Säkerhetsväst eller inte? Vad väljer du och varför?

Nej rider utan. Tycker det är väldigt bra att det blivit en vana för många men när jag började rida i slutet av 80-talet fanns dom inte. Sen har det aldrig blivit att jag skaffat någon bra. Har åkat av och skadat mig ordentligt en gång, då hade väst inte gjort skillnad.
 
Jag är uppväxt på ridskola med att man alltid har säkerhetsväst vid hoppning och uteritt. Sedan dess har jag mest ridit bockbenägna hästar och unghästar, så vanan har fått hänga kvar. Rider utan i dressyren, just att verkligen sitta ner och släppa ner axlarna utan att det blir spänt någonstans är svårt nog utan väst.
 
Den ska ju sitta löst på kroppen för att få plats när den löser ut,jag upplevde att den ” hoppade runt” när jag satt ner i sadeln. Sedan blev den ojämn och gled ner på den sidan som patronen satt på,då fick jag västen på halsen på motsatt sida-inte skönt alls….Jag försökte verkligen vänja mig eftersom det känns så bra att den skyddar nacken också!Men det är många i stallet som har denna typen och är jättenöjda,jag är kanske lite extra kinkig 😏
De flesta ska sitta löst men den från Free jump ska sitta tightare och vara närmst kroppen, därför köpte jag den.
 
Rider alltid med airbagväst, sedan jag bröt nacken. Den ska skydda även nacken mot whiplash etc. enligt tillverkaren. Om inte annat ger den en placeboeffekt på så sätt att den gjort mig mindre rädd för att återuppta ridningen efter min skada. Känner inte av den alls när jag rider. Enda nackdelen jag kan komma på är att det inte går att ha något över, som en extra jacka om vädret snabbt ändras eller tex en reflexväst i mörkret, men det går ju att lösa på annat sätt.
 
Jag har aldrig ridit med väst. Provade en utan att sitta till häst en gång i början av 2000-talet och tyckte den var väldigt obekväm och begränsande. Sen har det bara inte blivit av trots egen gård med två hästar, alltid ensamridning och alltid ut i skog och mark.
 
Jag har ridit fälttävlan så då blir det självklart väst. Annars har jag mest haft den när jag ridit yngre hästar.
Har en Racesafe provent som sitter väldigt bra och är skön att ha på sig.
Nu ska jag köpa ny häst och kommer använda den vid hoppning och uteritt. På vintern är det dessutom rätt gött med lite extra värme 😁

Vill inte ha airbag pga disträ och senil, kommer glömma att koppla ur den hela tiden 😂
 
Jag red alltid med ridväst när jag var yngre, men slutade med det (vet faktiskt inte varför, tror västen blev för liten på något vis och jag skulle fixa ny men det blev inte av typ)
Upptäckte att jag rider lite bättre utan den och får bättre balans (eller så var det en lögn jag hittade på)

Vet att det är ganska korkat dock. Har tänkt på att skaffa en, för just uteritter, hoppning, och om jag ska hjälpa min föredetta medryttarhästägare att rida in hennes nya föl (det blir ju först om ca 3 år men i alla fall)
 
Jag använder ryggplatta varje gång jag rider.
För två år sedan ramlade jag av en häst som stack och skadade ryggen rejält, hade jag inte haft ryggplatta den dagen hade jag med största sannolikhet fått ännu större permanenta skador än jag fick.
 
Jag red alltid utan fram till jag var 14 och flög av min förra häst och slog i rejält, som tur var bara mjukdelarna men den privata barn-och ungdomsläkaren vi gick till tyckte såklart att ska jag fortsätta rida så köp säkerhetsväst! Vilket vi gjorde, använde den flitigt i många år tills det var dags att byta ut den, har sedan några år en airowear outlyne :). Jag har dock på senare tid "slarvat" lite och skippat den vid dressyr och kortare uteritter men upplever att jag blir mer följsam utan den men å andra sidan får jag jobba mer med hållningen 😄.
 
Jag började rida på ridskola 1979. Då var det en ganska stor grej med de nya "säkerhetshjälmarna" som kommit, från Jofa och Boeri. Jag hade en Jofa. Ful som stryk, men den har säkert räddat mig undan några hjärnskakningar! Dock var man ju inte "cool" som ridskoleunge när man hade de hjälmarna, "privatryttarna" hade den gamla sorten som var föga mer än en papphatt...

Säkerhetsväst kom väl när jag var i tjugoårsåldern. Då red jag en kompis unghäst, så jag fick en säkerhetsväst av min mamma att använda när jag red honom. Dock grymt klumpig och otymplig, slog dessutom i bakvalvet i VARJE steg i traven, så den blev inte så långvarig... Och unghästen åkte jag aldrig av under det året jag red honom, så blev aldrig "skarpt läge" så att säga - varken med eller utan väst.

Nu är det många år sedan jag ens provade en säkerhetsväst, vill minnas att jag fick prova en Comperdell för ett gäng år sedan och att den kändes helt okej, men det blev ändå inte av att jag köpte någon. Rider varje dag, har egna islandshästar sedan drygt 25 år tillbaka, ser till att ha en säker och fräsch hjälm (godkänd enligt senaste standard, MIPS, inte för gammal, inte slagit i hårt) och rider alltid i vettiga ridskor, men någon väst har jag fortfarande inte. Får väl erkänna att motivationen att skaffa en minskar lite av att jag inte haft en ofrivillig avsittning på 10+ år. Vet att det kan hända närsomhelst ändå, men känns inte direkt som om jag ägnar mig åt högriskvarianten av ridning. Men ska det utbildas unghäst igen så kanske jag skaffar en!
 
Rider inte med väst. Hade väst när jag hoppade som yngre, men inte idag.
Hade jag haft en stökigare häst, eller sysslat med häftigare aktiviteter än jag gör nu hade jag kanske haft väst - och skulle jag skaffa en väst nu skulle jag satsa på en av de smidigare varianterna (typ Komperdell).

Noga med hjälm - rider aldrig utan.
 
Jag har börjat rida med väst nu på äldre dagar (har fyllt 60) när jag rider ut. Är för gammal för att ramla av och slå mig sönder och samman. Med åldern har jag blivit osmidigare och 2021 hade jag diskbråcket från helvetet och känner att jag inte vill riskera att sopa i ryggen ytterligare en gång till.

Jag har en regular Outlyne Short Airowear, godkänd nivå 3. Det är den enda säkerhetsvästen som funkar på min kropp med kort rygg och större storlek. Jag blir lite mer osmidig, men känner mig säkrare med den på, vilket gör att jag törs rida ut. Så fördelen med säkerhetsvästen överväger nackdelen.

/Lizzie
 
Jag var rädd för att rida utan väst, vuxna skrämde upp mig på ridskolan när jag var liten. Red slaviskt med väst tills jag var runt 20, och numera har jag aldrig väst. Men har de senaste 16 åren nästan bara ridit min egen häst, på hans rygg var jag mer säker än på mina egna ben. Men nu när han inte finns mer kanske jag ändrar mig, vi får se. Min icke bombsäkra haflinger är under inridning och ja, han kanske är en väst-häst :angel:
 
Som rubriken lyder.

Rider du med säkerhetsväst?

Rider du inte med säkerhetsväst?

Varför? 😊
För mig är det en vanesak.
Tidigare hästar har jag bara haft det på terrängträningar då det krävs men med senaste unghästen har jag det alltid, och det känns bara skönt, både att jag vant mig vid att ha den på, tycker det är skönt och att den förmodligen skyddar mot något om jag ramlar av eller blir trampad. Dessutom köpte jag en 3-åring sist som var rätt yvig och jag närmar mig 50 så ren precausion.
 
Jag rider med väst när jag hoppar och rider ut. Fast på sommaren är min häst lugnare så då rider jag ut utan :angel:
Har en Champion Ti22. Gick till ridsportsbutiken och frågade vad jag borde köpa och hon tyckte att den borde passa mig bäst och jag blev nöjd med den.
Men får ju inte in armbågarna helt även om den är rätt smidig så den är ju inget att rida dressyr i.
 
Som rubriken lyder.

Rider du med säkerhetsväst?

Rider du inte med säkerhetsväst?

Varför? 😊
Jag använder inte säkerhetsväst men lånar ungens om det är terränghoppning med fasta hinder ngn gång.

Jag känner mig lite orörlig med och är orolig att jag är ovan vid att rulla med fallet med en säkerhetsväst, och att jag ska falla av lättare, men på fasta hinder känns det viktigare att ha en än att kunna falla. Snart har nog ryggskydden blivit så att jag ev kan skaffa ett.
 
Senast ändrad:
Jag har så gott som alltid ryggskydd (från komperdell) efter att ha pratat med en och annan röntgenläkare om hur stor skillnad i hur allvarliga skadorna blir med och utan. Rider utan på dressyrträning, för att ge tränaren bättre förutsättningar att se ordentligt. (I och för sig har jag fått min allvarligaste ryggskada just vid dressyr för tränare, men nuvarande häst är lite mindre reaktiv om något skulle råka hända.)

Säkerhetsväst (racesafe provent) har jag vid terränghoppning, och om vi ska ut och göra något där hästen kan vara extra "luftig". :angel: Den är väldigt skön, måttköpt efter mig och ventilerar bättre än komperdell (som i gengäld är lite mjukare och följer kroppen mer). Jag har haft den på mig många timmar aktiv terränghoppning om dagen utan att tycka att den är obekväm på något sätt, dock tycker jag av någon märklig anledning att alla västar känns stela och snudd på obehagliga så fort jag suttit av? :confused:

Den stora nackdelen jag upplever med en klass 3-väst är att den är bulkig över revbenen så jag tycker inte att man kan rida dressyr i den på ett vettigt sätt. Och att alla västar och ryggskydd blir problematiska om man har en väldigt djup sadel. Tyvärr finns det ju inte samma möjligheter att anpassa storlekar på ryggskyddet, det är nämligen någon centimeter för långt för mig, så passformen gör att det glider upp lite mot axlarna. Säkerhetsvästen har jag i en storlek där ryggdelen är kortare än normalt, men framsidan har två cm längre skydd för revbenen. Allt för att passa mina proportioner så bra som möjligt. Det gör också att det sitter perfekt på plats utan att jag behöver känna mig kvävd.

Hade gärna haft en luftväst också, men det är lite utanför min budget.
 
Hade gärna använt väst när jag red. Men hittade ingen som kändes som en passade riktigt bra. Oftas var de för korta i ryggen. Massa plats över bringan men för trånga över magen. Var nog sällan de var utvecklade för att passa medelålders karl med gubbhandtag helt enkelt.
Men nog hade det sparat ryggen när jag for av.
 
Rider alltid med väst. Tillräckligt ung för att det i alla fall på min ridskola skulle bli obligatoriskt med väst om man var under 18 år under min ridskoletid. Jämfört med de västarna runt millennieskiftet så är dagens västar sjukt mycket bättre, man känner ju knappt att man har dem på sig. Jag hade också en period i sena tonåren när jag struntade i västen och oftast "glömde" den i stallet eller hemma men var med om en ganska ordentlig ridolycka och efter det - alltid väst på.

Hoppar inte längre, men rider ut och rider alltid ensam. På en häst som inte är superstabil i trafiken. För mig är det lika självklart att ha väst som att ha hjälm. Men jag inser att jag verkligen är på gränsen åldersmässigt, kompisar som bara är ett par år äldre fick det inte med sig tidigt och många vägrar fortfarande väst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte köpa en värmeväst som man laddar upp med usb. Men så blev jag osäker på om det kommer funka med en skydds/säkerhetsväst...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Frauk
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: __sofia__
·
Utrustning Behöver hjälp här, har en fruktansvärt obekväm skyddsväst (säkerhetsväst) och behöver köpa någon bättre. Någon som har tips på vad jag...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Jag gpr sönder
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp