Säkraste staketet i hagen

the_connemara

Trådstartare
Efter att ha läst i rep/bandtråden blir man ju mörkrädd :crazy:

Vilket staket tycker ni är det absolut säkraste om ni fick välja helt fritt?

Vilken typ av grind?

Funderar på trästaket med två slanor på utsidan av stolparna och ståltråd innanför. Behöver man två rader med ståltråd oxå eller räcker det med en innanför och strax ovanför den övre slanan för att hindra att de hänger på staketet (som min unghäst gör när äpplena faller utanför...)?
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Jag kör med elrep i gräshagarna, ser dock till att linorna alltid e väl spända o de två gånger, under de 7 år vi bott på gården, som linan gått sönder så har linan gått av direkt o ingen av hästarna har haft en skråma. Dock så vet jag på förra stället jag stod på en som rullade in i staketet o fick tråden runt benet, dock så var tråden ej hårt spänd där, tyvärr ser man många hagar med hängande tråd och då är det inte så konstigt att olyckan e framme...
I mina grushagar kommer jag köra med slanor + galvad tråd precis över slanan och alltid slanorna på insidan, grindarna kommer bestå av gummibandsrep.

Mvh
Malin
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Varför slanorna på insidan?

Hade du valt slanor i resterande hagar oxå om du haft möjlighet?
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Jag har vanliga elband, sånna där vita men som bara är 2 cm breda. De smäller av direkt om hästarna ger sig iväg på en språngmarsch. Det viktigaste är nog att de är ordentligt spända - då smäller de lättare av än om de är slappa och "följsamma" Jag drar åt allt jag kan!

Elrepen har jag bara sett hemska brännskador av.

Vanlig ståltråd syns så dåligt och är så svårjobbad tycker jag som bygger hagar lite titt som tätt och flyttar tråden emellan.

Men som svar på frågan :angel:
Hade gärna haft trästaket med elband innanför/ovanför, men ekonomin tillåter inte detta och då vi flyttar hage lite då och då så blir det svårt...
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Du har alltså enbart elband? Jag har bara sett kombinationen smala elband + ståltråd överst och ståltråd underst.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Vi har ståltråd, ordentligt spänd med ordentlig el i, innan vi släpper hästarna leder vi dem runt hagen för att de ska se var gränserna går. Jag tycker ståltråden håller bättre, när den sitter uppe år efter år, än el-rep och el-band.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Vill att slanorna ska sitta på insidan dels för o skydda bättre, blir juh mindre luft mellan tråden o slanan än om tråden sitter på insidan o slanan utanför, dessutom blir de mindre risk att hästarna går igenom staketet, detta e iof inte så stor risk när man har el oxå, har du bara slana så kan de lära sig o trycka sig emot dessa o putta ut dem nämligen...
Hade gärna haft slanor runt alla hagar om de inte varit så dyrt... lägger hellre pengar på annat, bara det jag ska stängsla in nu går på över 60.000:- o då e de 3 grushagar, 1 longervolt + 1 ridbana...
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Ja jag har bara elband (sånna som det går typ 10 pyttesmå ståltrådar innuti) 2 cm breda. de som är bredare tar så mkt vind och samlar mkt snö.

De gånger genom åren jag varit med om att hästar sprungit rakt igenom dessa elband så har de bara brustit och på hästarna har det inte funnits en skråma. Köpt på grann**en.

Men som sagt, om de är väldigt slakt spända då smäller de väl inte av lika lätt; då kan jag lätt tänka mig att det blir lite gummisnoddverkan innan de brister och då kan det ju ge skador.
Men det är ju inte så att jag springer runt och spänner trådarna varje dag, man ser ju när de börjar vaja för vinden, då spänner jag helt enkelt :) *gillar inte när det flaxar o far* :p
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

men hur känner hästarna av strömmen om slanorna är innanför eltråden? *förvirrad* Då måste ju slanan gå av först innan de kommer åt tråden, och då har antagligen tråden oxå redan gått av.. .

eller så fattar jag dej fel :D
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Trästaket. Tjocka stolpar, gärna med en hatt eller tak överst
Två rader träslanor.
Höjd beroende på hästras.
Tunn tråd, ABSOLUT INTE JÄRNTRÅD, utan av det slag man nästan kan dra av med händerna, fastsatt med isolatorer på översta slanan, mittemellan slanorna, samt under den undre slanan.=tre rader eltråd.
Ett el-aggregat anpassat efter hagens storlek och strömmen alltid på när hästarna går i hagen.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Slanorna skall sitta på insidan av stolparna!
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Vi har ståltråd, ordentligt spänd med ordentlig el i, innan vi släpper hästarna leder vi dem runt hagen för att de ska se var gränserna går. Jag tycker ståltråden håller bättre, när den sitter uppe år efter år, än el-rep och el-band.

Läs i den andra tråden om staket...
:(
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

När det gäller mitt "idealstaket" så hålls hästarna kvar i hagen av trästaketet.
Eltråden är till för att vara avskräckande
så att de inte gnager på staketet,
så att de inte hänger på staketet,
så att de inte försöker få huvudet emellan slanorna eller under den undre slanan.

Sitter slanorna på utsidan så behövs bara en rejäl hästknuff eller sparkträff och hela slanan flyger all värdens väg oavsett hur många rejäla spikar du spikar i.(Även om strömmen är på kan hästarna faktiskt råka busa eller bli trängda väldigt nära staketet)
Sitter slanan på insidan händer ingenting eller så knäcks slanan men sitter ändå kvar på sidorna och vinklas bara ned lite grand.
Men stolparna måste sitta bra i backen och inte heller sitta för långt ifrån varandra.

Sen finns ju förståss lyxvarianten som också är bra. När sitter slanorna IGENOM rejäla stolpar.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

eltråden sätts juh självklart precis ovanför eller precis under salanan, ej bakom den!
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Jag hade haft staket utan eltråd nertill och bara tråd upptill. Samt en "sluss" grind med 2 fållor. Icke billigt men det säkraste.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Har ändrat mig o kommer att ha elrep istället för eltråd, dock ihop med slanor på insidan i alla hagarna! Om ca 2 veckor vet jag om jag e nöjd ;)
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

jag har enbart elband i två höjder. trästolp i några hagar och blandat i några. kan säga såhär, att mina hästar har trasslat in sig eller haft sönder stängslet många gångar och dom har aldrig haft så mkt som en skråma!

ståltråd eller elrep skulle jag aldrig ha, enorm skaderisk. om man vill ha något mer rejält så är vanliga trästaket med två slanor bra.

jag har ytterst sällan el på mina staket. sätter på den typ tre ggr om året.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Läs i den andra tråden om staket...
:(

20 år inga olyckor med staket, peppar peppar. I min bekantskapskrets finns 1 som råkat illa ut, han hade dubbel ståltråd i isolatorerna. Mitt mål är att ha så bra el som möjligt i staketen så att hästarna ger tusan i att gå på det, och så stora hagar att de kan springa undan en bit om de blir skrämda.

Stod ett tag uppstallad på ett ställe som körde med brädor och smalare elband, min häst konstaterade ingen el, brädor kan man bända sig igenom. Eller krascha sig igenom, nej han blev inte skadad, men staketet såg ut som plockepinn, gräset var grönare på den andra sidan....
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 360
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Amha
·
G
Hästmänniskan Ni som har trästaket, har ni valt att sätta stolpen innanför eller utanför de horisontellt lagda brädorna? Med "innanför" menar jag inne...
Svar
11
· Visningar
3 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp