Sadling...

jemaha

Trådstartare
Exakt vart ska sadeln ligga på ryggen eg??? Jag tycker att de flesta verkar ha sina sadlar alldeles för långt fram, borde man inte lära ut på ridskolor hur sadeln ska ligga... Hittade en bild på <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=internet&v=56">internet</a>, en unghäst som var till salu, den sadeln ligger liite långt fram kanske...http://212.112.161.169/images/78/78728_kal_s.jpg

Sv: Sadling...

Vart sadeln ska ligga beror på hur hästen ser ut.
Ryttaren ska sitta så mycket i mitten som möjligt, men våra moderna hästar är egentligen inte rätt byggda för att böra ryttare, så vi måste placera ryttaren längre fram. På bilden sitter dock sadeln på tok för långt fram - det finns ingen chans att den hästen kan gå i en naturlig och ultimat form.

Efter som att vi vill att hästen ska lägga vikten på bakdelen så ska vi ju lägga våran vikt så långt bak som möjligt, till viss del. I den moderna ridsporten i sv. sitter ryttaren för långt fram - ibland hästen framdel. Det har bla. att göra med våra felbyggda hästar. Om en ryttare placeras i mitten av ryggen på en av våra moderna ridhästar så skulle den få ont. Den skulle inte klara att bära en ryttare då ryggen är för klen där.

Sv: Sadling...

Det finns redan en ganska färsk tråd om sadelns placering på detta forum.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: zefyros
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 388
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?