Bukefalos 28 år!

Säga hej, kostar det för mycket?

Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag är en sån som glatt hejar på folk när jag är ute och rider, har alltid gjort och kommer alltid göra:)
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag hälsar brukar på folk jag möter när jag är ute och går exempelvis, oavsett om det är barn eller vuxna. Här i byn hälsar jag alltid, trots att jag egentligen inte känner folk. När jag kör bil så slänger jag upp handen vid möte på byvägen(den är så smal att man måste sakta ner och ta hänsyn till varandra) men även vid möte med hästekipage, eftersom jag saktar ner och har extra koll även där. Det är trevligt när de hälsar tillbaka, själv tackade jag alltid bilar som visade hänsyn när jag var ute och red.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Om man möter någon, vem bör hälsa först?

"Bör"? Känner man att man behöver förlita sig på regler för något så enkelt har man kanske inte så lätt med det sociala generellt? Den som tar initiativ att hälsa först kommer göra det först, och i något som tar så lite tid och minimal ansträngning för att göra en annans dag lite bättre anser jag att det bästa är att inte krångla till det. Ta initiativ. Bara gör.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

När jag bodde mitt inne i stan så hälsade jag inte på någon, då hade jag fått hålla på hela dagen.
Med nu när vi bor i utkanten så hälsar jag på dom flesta. Alltid på grannarna om dom är i närheten, på alla i stallet oavsett om jag vet vilka dom är eller inte. När vi besöker svärföräldrarna så hejjar varenda kotte på oss på gatan när vi kommer körandes och jag vet inget mer än att dom är grannar.
Jag lider av social fobi och gör mitt bästa. Ibland kan jag nog uppfattas som otrevlig som bara hälsar snabbt och inte vill småprata när den andra uppenbarligen vill det, men det är inte min mening.

Att komma lite i utkanten är en bra sak. Det känns lite vänligare helt enkelt. Folk hälsar på varandra här som ingenting. Det är vardag.

När vi spenderade förra sommaren i Frankrike så fick vi verkligen känna på det. Där hälsar ALLA på varandra, oavsett ålder. Till och med dom små på 3-4 år hälsade trevligt för så var dom uppfostrade.
Ett väldigt trevligt folk!
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

kl - Det var lite skoj igår, efter att ha läst den här tråden, råkade jag ut för att först en grannes pappa som kom cyklande precis när jag och väninnan sitter upp på hästarna, inte hejar. Vi är ca tre meter ifrån honom...

Sen på ridturen möter vi en tjej på ponny, våra hästar hoppade till lite för den kom precis runt en krök, så jag sa några ord om hur fjantiga våra hästar var, tjejen tvärstirrade rakt fram och sa inte hej, inte ett leende, ingenting...Både jag och min ridkompis tittade på varandra och undrade hur folk beter sig...
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

*kl*

När jag hade häst hälsade jag alltid på folk och saktade ner (dvs skrittade) om det kom någon och gick/joggade. När jag red förbi dagiset fick barnen alltid klappa och hälsa på hästen, båda mina hästar var väldigt trevliga och inte nafsiga. Jag misstänker att eftersom jag var trevlig och hälsade bidrog till att jag aldrig hade problem med att folk klagade på att jag red på deras mark (givetvis var jag försiktig när det var blött i markerna också).

I mitt jobb anser jag att jag är ambassadör för mitt yrke och givetvis för bolaget jag jobbar för så jag är alltid trevlig om jag träffar på någon ute i skogen. Alla är tyvärr inte trevliga mot mig men det får man ta, jag bemöter alltid alla korrekt just för att inte ge min yrkeskår eller bolaget dåligt rykte.

Jag håller upp dörrar för äldre medborgare och de med barnvagnar också :p livet blir så mycket trevligare om man är trevlig...
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Kl
Tack för alla svar! Det verkar ju som de flesta anser att man bör hälsa och att det hör till god ton. Relationerna runt omkring blir så mycket bättre och enklare då.

Har själv varit ute igen med mina hästar och gick förbi ett gäng ungdomar med EPA-traktorer och hälsade såklart. Ingen hälsade tillbaka ( fast vanligtvis gör killen det som bor där) och det berodde väl på att de skulle vara coola :D, inte helt oväntat. När jag gick därifrån så kände jag att om jag bara hade gått förbi och inte hälsat så hade det nog känts mer genant än att hälsa och inte få svar...

Hursomhelst så får jag väl ta ett snack med mina kunder:banghead:.
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Vi bor också på landet och här hejas det åt alla håll och kanter. Vägen går igenom våran gård för grannarna så det körs en del och självklart hejar man, det hör till god ton tycker jag, våran lilla tös springer till och med efter och vinkar så gulligt

Likaså när jag är ute och rider eller kör hästen, folk man inte känner blir oftast glada och hejar tillbaka, ibland stannar folk för en pratstund.

Samma sak om jag åker hem från jobbet ropar jag hejdå innan jag går
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Jag brukar alltid hälsa när jag möter folk på vägen eller så. Har aldrig varit med om att någon blir sur, så varför inte liksom :p Jag tycker det är trevligt och alla hittills har hälsat tillbaka!
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Tror att man på landet helt enkelt har för vana att alltid hälsa, är nog bara hemtjänstpersonalen som INTE hejar här ute! Ja och så en del andra "främlingar"...

De flesta hejar, oftast byter man några ord med, om man inte åker bil då:p
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Tror att man på landet helt enkelt har för vana att alltid hälsa, är nog bara hemtjänstpersonalen som INTE hejar här ute! Ja och så en del andra "främlingar"...

De flesta hejar, oftast byter man några ord med, om man inte åker bil då:p

Gör du inga "bonnstopp" där ni möts mitt på vägen och bara vevar ner rutorna. Sen när det börjar tuta bakom så kör ni iväg;)
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

..och jag bor i stan och hälsar på alla :D( ja inte när jag går på stan, men ibostadsområdet osv) ...en del tycker nog inte jag är klok, men det bjuder jag på ;)
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Gör du inga "bonnstopp" där ni möts mitt på vägen och bara vevar ner rutorna. Sen när det börjar tuta bakom så kör ni iväg;)

Sedan kan man ju göra så som jag råkade ut för när jag jobbade i Jämtland att man inte flyttar sig på en gång heller (jag tutade inte men de såg mig). Det gjorde inget och jag vinkade och log när de hade pratat klart :D
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Gör du inga "bonnstopp" där ni möts mitt på vägen och bara vevar ner rutorna. Sen när det börjar tuta bakom så kör ni iväg;)


det hände ju när jag bodde på vischan :D...herregud, MÅSTE det komma en bil precis nu :cautious:
;)
 
Sv: Säga hej, kostar det för mycket?

Gör du inga "bonnstopp" där ni möts mitt på vägen och bara vevar ner rutorna. Sen när det börjar tuta bakom så kör ni iväg;)

Jo då, det händer när det är speciella grannar:D

Aldrig kommer det väl så mycket bilar som då:o
 

Liknande trådar

Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 077
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 399
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 698
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 365
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp