Säkerheten

girly

Trådstartare
Hur många tänker igentligen på säkerheten. JAg kommer aldrig glömma min hjälm någonsin mer. Vill gärna dela med mig av lite händelser till alla som råkar glömma sin säkerhetsutrustning.

Har ni någonsin glömt eran hjälm och kommer på det när ni precis ska sitta upp och tänker att "äsch, jag ska bara skritta en liten sväng". Jag hat änkt men aldrig gjort det som tur är. Och i fortsättningen kommer jag inte ens tänka det.

Jag hade longerat min häst och skulle skritta av den en liten sväng på ungefär 5 minuter. Hade gått med den en bra bit innan så den hade fått sin avskrittning. Jag red med träns och tyglar men barbacka. Men det är inget ovanligt för mig. Och när jag kom på de sista 100 metrarna innan grusvägen tog min häst bettet i skrit och började trava. Försökte stanna men upptäckte att han hade tagit bettet. Så det blev full karriär iväg. Och så kom vi fram till grusvägen som jag lärt min häst att alltid stanna innan vi går ut på vägen för att kolla efter bilar. Så han försökte stanna men gled i gräset så han tog ett språng så jag hamnade på sniskan och efter tre språng till så tvärnitade han på gruset i stället för att han veet att vi alltid ska stanna eftersom han inte lyckades inna.. Jag slungades framför honom och kom under honom. Fick en spark på örat av framhoven så det sprack och fick sys väldigt många stygn. Ett tramp/spark eller vad man ska kalla det av bakhoven på hjälmen(!) som tur var att jag hade. Annars hade mitt huvud varit som ett ägg i det läget... krossat. Jag hade kompisar med mig som berättade att jag hade änglavakt.

Så kom alltid ihåg hjälmen! Helst säkerhetväst också! Om man tycker det är jobbigt så kan man faktiskt lära sig rida med den. Det har jag gjort så jag tror alla kan det. Det kan hända med vilken häst som helst. Även den gamla snälla ridskolehästen. En dag kan de få sina krumsprång och då vill man inte ha glömt säkerheten. Har ridit de hästar som varit så snälla och goa som helt plötsligt spralla till. Det är ert liv som står på spel. Tänk på det.
 
Sv: Säkerheten

shhhiiiittttt:eek: tur att det gick bra trots allt

jag tummar aldrig på säkerheten jag har säkerhetsväst och hjälm ... äldsta grabben på 7 år har oxå det .. tom när jag kör med shettisen har jag säkerhets väst och hjälm efter att han krängde mig ur vagnen och jag fastnade med foten inte roligt kan jag säga
 
Sv: Säkerheten

Kan jag förstå. S¨fort man är i närheten av hästar, i hagen, när man borstar eller utfodrar så ska man ha hjälm. För vem vet näår det kommer en spark eller så. Det beror helt på hur många "lådor" en häst har byggt.
Om ngn vill veta mer om lådorna som jag pratar om tar jag det hellre över mejl. det är lättare tycker jag.
 
Sv: Säkerheten

jag känner mej obekväm när jag inte har min väst och hjälm. känns liksom som att det verkligen är nått som saknas. så det känns bara konstigt att inte ha det. och så får jag för mej att bara för att jag inte har västen på mej nu så kommer jag trilla av:angel:
 
Sv: Säkerheten

haha. jodu. den känslan vet jag precis vad den är. Har själv haft den. En mkt obehaglig känsla. Iaf när man rider mkt unghästar. jag känner mig sån även på de snällaste hästarna.
 
Sv: Säkerheten

Jag skulle aldirg rida utan hjälm, skulle känna mig så himla obekväm utan det och det är så onödigt att inte ha det ändå. Hur jobbigt är det på en skala att ta på sig den liksom.. :P
 
Sv: Säkerheten

jag råkade ut för en ordentlig ridolycka i början av -80. hade det funnits säkerhetsvästar då så hade jag troligtvis sluppit min ryggskada. tack vare att jag är sned i ryggen (ett resultat av den "smällen") så klarar jag inte av att använda väst idag, men mina barn får inte rida utan ;)
 
Sv: Säkerheten

Oj vilken tur att det gick så bra som det gick ändå med dig och hästen, du hade din lilla ängel med dig den gången.

Jag rider aldrig utan vare sig hjälm eller säkerhetsväst, i början var det obekvämt att använda västen den var stel och klumpig, men så småningom vänjer man sig.
Trillade av för ett par veckor sedan, ramlade så illa på sidan att jag bröt några revben, och då hade jag ändå västen på mig, den skyddar inte mot allt men jag vågar knappt tänka på hur mycket mer skador det hade blivit utan den.

Slarvar ibland lite med hjälm när jag tömkör eller gör saker från marken med hästen :o dock, men skall försöka skärpa mig även på det.

Ett tips om man tycker att "vanliga" västarna är klumpiga är att köpa en racesafe väst, betydligt mer formligt och lättare, blev mycket positivt överraskad av min sådan.
 
Sv: Säkerheten

Har alltid hjälm och säkerhetsväst på mig när jag rider. Skulle inte ens sätta mig på hästen utan en hjälm.
 
Sv: Säkerheten

usch vad läskit:eek: jag bralla med min häst och ramla av, blev hängande i tyglarna.. fick en spark på revbenen som tur hade jag väst... vågar inte tänka på hur onte det hade gjort utan...

tur att det finns så mkt säkerhet grejor;)
 
Sv: Säkerheten

Hjälmen är såklart alltid på plats
men västen....:o känns som att jag dammar av den varje gång den tas ur garderoben:o
 
Sv: Säkerheten

En sån tur att det slutade om inte lyckligt, så i alla fall någorlunda bra!
Själv har jag alltid hjälmen på. Säkerhetsvästen är med den också, utom när syrran är med och ska rida, då får hon låna den.
 
Sv: Säkerheten

Åh - du skriver precis en sådan tråd som jag länge har tänkt skapa!

Jag åkte själv av för en tid sedan, skulle bara skritta ut en liten sväng i det vackra höstvädret en söndagseftermiddag. Vek in på en tidigare oprövad liten skogsväg som ledde till ett kalhygge så vi vände. När vi kom ut på "vår" väg igen tyckte hästen att vi var på väg hem - men det var vi ju inte. Hon protesterade genom att kasta sig över ett dike när jag styrde "bort" i stället för hem och så hoppade vi fram och tillbaks ett par gånger. Till sist kom vi i sådan otakt att jag började glida när hon kastade sig och sadeln gled den också. Sedan minns jag inget mer än att jag gick efter hästen...

Av avtrycken i vägen att döma trillade jag av med huvudet före. Förlorade medvetandet en stund (lagom länge för att hästen skulle hinna en bit bort i alla fall). Törs inte ens tänka på hur den lugna skritturen skulle ha slutat för min del om jag inte haft hjälm.

HA ALLTID HJÄLM! Och helst säkerhetsväst också - inre blödningar etc. är nog ingen höjdare...

Kram och hörrni - RID SÄKERT!
 
Sv: Säkerheten

hjälm självklart.....

väst borde man ju ha..men har aldrig ridit med det och just nu finns inte ekonomin att köpa en.. på ridskolan kan man iof låna.. men så är ju lånesakerna som de är (en gammal hjälm jag lånade då jag glömt min skavde hål i hårbotten på mig så jag var helt blodig i huvudet efter lektionen - glömmer inte min egna bekväma hjälm igen :p )..

tänker mig som så att en väst får det investeras i i framtiden när det ska skaffas egen häst eller så.. har ju en förkärlek för de väldigt livliga pållarna :p
 
Sv: Säkerheten

Hej! Bra tråd!
ALLTID HJÄLM och säkerhetsvästen på när jag rider utanför ridbanan.
Jag tycker att förvånadsvärt många rider utan hjälm,vet inte riktigt vad dem försöker bevisa för så lata kan dem väl ändå inte vara:angel:
Jag är nyfiken på "lådorna" du skrev om...
 
Sv: Säkerheten

hmm shit va alla är duktiga härinne med säkerhetssaker:o
själv har man bara väst då man hoppar/tävlar terräng delen i fälttävlingar...
hjälmen är alltid på om jag är ute i skogen och rider och hoppar hinder..men annars är jag slarvig med hjälm:angel: ...visst kan mycket hända och det är jag medveten om men ja man är väl dum som tar riskerna eller nåt...däremot när jag hanterar hästar från marken skulle jag inte kunna tänka mig ha hjälm...obehaglig känsla får jag då..ser liksom sämre åt alla håll och känner mig instängd..konstig jag vet!

Men bra att alla härinne är så duktiga!!:)

Lillsnorre: jag tror att många kan vara somj ag...tycker hjälm är obekvämt och blir svettigt och sådär..sen glömmer man den ibland i sadelkammaren typ som man låser innan man rider iväg och då orkar man inte hålla på låsa upp och ha sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerheten

Jag tycker att alla igentligen ska rida med väst. Det är en så bra säkerhet. Du gör verkligen rätt i att dina barn måste rida med det.
 
Sv: Säkerheten

Jag tror att vi är många som kan slarva med hjälm och väst när det gäller markarbetet. Men det är som en tidigare skrev. Hur jobbigt på en skala är det att ta på sig sin hjälm.
 
Sv: Säkerheten

MIn ridkompis är sån också. Men hon har kommit på det att hon trillar bara av när hon har väst.. men däremot har hon bara gått omkull när hon inte haft väst om ngt hänt. Hon kan vara slarvig med den.
 
Sv: Säkerheten

Man brukar oftast tänka på säkerheten mor hos sina nära och kära än sig själv ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 293
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp