Säkraste staketet i hagen

Sv: Säkraste staketet i hagen

*kl*

Vi har elrep, med säkerhetsskarvar. Om hästarna fastnar så får repet av i säkerhetsskarven utan att hästen skadas. Funkar kanon. Tåligt och lätt att underhålla.

Norrland
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Elrep 5mm. Designat för en draghållfasthet som går av vid runt 300kg tryck, vilket en häst i panik lätt ordnar. De fåtal gånger hästarna gått igenom har det varit helt problemfritt.

Men allra viktigast är att hästarna har stor respekt för elstängslet vilket innebär att man måste ha elen på! Alltför ofta ser man anläggningar där elen väldigt sällan är på och hästarna mer eller mindre hänger på tråden. Får man in en häst som saknar respekt för stängslet får man se till att den får respekt. Det är inte så svårt.

Sedan är det som många påtalar en förutsättning att man har bra stolpar och isolatorer med bra underhåll, ganska spänd tråd, om tråden ska kunna gå av vid rätt tryck. Om stolparna ryker först så funkar det liksom inte.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

*KL*
Vi har Polarband, de är 4 cm breda. Denna hagen är från 1998.
Ström året runt och det går av om någon häst spränger sig igenom.

Vi har tre band, det högsta på 180cm höjd. Vi har även haft unghingstar där utan problem.
 
Sv: Säkraste staketet i hagen

Vi har elrep eller elband. Har aldrig haft en olycka utan banden har gått av när de fastnat. Skulle aldrig ha ståltråd i mina hagar. Har trä och plast stolp.

Hade jag haft råd så hade det blivit vitt plaststaket med el "i" slanorna. 3 slanigt med tillhörande grindar.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 360
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Amha
·
G
Hästmänniskan Ni som har trästaket, har ni valt att sätta stolpen innanför eller utanför de horisontellt lagda brädorna? Med "innanför" menar jag inne...
Svar
11
· Visningar
3 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp