28 år!

Sadla blöt häst

Sv: Sadla blöt häst

Det blir större friktion och sadeln kan bli förstörd av att ligga på e regnblöt häst så jag rider efter hästen är torr... Att hästen blir svettig är inte samma sak som att den blir blöt av regn..! Regn har ett anat PH och svett skapar tvärt om ett lödder som skyddar huden.
 
Sv: Sadla blöt häst

Om hästen är blöt men ren sadlar jag och rider som vanligt. Om den däremot är full av lera gör jag något annat den dagen. Smuts vill jag inte gnugga in i huden. (mina hästar går utan täcken)
Sadeln är ju skyddad av schabraket så den blir inte blöt. Jag torkar lite med en handduk innan jag lägger på sadeln också.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Jag lägger på schabrak och sadel och rider.

Hästen torkar jättebra under sadeln, blötan sugs snabbt upp av schabraket.
Har under mina ca 30 år med häst inte sett någon häst fara illa av detta.
 
Sv: Sadla blöt häst

beror på vilken av mina hästar det handlar om...
Mitt sto skulle jag aldrig lägga sadel på när ryggen är blöt, hon är känslig i sin rygg och skulle ändå inte gå att rida något vettigt. Valacken däremot skulle jag sadla och rida som vanligt, om han inte är lerig också.
 
Sv: Sadla blöt häst

Det blir större friktion och sadeln kan bli förstörd av att ligga på e regnblöt häst så jag rider efter hästen är torr... Att hästen blir svettig är inte samma sak som att den blir blöt av regn..! Regn har ett anat PH och svett skapar tvärt om ett lödder som skyddar huden.

Men du lägger väl inte sadeln direkt mot hästen? Har du inte ett schabrak emellan?
 
Sv: Sadla blöt häst

Många verkar inte tänka på vilken bakterietillväxt det blir i paddar, schabrak och inte minst speciellt sadelgjordar och sadelgjordstunnlar. Att de blir blöta och svettiga, torkar och sen används igen är ofta större orsak till eksem och svårläkta sår på hästen än att hästen rids blöt.
När ett scabrak blivit svettigt åker det i tvättkorgen. Skulle inte använda ett svettigt schabrak som torkat igen utan tvätt. Gör inte de flesta så?

Och hur är det med benskydd? Hur ofta rengörs de noga? Ofta borstas de bara rena och slängs fuktiga i en korg eller spann efter ridturen.
När jag har hästar som har benskydd tvättas de efter varje användning. Alltid. Hästens utrustning ska man vara noga med.:) Det sitter i ryggmärgen sedan ridskoletiden. Allltid putsa av träns och lädergjord efter varje användning. Alltid tvätta benskydd. Ren utrustning ger inte skav eller problem för hästen och den håller längre. Jag kan inte komma på en enda orsak till att inte vara noga med detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Rider barbacka fast med ett schabrak som skydd mot vätan. Inte alls kul att bli blöt i baken :D

Fast man skulle kunna ta in hästen och låta den torka undertiden man mockar och mäter upp mat.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag brukar ta en liten handduk och ge en snabb "massage" vid sadelläget, därefter borsta och sadla. Det blir kanske inte torrt men men får bort det värsta iaf :) Dock brukade jag alltid ställa in hästen så fort jag var klar med mockningen. Slängde på ett svettäcke (hade ett superduperbra från hööks) och slängde in nåt kg hö att tugga på. Sedan hade jag ju fler stallsysslor att utföra så hästen brukade hinna torka upp hyffsat :)
 
Sv: Sadla blöt häst

borstar och gnuggar med handduk, sen har jag på ett schabrak som transporterar bort fukten (hästen blir inte ens svettig under detta shabraket :love:).
 
Sv: Sadla blöt häst

Tycker inte svett och regnblöt är samma sak, därav min undran.

Skulle inte rida min häst blöt, speciellt inte med vinterpäls (oklippt) skulle han vara blöt under sommaren så är det snabbt fixat med svettäcke/handduk.

Skulle inte lägga på ett blött schabrak heller. Sadlar man hästen blöt så blir ju schabraket blött även om hästen "torkar".
 
Sv: Sadla blöt häst

När ett scabrak blivit svettigt åker det i tvättkorgen. Skulle inte använda ett svettigt schabrak som torkat igen utan tvätt. Gör inte de flesta så?

När jag har hästar som har benskydd tvättas de efter varje användning. Alltid. Hästens utrustning ska man vara noga med.:) Det sitter i ryggmärgen sedan ridskoletiden. Allltid putsa av träns och lädergjord efter varje användning. Alltid tvätta benskydd. Ren utrustning ger inte skav eller problem för hästen och den håller längre. Jag kan inte komma på en enda orsak till att inte vara noga med detta.

Nej, vet många ridskolor där schabraken bara hängs upp med sadeln i sadelkammaren efter lektion. Där torkar svett, smuts med mera in. På ridskolor om någnstans skulle det behövas viskastycken så att man alltid har ett rent och frächt till varje ridlektion. Samma gäller för benskydden. De bara slängs i en spann ihop med borstar, hovkratsar och annat. Man tror ju att de skulle lära ut hästskötsel påridskolorna...

Och sen undrar de över att utslag inte försvinner och sår mm har svårt att läka. Och oftast är det vid sadellägena eller där benskydden sitter...
 
Sv: Sadla blöt häst

Tycker inte svett och regnblöt är samma sak, därav min undran.

Skulle inte rida min häst blöt, speciellt inte med vinterpäls (oklippt) skulle han vara blöt under sommaren så är det snabbt fixat med svettäcke/handduk.

Skulle inte lägga på ett blött schabrak heller. Sadlar man hästen blöt så blir ju schabraket blött även om hästen "torkar".

Lösningen är just ett viskastycke eller en handduk under schabraket eller padden. Normalt förekommande inom galoppen där hästarna oftast blir svettiga om inte blöta...
 
Sv: Sadla blöt häst

Det blir större friktion och sadeln kan bli förstörd av att ligga på e regnblöt häst så jag rider efter hästen är torr... Att hästen blir svettig är inte samma sak som att den blir blöt av regn..! Regn har ett anat PH och svett skapar tvärt om ett lödder som skyddar huden.

Svett innehåller även mycket salter som kan irritera huden. Det kan även bygga en bakterieflora där hästen ofta blir svettig och där inte ventilation finns. Ställen som vid huvudlaget på grimman eller tränset, sadelgjorden och sadelläget. Inte minst vid stall där man saknar spol och tvättmöjligheter.

Svett drar dessutom till sig fästingar, flugor, bromsar och knott. Tror alla vet vilka problem det medför...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Det beror på hästen.

Min förra häst blev öm om hon blev blöt och kall (i kombination) över ryggen, och hade/har lätt att få spänningar i ryggen. Henne red jag inte om hon var regnvåt över ryggen, just därför. (Men så gick hon också täckad om regnet var kallt.)

Nuvarande hästen torkar jag av över ryggen med en handduk, sadlar och rider. Känns ryggen kall, tömkör jag istället.

Däremot borstar jag inte en blöt häst. Har fått lära mig att det är risk för sår etc att borsta när päls och hud är blöt.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Nej inte svett och vatten helt det samma, inte för jag vet men jag inbillar mig att vatten är skonsammare än svett i den mån det är någon skillnad. Är det någon som vet varför svett är skonsammare än vatten för en häst eller är det mest som ni gissar/fått höra?
 
Sv: Sadla blöt häst

Red på en liten ridskola i frankrike en sommar.

Där spolades alla hästar innan lektionen, och drogs av bara med vattenskrapan, sen sadlades på. Efter lektionen spolades alla hästar av igen, innan de gick ut i hagen.

Då var det över 30 grader i skuggan, och de var ute på ridbanan. Alla hästarna var pigga och såg ut att må bra, och gillade att bli spolade.

Dock så lade de aldrig blött shabrak på blöt häst, utan de skulle vara torra och rena.

Inom galoppen duschas alltid hästarna av efter varje träning och tävling. Och ibland även före om det är riktigt varmt. Hästarna gillar det allt som oftast, speciellt efter ett löp. Spolningen tar ju bort mycket svett som kliar och stör.

Förr var det vanligt med varmvatten men numera har man komit fram till att det är ok att spola av hästen med normaltempererat vatten så länge det inte är kallt ute. Det handlar ju om att få ner kroppstemperaturen efter ett löp. Och man skrapar ju alltid av vattnet och träckar dem torra efter ett löp.

Inom galoppen är det för övrigt få som använder sig av schampon, pälsglans mm. Man vill inte få päls eller allergiproblem och eftersom hästarna duschas ofta så är man rädd om det fett som finns i pälsen. Fullbloden är anars rätt korthåriga så de är lätta att skrapa av och torkar fort när man träckar dem efter duschen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Nej inte svett och vatten helt det samma, inte för jag vet men jag inbillar mig att vatten är skonsammare än svett i den mån det är någon skillnad. Är det någon som vet varför svett är skonsammare än vatten för en häst eller är det mest som ni gissar/fått höra?

Det låter mer som en skröna att svett skulle vara skonsammare än vatten. Ingen använder väl samma svettiga underkläder eller sport-bh om och om igen efter varje träningspass utan tvätt imellan? Hästar är ett djur som är gjort för att vistas ute. Regn gör att svett mm spolas bort. Men sen människan började stalla in hästen har människan också fått börja spola av och duscha hästen...

Ok. så borde det i alla fall vara. Av någon anledning saknar många stall fortfarande möjlighet att spola av och duscha hästar. Även ridskolor. Man slänger allt för ofta på ett tätt stalltäcke utan tillräcklig ventilation på en svettig och blöt häst...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Jag duschar mest varje ridtur på sommaren just för att få bort svett (på vintern är det för kallt) och så skaffar sig hästen naturligt flugskydd genom att rulla sig. Jo jag tycker det låter som en skröna själv, men flera är bestämda med att svett är okej men vatten bör undvikas så det kan ju finnas någon förklaring.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag duschar mest varje ridtur på sommaren just för att få bort svett (på vintern är det för kallt) och så skaffar sig hästen naturligt flugskydd genom att rulla sig. Jo jag tycker det låter som en skröna själv, men flera är bestämda med att svett är okej men vatten bör undvikas så det kan ju finnas någon förklaring.

Men det där med naturligt flugskydd genom att hästen rullar sig funkar ju inte genom att många låter hästarna ha täcke på sig även på sommaren. Man spolar inte av hästen, det är dålig ventilation under täcket och doften av svett drar till sig allt som flyger. Och alla hästar rullar sig inte... :crazy:
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag har alltid sadlat och ridit när min häst varit blöt, bara se till att han inte är smutsig under sadeln så är det ingen fara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 731
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 630
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 826
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp