Säkerheten

Sv: Säkerheten

Jag tyckte att det kändes bra att starta en sådan här tråd. Det är ju väldigt viktigt med säkerheten. Och det finns många som slarvar där ute. Det vet jag. Men det är ju alltid upp tell dem själva att avgöra hur de villat det ska gå. I mitt val var det ett sprucket öra eller ett mosat huvud. Som tur var valde jag rätt. ett sprucket öra.
 
Sv: Säkerheten

SÄkerhetsväst är en bra sak att skriva upp på din önskelista. När jag red min ridskolas lataste ponny då jag började rida så sa alla att jag skulle galoppera han för det häner aldrig nåt med honom. Men den dagen var den första dagen jag flög av. Kan säga att jag hade dålig rygg innan... Men de livligare är man oftast mer beredd. Men man vet aldrig när våra änglar råkar ta bort ögonen ifrån oss.
 
Sv: Säkerheten

Det är många som tänker det att jag ska inte rida ut idag så så mkt kan väl ändå inte hända. Men jag kan berätta att en av de tryggaste hästar jag någonsin ridit som jag red i paddock blev rädd och jag flög av och fastnade i stigbygeln. En spark kom knappt 5 cm ifrån min hjälm. Men vad hade hänt om jag inte hade haft hjälm och sparken träffat huvudet. Det är jobbigt att springa så. Det vet jag. Och jag önskar de kunde uppfinna nåt bekvämare än en hjälm. Hatart det igentligen. Men så många gåner jag stått bara millimeter ifrån himlaporten vid de tillfällen det inte brukar hända nåt så tar jag mig besväret och tränsar av och sätter fast hästen, hämtar nyckel, låser upp, hämtar hjälm, låser och hänger tillbaka nyckeln. Du kan ju läsa några av mina tidigar inlägg.
 
Sv: Säkerheten

Jag rider alltid med hjälm, glömde den dock en gång, kom på det när jag var långt uppe på vägen men red tillbaka å hämtade den, min häst är inte riktigt säker så vågade inte rida utan.
Fast väst har jag bara ridit med en gång och det var så jäkla obekvämt. Antar att man vänjer sig, men har inte provat nån mera gång
 
Sv: Säkerheten

Hjälmen är en självklar del i min utrustning. Jag har glömt hjälm 2 gånger under de 30 år jag ridit. En gång påmindes jag av en kompis (som själv ibland rider utan hjälm) direkt jag satt upp. Den andra gången red jag barbacka (troligen därför jag glömde hjälmen - jag bröt rutinen i och med att jag inte sadlade) och ramlade av! Och det var först när jag rasade av som jag kom på: hjälmen! hade mössa på mig eftersom det var vinter och det var mjuk snö där jag ramlade så det gick bra.

Säkerhetsväst har jag aldrig använt. Det fanns inte under mina år på ridskolan så det har aldrig blivit att vänja sig med.

Ibland slarvar jag vid hanteringen; när jag känner en häst väl så kan jag omedvetet bli lite nonchalant när jag borstar osv. Även mitt jättelugna sto KAN ju faktiskt göra något oväntat ibland.

Unghästen jag hjälper till med har jag hjälm när jag hanterar (bara från marken än så länge), även när jag borstar osv. Han är lite speciell och vill "testa" mig ibland så därför har jag tagit för vana att i alla fall skydda skallen.
 
Sv: Säkerheten

Jag skulle rekomendera att man har väst. MAn vänjer sig alltid. Och sen så finns det bekväma västar. Det fanns förslag på ngn typ tidigare i tråden.
 
Sv: Säkerheten

Jo.. Vi alla slarvar ju i mellen åt vid hanteringen. Att du använder hjälm vid hantering av unghäst är bra. Det är jag väldigt slarvig med när jag bara hanterar den på marken. Annars rider jag alltid med hjälm.
 
Sv: Säkerheten

Usch vad otäckt :crazy: Jag brukar nog vara ganska noggrann med säkerheten. Eller ja, hemma i vårt eget stall slarvas det kanske en del, "jag känner ju hästarna" :smirk: Hjälm har jag alltid, alltid på mig. Säkerhetsväst har jag vid hoppning men tyvärr inte när jag rider ut på min egen häst. Dockå på andras. Borde ha det med egna hästen också med tanke på hur tittig han är.
Men på skolan rättar jag nog in mig rätt bra i regelverket. har lärare som berättat mycket, inte bara vad som KAN hända OM du glömmer något, utan vad de sett i verkliga livet.
 
Sv: Säkerheten

Jo. Det är bra att få veta. Tänk på de som upplevde allt själva. De skulle nog kunna hålla världens föredrag om hur viktigt det är och sånt.
 
Sv: Säkerheten

Jag tänker jämt och ständigt på säkerheten..det gäller allt från hantering till ridning...Har alltid hjälm och skulle aldrig få för mig att rida utan....säkerhetsvästen har jag inte riktigt förlikat mig med:crazy: känns klumpigt...:) men det beror säkert bara på ovana....
 
Sv: Säkerheten

Det brukar kännas ovant för alla i början. Tror jag iaf. Men det är super att du är noga med säkerheten!
 
Sv: Säkerheten

Kan säga att jag endast rider på ridskola, i ridhus, med ridlärare och på snälla ridskolehästar men jag har alltid både hjälm (iofs krav) och säkerhetsväst. Och alltid när jag gör iordning hästarna också. Skulle aldrig v å g a rida utan hjälm och västen gick det snabbt att vänja sig vid, nu tänker jag inte på att jag har den...men jag känner mig oskyddad utan......

Jag blir förvånad när jag hör om privatryttare som inte alltid har hjälm. :eek: Jag menar, de flesta har väl ändå börjar på riskola och säkerhetstänket borde ju sitta i ryggmärgen.....
 
Sv: Säkerheten

KNAPPLÅN...
får ja fråga varför du skriver en massa små inlägg istället för att sätta ihop dem till lite större...känns rätt menigslöst med inlägg på 1-2 meningar o sen direkt under kommer en "fortsättning" istället för att ha allt i samma inlägg...jaja...:eek: för att svara på ämnet så har ja aldrig ridit utan hjälm, skulle aldrig göra de heller, MEN ja satt på en häst utan hjälm en gång, en enda...räknas de? har även ridit med väst hela livet fram tills för ca ett år sen då ja insåg att ja vuxit ur min...så om nån har en lätt o bekväm väst till salu så hör av er! bör inte vara allt för dyr men får heller inte vara trasig så att funktionen störs (skiter fullständigt i några revor i tyget tex men skyddet måste vara fullgott):devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Säkerheten

hmm shit va alla är duktiga härinne med säkerhetssaker:o .

Ja med hjälm och väst är jag duktig - men fuskar å det grövsta med en del annat :o

Jag brukar till och med ta på hjälmen och ibland västen när jag tar in hästarna (främst om det är halt och isigt eller om jag skall få lov att släpa in hingsten då) och jag hade både hjälm och väst igår när jag försökte lära foderhästen longering (hon blir liiiiite grinig då och jag vill inte ha en spark i skallen eller magen...).

Däremot är jag dum i huvudet i andra sammanhang. Har t.ex. suttit under magen på hästen och klippt hovskägget :o Glömmer mobiltelefon och att tala om vilken väg jag tänker rida och sådant... inte bra alls faktiskt! Har hänt att jag lett in en häst och låtit de andra två gå in själva också... fast det gör jag nog inte om för jag inser själv hur dumt det var.

TÄNK på säkerheten! Det tar ett par sekunder att hiva på sig hjämen - ungefär lika lång stund som det tar att trilla av och krossa skallen...:eek:
 
Sv: Säkerheten

Jag skulle rekomendera att man har väst. MAn vänjer sig alltid. Och sen så finns det bekväma västar. Det fanns förslag på ngn typ tidigare i tråden.

Jag tycker inte att västen påverkar RIDNINGEN däremot är man vig som ett kassaskåp vid av och påsittning med västen på :rofl:
 
Sv: Säkerheten

Jag åkte nyligen av min häst när hon stod stilla! Jag skulle dra åt sadelgjorden, det regnade ute och hästen var blöt och sadeln började glida. Jag lyckades inte få stopp på sadeln och for i backen med rygg och bakhuvud nedåt. Som tur är har jag en lugn häst som stod kvar ganska stilla, men smällen kändes i huvudet trots hjälm och jag blev stel i nacken några dagar.
Jag rider alltid med hjälm men denna händelse påminde mig om att det är en risk bara att sitta upp på hästen.
 
Sv: Säkerheten

schelin_j: Kan säga att jag är sån...dvs kryper under magen på min herre när jag trixar med saker vid hans fötter och typ tar in 2 hästar samtidigt(mest förr för i stallet ja e nu tar var o en in sin häst själv på kvällen) och då släpper den ena man vet som går till sin box o så...gör nog mycket dumt ur andras synpunkter men så är det bara..jag har till och med ridit ute barbacka på ett vintertäcke med grimma och grimskaft utan hjälm eller nåt och hoppat små terränghinder med min herre:cool: jag ser det som så att..drattar jag av hästen och slår mig får jag skylla mig själv!
 
Sv: Säkerheten

Jag gick på ridskola i 1½-2½år innan den lades ner. Men innan jag slutade där så har jag aldrig hjälm i hanteringen. Vi fick lära oss att vi skulle ha detta, men vi hade det bara när vi red. Nu idag när jag kommer ihåg så tar jag på mig hjälm innan jag går och hämtar min häst. Fast det är väldigt sällan.
 
Sv: Säkerheten

Att jag svarar många små beror på att jag hela tiden läser ett inlägg och trycker "svara på detta". Så jag försöker svara på allas var för sig. Men det blir nästan helt sammanhängande:D hihi. Men där vet du varför!;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 306
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp